Portal Pszczelarski

Forum pszczelarskie - Chów i hodowla pszczół

Brak matki po połączeniu rodzin Wróć do listy tematów

Liczba wyświetleń tematu: 1998

Zaloguj się aby obserwować temat

KatarzynaK

2022-09-16 13:12:17

Dzień dobry,
jestem początkującą pszczelarką i potrzebuję fachowej porady. Dwa tygodnie temu połączyłam metodą na gazetę dwie rodzinki (bezmateczną z odkładem z młodą matką). Po czterech dniach kiedy zajrzałam do ula, pszczoły były już wymieszane, matka chodziła po ramkach. Trzy dni temu podczas ponownej kontroli rodzinki odkryłam, że pszczoły zaciągnęły mateczniki, a czerwiu jednodniowego praktycznie nie było. Matki nie znalazłam. Dziś ponownie zajrzałam do ula i mogę jednoznacznie stwierdzić, że matki nie ma. Brak jajeczek, są za to nowe mateczniki. Pszczoły wyraźnie zaniepokojone. Co teraz? Mam jeszcze dwa ule, które już zakarmiłam na zimę, gniazda na 7 i 8 ramkach. W rodzinie bezmatecznej są 4 ramki z czerwiem zasklepionym, plus około 3 z otwartym, mnóstwo pierzgi i pokarmu zasklepionego. Pszczół jest dużo. Co radzicie w takiej sytuacji? Czy podzielić bezmateczną rodzinę pomiędzy dwa ule? Czy kupić matkę unasiennioną i podać do rodziny, kiedy nie będzie już czerwiu otwartego?
Nie wiem co stało się z tamtą matką. Czy pszczoły ją ścięły?

Weź udział w dyskusji:

Ostatnio dodane posty:

CO PRAWDA JEST DOPIERO 20 STYCZNIA ALE RODZINY JUŻ ZACZĘŁY CZERWIENIE.
02 Lutego 2023

Rabunek czy oblot?
22 Stycznia 2023

Napszczelenie a przepszczelenie - jaka różnica?
11 Stycznia 2023

Rabunek?
10 Stycznia 2023

Rabunek?
03 Stycznia 2023

Rabunek czy oblot?
01 Stycznia 2023

Ostatnio dodane tematy:

Rabunek?
03 Stycznia 2023

Zdrowy jak Romiód! Przebadano miód z uli z recyklingu 2022
08 Grudnia 2022

Aplikacja do organizacji pracy w pasiece
07 Listopada 2022

Ostatni jesienny zabieg leczniczy
02 Listopada 2022

Kurs dla pszczelarzy
17 Października 2022

Najaktywniejsi w tym tygodniu:

Współpracują z portalem:

Magdalena Faltyn

Magdalena Faltyn