Portal Pszczelarski

Forum pszczelarskie - Gospodarka pasieczna

Pszczoły zbyt dużo podkarmione na zimę. Co zrobić? Wróć do listy tematów

Liczba wyświetleń tematu: 2815

Zaloguj się aby obserwować temat

h.zrabkowska

2014-09-01 21:56:24

Witam,
Tak jak w temacie, podkarmiłam za dużo moje pszczoły w połowie sierpnia (11 - 12 kg/ul).
Prawie wszystkie ramki załadowane są syropem.
Obawiam się że matka nie będzie miała gdzie czerwić. Jestem początkującą pszczelarką i nie wiem co teraz zrobić. Proszę o pomoc...
Dzięki

blondynekkrk

2014-09-02 22:10:04

Na mój chłopski rozum, to ja bym wymienił część ramek :) Nie znam się, bo nie jestem pszczelarzem ale może za jakiś czas wypowie się specjalista:)

emil

2014-09-03 11:08:55

w tej chwili dodawanie ramek trochę mija się z celem, bo już jest późno i jeśli rodzina jest silna, to nie ma sensu, matka jak zacznie czerwić, to dopiero pod koniec miesiąca i na początku października zaczną się wygryzać pszczoły. Pszczoły, które mają przeżyć zimę już wygryzają się od końcówki lipca. Jeśli natomiast pszczoły pozwoliły zalać całe gniazdo, to ja bym się tym zbytnio nie martwił, one są na tyle inteligentne, że w przeciwnym razie nie ograniczyłyby matki. Ważne, żeby skontrolować jeszcze za jakiś czas zapas pokarmu, bo jeśli nie ma pożytku, a pszczoły jeszcze będą sporo go zużywać, to może być później problem. Ale jeszcze mam pytanie - jak silna jest rodzina? Czy jest jeszcze czerw poszyty (pszczoły wygryzające się - powinny być)?

factis

2014-09-05 09:16:55

Hej! A ja mam pytanie troszkę z innej serii. Co się stało, że tak dużo podkarmiłaś swoje pszczoły?

michal1972

2014-09-09 08:04:37

@h.zrabkowska, a jaka rasa pszczół? Fakt faktem, troszkę przesadziłaś. Pszczoły powinny mieć na jedną ramkę ok 1,5-2kg cukru i miodu, tak aby raczej spokojnie przezimowały.

h.zrabkowska

2014-09-14 10:36:07

Serdecznie dziękuje za odpowiedź.