Portal Pszczelarski

Forum pszczelarskie - Chów i hodowla pszczół

Brak matki po połączeniu rodzin Wróć do listy tematów

Liczba wyświetleń tematu: 2543

Zaloguj się aby obserwować temat

KatarzynaK

2022-09-16 13:12:17

Dzień dobry,
jestem początkującą pszczelarką i potrzebuję fachowej porady. Dwa tygodnie temu połączyłam metodą na gazetę dwie rodzinki (bezmateczną z odkładem z młodą matką). Po czterech dniach kiedy zajrzałam do ula, pszczoły były już wymieszane, matka chodziła po ramkach. Trzy dni temu podczas ponownej kontroli rodzinki odkryłam, że pszczoły zaciągnęły mateczniki, a czerwiu jednodniowego praktycznie nie było. Matki nie znalazłam. Dziś ponownie zajrzałam do ula i mogę jednoznacznie stwierdzić, że matki nie ma. Brak jajeczek, są za to nowe mateczniki. Pszczoły wyraźnie zaniepokojone. Co teraz? Mam jeszcze dwa ule, które już zakarmiłam na zimę, gniazda na 7 i 8 ramkach. W rodzinie bezmatecznej są 4 ramki z czerwiem zasklepionym, plus około 3 z otwartym, mnóstwo pierzgi i pokarmu zasklepionego. Pszczół jest dużo. Co radzicie w takiej sytuacji? Czy podzielić bezmateczną rodzinę pomiędzy dwa ule? Czy kupić matkę unasiennioną i podać do rodziny, kiedy nie będzie już czerwiu otwartego?
Nie wiem co stało się z tamtą matką. Czy pszczoły ją ścięły?

Weź udział w dyskusji:




  Współpracują z portalem:

Karolina Wronowska

Karolina Wronowska

Studentka biologii stosowanej na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie. Prowadzi badania na temat profilaktyki i zwalczania warrozy u pszczoły miodnej.

Varroa sp. jako immunosupresor chorób wirusowych

Zapobieganie i zwalczanie inwazji Varroa sp. u pszczoły miodnej

Varroa destructor - znaczenie i rys historyczny

Tadeusz Netczuk

Tadeusz Netczuk

Autor tekstów

Doświadczony pszczelarz. Chowem pszczół zajmuje się od 1970 r. Obecnie jego pasieka zlokalizowana jest w ROD Bielany we Wrocławiu.

Zabezpieczenie pszczoły murarki (Osmia rufa L.) przed zimą

Ciasto czekoladowe z miodem – komentarz do przepisu