Portal Pszczelarski

Marketing mix w pszczelarstwie

Elementy marketingu mix: produkt, cena, dystrybucja i promocja.

marketing pszczelarski marketing mix w pszczelarstwie cena w pszczelarstwie dystrybucja w pszczelarstwie promocja w pszczelarstwie produkt w pszczelarstwie

Sukces danego przedsięwzięcia o charakterze marketingowym warunkuje dogłębna analiza potrzeb klienta i możliwości ich zaspokojenia w ramach dostępnych zasobów. Marketing pszczelarski charakteryzuje ten sam zakres działań uwarunkowań, co marketing w innych branżach. 

 

SPIS TREŚCI: 
1. Marketing mix - co to jest?
2. Produkt w pszczelarskim marketingu mix
3. Cena w pszczelarskim marketingu mix
4. Dystrybucja w pszczelarskim marketingu mix
5. Promocja w pszczelarskim marketingu mix
6. Marketing mix w pszczelarstwie - artykuły powiązane

 

1. Marketing mix - co to jest? 
Doskonałym narzędziem, które sprawdza się i potęguje sprzedaż niemal każdego produktu jest marketing mix - kompozycji kilku składowych, współzależnych wobec siebie (produkt, cena, dystrybucja i promocja). Następstwa jakie płyną z zastosowania kombinacji składowych determinują odpowiednie (dogłębne) przeanalizowanie i zaplanowanie strategii marketingowej.

2. Produkt w pszczelarskim marketingu mix 
W marketingu za produkt uznane może być fizycznie występujące dobro (np. słoik miodu), jak również świadczona usługa (np. transport uli). Działania podejmowane w ramach tego elementu marketingu mix muszą być nakierowane na pełne zaspokojenie potrzeb klienta. W odniesieniu do przykładowego produktu jakim może być miód, z pewnością konieczne będzie zadbanie o jego naturalność i wysoką jakość. Nie bez znaczenia będzie także jego różnorodność, którą możemy zapewnić poprzez oferowanie miodów odmianowych (np. miodu rzepakowego, miodu gryczanego i miodu faceliowego), jak również innych produktów pochodzenia pszczelego (np. pyłku kwiatowego czy mleczka pszczelego).

3. Cena w pszczelarskim marketingu mix 
Nierozerwalnie z produktem związana jest cena. Istnieje wiele technik jej ustalania, niemniej także i w pszczelarstwie jest ona zwykle wypadkową stosunku popytu do podaży. Elementem, który również należy uwzględnić jest względna unikalność produktu (w przypadku miodów możemy mówić np. o oferowaniu miodu, którego w danym regionie nie udało się innym pozyskać). Ta cecha powoduje, że pojawia się uzasadnienie dla podniesienia ceny względem innych podobnych produktów. 

Zasada, która przyjęła się w pewnym gronie koneserów wina, jakoby "tanie wino jest dobre, bo jest dobre i tanie", raczej nie będzie miało uzasadnionego zastosowania u pszczelarzy. Społeczeństwo jest coraz bardziej świadome tego, co spożywa. Niska cena produktu oczywiście wpłynie na poprawę jego sprzedaży. Pszczelarz może być niemal pewny, że prędzej czy później pojawią się klienci zainteresowani zakupem taniego miodu. Pytanie jednak, jak długo taki pszczelarz będzie w stanie "wychodzić na zero" lub "dokładać do interesu".

Inną kwestią jest sztuczne podniesienie ceny. W przeświadczeniu wielu osób produkt drogi jest produktem, który charakteryzuje się wysoką jakością. Przykładem tego jest chociażby branża samochodowa czy odzieżowa, w których wiele firm sprzedaje swoje produkty po absurdalnie wysokich cenach, mimo że te nie różnią się specjalnie niczym od innych, dużo tańszych produktów. Oczywiście tak podniesiona cena może wielu klientów skutecznie zniechęcić do zakupów lub skierować w stronę konkurencyjnych produktów. Co innego, jeżeli cenę uzasadnia gwarancja wysokiej jakości produktu, unikalność, wysoki standard obsługi, wyszukane opakowanie, itd.

Wartym podkreślenia jest uwzględnienie w cenie produktu kosztów podejmowanych działań marketingowych, w tym także rabatów dla stałych klientów.

Jaka zatem powinna być cena oferowanego produktu? Z odpowiedzią na to pytanie musi poradzić sobie sam pszczelarz.

4. Dystrybucja w pszczelarskim marketingu mix
Trzecim elementem marketingu mix jest dystrybucja. Pod tą nazwą kryje się sposób, w jaki dany produkt trafia do klienta. Specyfika branży pszczelarskiej sprawia, że dystrybucja produktów pasiecznych w postaci miodu, pyłku kwiatowego, mleczka pszczelego czy propolisu ma zwykle charakter bezpośredni. Wiek pszczelarzy, niskie ceny w skupach oraz często niewielka liczba pni pszczelich wymuszają na pszczelarzach podejmowanie działań zmierzających do dotarcia z ofertą od razu, bezpośrednio do finalnego odbiorcy.

