Portal Pszczelarski

Forum pszczelarskie - Chów i hodowla pszczół

Brak matki po połączeniu rodzin Wróć do listy tematów

Liczba wyświetleń tematu: 133

Zaloguj się aby obserwować temat

KatarzynaK

2022-09-16 13:12:17

Dzień dobry,
jestem początkującą pszczelarką i potrzebuję fachowej porady. Dwa tygodnie temu połączyłam metodą na gazetę dwie rodzinki (bezmateczną z odkładem z młodą matką). Po czterech dniach kiedy zajrzałam do ula, pszczoły były już wymieszane, matka chodziła po ramkach. Trzy dni temu podczas ponownej kontroli rodzinki odkryłam, że pszczoły zaciągnęły mateczniki, a czerwiu jednodniowego praktycznie nie było. Matki nie znalazłam. Dziś ponownie zajrzałam do ula i mogę jednoznacznie stwierdzić, że matki nie ma. Brak jajeczek, są za to nowe mateczniki. Pszczoły wyraźnie zaniepokojone. Co teraz? Mam jeszcze dwa ule, które już zakarmiłam na zimę, gniazda na 7 i 8 ramkach. W rodzinie bezmatecznej są 4 ramki z czerwiem zasklepionym, plus około 3 z otwartym, mnóstwo pierzgi i pokarmu zasklepionego. Pszczół jest dużo. Co radzicie w takiej sytuacji? Czy podzielić bezmateczną rodzinę pomiędzy dwa ule? Czy kupić matkę unasiennioną i podać do rodziny, kiedy nie będzie już czerwiu otwartego?
Nie wiem co stało się z tamtą matką. Czy pszczoły ją ścięły?

Weź udział w dyskusji:

Ostatnio dodane posty:

Brak matki po połączeniu rodzin
16 Września 2022

Rozdzielenie się miodu
15 Września 2022

CO PRAWDA JEST DOPIERO 20 STYCZNIA ALE RODZINY JUŻ ZACZĘŁY CZERWIENIE.
15 Września 2022

Ogrzewanie uli
15 Września 2022

Rozdzielenie się miodu
14 Września 2022

Pszczoły przy wybiegu dla koni
05 Września 2022

Ostatnio dodane tematy:

Brak matki po połączeniu rodzin
16 Września 2022

Rozdzielenie się miodu
14 Września 2022

Pierwsze domki dla dzikich pszczół w Kielcach 2022
03 Sierpnia 2022

Ślazowiec pensylwański, malwa pensylwańska - roślina miododajna
26 Maja 2022

Pszczoły przy wybiegu dla koni
10 Kwietnia 2022

Najaktywniejsi w tym tygodniu:

Współpracują z portalem: