Portal Pszczelarski

Marketing pszczelarski w praktyce – promocja

Na zdjęciu: słoiki z miodem - jeden na drugim. Źródło zdjęcia: 3.bp.blogspot.com/-RcrSBsdzIrE/ToQvuldx9PI/AAAAAAAAA2s/OTqTYNkRw94/s1600/HoneyJars_ROW1889650946_20110929.jpg Autorzy zdjęcia: Leser, Nicolas/Corbis

marketing pszczelarski promocja w pszczelarstwie sprzedaż miodu promocja miodu opakowanie produktu pszczelego

Marketing pszczelarski w praktyce – promocja

W jaki sposób pszczelarz powinien promować swoje produkty, by zwiększyć dochodowość swojego gospodarstwa pasiecznego? Ma do tego sporo narzędzi, z których umiejętne korzystanie pozwoli na osiągnięcie większych zysków, a o to przecież w marketingu, nie tylko pszczelarskim, chodzi.

Zdarza się wśród pszczelarzy stwierdzenie, że ich produkt jest tak dobry, że nie potrzebuje żadnej formy promocji. To błąd – nie umniejszając jakości produktu trzeba obiektywnie stwierdzić, że nawet najlepszy produkt nie będzie miał swojego rynku zbytu, jeśli konsumenci nie będą o nim wiedzieli. Dlaczego produkty z jednej pasieki sprzedają się lepiej, a inne gorzej, pomimo że znajdują się na tym samym terenie i pszczoły latają na takie same pożytki? Bo inne jest podejście właścicieli pasieki do wytwarzanych przez siebie produktów. Podczas gdy jeden dba o rynek zbytu wśród znajomych czy mieszkańców tej samej miejscowości, drugi stawia na promocję na szerszą skalę – sprzedaje miód bezpośrednio i przez internet, tworzy chwytliwe hasła promocyjne, którymi reklamuje się w lokalnych i regionalnych środkach przekazu, jeździ na targi, festyny i inne imprezy, które promują żywność naturalna i tradycyjną. Dba po prostu o stałe poszerzanie rynku zbytu i wzrost liczby klientów.

Skupmy się na kilku aspektach promocji miodu w praktyce. Po pierwsze – opakowanie. Wyobraźmy sobie dowolne targi produktów spożywczych czy nawet lokalny festyn, mający na celu sprzedaż miodu. Na kilku lub kilkunastu stoiskach same miody – i te same miody pod kątem rodzaju czy odmiany. Do którego stoiska podejdzie potencjalny klient? Wbrew pozorom nie tego, które jest najbliżej wejścia, ale tego, które pozytywnie wyróżnia się w tłumie. W promocji produktów pszczelarskich, podobnie jak w przypadku innych produktów żywnościowych i nie tylko, warto brać pod uwagę zachowania i reakcje konsumenta. A ten poszukuje produktu unikalnego, doskonałej jakości, ale też ładnie i ciekawie opakowanego. Opakowanie i etykietka powinny być profesjonalnie przygotowane. Dawno już minęły czasy, że wystarczyły zwykłe słoiki czy etykietki robione z kartek zapisanych długopisem czy drukowanych na domowej drukarce. Dziś opakowanie i etykietka mają ogromną moc, warto o tym wiedzieć, jeśli planujemy wyjść klientom naprzeciw.

Stałym elementem promocji miodu powinna być także reklama. Chodzi o to, by zachęcić klienta do zakupu produktu i poinformowanie go, że nasz produkt jest lepszy od konkurencji. W przypadku reklamy warto korzystać zarówno z tradycyjnych, jak i innowacyjnych form reklamy produktów. Co może zrobić pszczelarz, który ma ograniczone fundusze na reklamę i nie może pozwolić sobie na artykuły promocyjne w mediach? Może reklamować swoje produkty w inny sposób – postawić ciekawy banner przy drodze prowadzącej do gospodarstwa, zadbać o identyfikację wizualną samochodu, którym się porusza (oczywiście z wszystkimi namiarami), a także zadbać o umiejętną promocję w internecie. Pamiętajmy, że w dzisiejszych czasach to pierwsze miejsce, w którym klient szuka informacji o jakimkolwiek produkcie. Od kilku lat pokutuje nawet stwierdzenie, że kogo nie ma w internecie, ten nie istnieje – zadbajmy więc nie tylko o samo istnienie, ale też o to, by o naszym istnieniu dowiedziało się jak najwięcej osób. Każda z nich może być potencjalnym klientem, z którym – pod warunkiem zadowolenia z produktu – przyjdą kolejni.

Zobacz również:

Marketing pszczelarski w teorii - promocja

Marketing mix w pszczelarstwie

Anna Celińska

Anna Celińska

Autorka tekstów

Dziennikarz z wykształcenia, zawodu i pasji. Żaden temat nie jest jej obcy, a pszczoły z artykułu na artykuł uwielbia coraz bardziej. Na PortalPszczelarski.pl wrzuca teksty według najważniejszego klucza – informować, radzić, wyjaśniać to, co ważne dla Was. Bo bez czytelnika nie miałoby sensu pisanie.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora



Liczba wyświetleń artykułu: 7897

Komentarze z forum pszczelarskiego

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy i weź udział w dyskusji!


  Ostatnio na forum:



  Współpracują z portalem:

Stowarzyszenie Natura i Człowiek

Stowarzyszenie Natura i Człowiek

Partner serwisu

Stowarzyszenie działające na rzecz ekologii i protekcji owadów zapylających, głównie dziko żyjących pszczół. Sprawdź: www.naturaiczlowiek.org

Walne zgromadzenie członków Stowarzyszenia Natura i Człowiek

Badania: na jakim obszarze występuje pszczoła samotnica - zadrzechnia fioletowa?

Zostań bohaterem pszczół

Michał Piątek

Michał Piątek

Ekspert Portalu Pszczelarskiego

Pszczelarz, właściciel serwisu www.pogodnypiatek.pl, w którym prowadzi blog pszczelarski i zamieszcza nakręcone przez siebie filmy. Jeden z autorów dwumiesięcznika „Pasieka”, organizator konferencji pszczelarskich, wykładowca.

III Konferencja Pszczelarska Klubu Dyskusyjnego Pszczółka - przebieg wydarzenia

I Konferencja Pszczelarskiego Klubu Dyskusyjnego Pszczółka między Łodzią a Warszawą - przebieg spotkania

Współdziałanie pszczelarzy w zakresie promocji i sprzedaży

Arboretum Inspiruje

Arboretum Inspiruje

Partner serwisu

Projekt edukacyjny realizowany w Gimnazjum Publicznym nr 1 im. Ks. Jana Twardowskiego w Czechowicach-Dziedzicach. W tym roku działania projektowe skupiają się wokół pszczół. Projekt jest laureatem konkursu grantowego „Z Kujawskim pomagam pszczołom”. Więcej na Facebook'u: Arboretum-Inspiruje

Arboretum Inspiruje do pomagania pszczołom

Kolorowanka o pszczołach dziełem gimnazjalistek

Arboretum Inspiruje podczas Święta Pszczół