Większość osób dystrybuuje swoje produkty w sposób tradycyjny, tj. w pasiece, na targowiskach czy wydarzeniach pszczelarskich. Choć nie jest to regułą - młodsze pokolenie pszczelarzy zakłada sklepy internetowe i/lub sklepy stacjonarne, choć działalność tych pierwszych budzi wiele podejrzeń ze strony Urzędu Skarbowego (chyba, że pszczelarz prowadzi działalność gospodarczą).

Nie ma konieczności decydowania się na jeden kanał dystrybucji. Nie ma także jednego uniwersalnego kanału sprzedaży, który gwarantuje wysoką sprzedaż... i to trzeba sobie zapamiętać!

5. Promocja w pszczelarskim marketingu mix 
Dopełnieniem trzech wymienionych wcześniej składowych marketingu mix jest promocja. Należy przez nią rozumieć zespół działań nakierowanych na dotarcie z informacją o oferowanym produkcie do osób z grupy docelowej (innymi słowy: osób, którym chcemy coś zakomunikować - np. przedstawić ofertę/produkt).

Wszelkie działania promocyjne podejmowane przez pszczelarzy w Polsce mają zwykle jedną cechę wspólną - możliwie najniższy koszt. Dlaczego? Wynika to z realiów polskiego pszczelarstwa, tj. niskie ceny produktów na rynku, brak dofinansowania do promocji produktów pszczelich, zwykle stosunkowo niewielka podaż produktów przypadająca na typowe gospodarstwo pasieczne.

Jakie zatem działania podejmują polscy pszczelarze żeby pozyskać i utrzymać klientów? Zwykle jest to budowanie relacji z klientami (PR), wyróżnienie produktu na tle konkurencji (własna etykieta, unikalna grafika na zakrętce słoika, inne niż standardowe opakowanie), promocja sprzedaży (dodawanie ogłoszeń na portalach branżowych, publikacja artykułów branżowych w mediach społecznościowych, portalach internetowych i w prasie, rozdawanie wizytówek) oraz budowanie wiarygodności poprzez prowadzenie własnych stron internetowych i blogów.

6. Marketing mix w pszczelarstwie - artykuły powiązane

Marketing pszczelarski w teorii - produkt

Marketing pszczelarski w praktyce - produkt

Marketing pszczelarski w teorii - cena

Marketing pszczelarski w praktyce - cena

Marketing pszczelarski - ustalanie cen miodu

Marketing pszczelarski w teorii – dystrybucja

Marketing pszczelarski w praktyce – dystrybucja

Marketing pszczelarski w teorii - promocja

Marketing pszczelarski w praktyce – promocja

Marketing pszczelarski – Public Relations (PR)

Marketing pszczelarski - publicity

Marketing pszczelarski – reklama

Marketing pszczelarski - promocja sprzedaży produktów pszczelich

Marketing pszczelarski – etykieta

Marketing pszczelarski – opakowanie miodu

Marketing pszczelarski - innowacje

Marcin Balana

Marcin Balana

Redaktor serwisu PortalPszczelarski.pl

Doktorant na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Punktualny, towarzyski, zawsze z milionem nowych pomysłów, które stale przybliża użytkownikom portalu PortalPszczelarski.pl

Zobacz wszystkie artykuły tego autora



Liczba wyświetleń artykułu: 4983

Komentarze z forum pszczelarskiego

Lukasz_Baniak 2015-10-10 08:35:19

Marketing mix czyli podstawy podstaw marketingu. Od tego trzeba zacząć aby móc świadomie prowadzić marketing swojej pasieki.

blondynekkrk 2016-04-20 16:39:44

O marketingu mix chyba każdy słyszał, ale nie w pszczelarstwie ;) Fajnie, że pojawiły się przykłady. Tego wszędzie brakuje a tu jest.



  Współpracują z portalem:

Enactus WSZiB

Enactus WSZiB

Partner serwisu

Zespół międzynarodowej organizacji studenckiej Enactus przy Wyższej Szkole Zarządzania i Bankowości w Poznaniu. Jego głównym obszarem działalności jest planowanie i realizacja projektów o charakterze edukacyjno-biznesowym w ramach społecznie odpowiedzialnego biznesu (CSR).

Enactus WSZiB i Portal Pszczelarski

Bee Power i Enactus WSZiB nagrodzony w konkursie! Cz. 2.

O co chodzi w BeePower!?

Paulina Jamrozik

Paulina Jamrozik

Autorka tekstów oraz właścicielka Medis-online.pl

Założycielka Gabinetu Dietetycznego MEDIS. Na co dzień pomaga trwale zmienić nawyki żywieniowe swoim pacjentom. Pokazuje jak pozbyć się zbędnej tkanki tłuszczowej, poprawić samopoczucie, samoocenę, a przede wszystkim zdrowie.

Domowy sposób na wzmocnienie odporności

Agata Wojtuń oraz Agnieszka Strózik

Agata Wojtuń oraz Agnieszka Strózik

Koordynatorki projektu "Pszczoły w szkole"

"Pszczoły w szkole" to projekt realizowany w Katolickiej Szkołe Podstawowej SPSK im. Jana Pawła II w Chojnach i nagrodzony w konkursie grantowym "Z Kujawskim pomagamy pszczołom".

Młodzi detektywi szukają miejsc przyjaznych pszczołom

Szkolny Dzień Pszczoły

Pszczoły w szkole w czerwcu