Jak zakupić pszczoły na prezent?

Na zdjęciu: pszczoły na ramce. Źródło zdjęcia: neilhennessyvass.com/wp-content/uploads/2013/09/Bees-on-Frame-2.jpg

zakup pszczół prezent dla młodego pszczelarza pasieka hodowlana transport pszczół cena pszczół zimowla pszczół koszty zimowli pszczół odkład pszczeli

Gdzie dokonać zakupu pszczół i na co zwrócić uwagę?

Prezent w postaci pszczół to idealny pomysł na prezent dla młodego pszczelarza, któremu każda ilość dobrych gatunkowo pszczół się przyda. Doświadczeni hodowcy raczej pszczół nie potrzebują – tworzą sobie własne odkłady z tych rodzin, które już w pasiece mają. Na co zwracać uwagę przy zakupie pszczół i gdzie je kupować?

Pszczoły jako prezent dla młodego pszczelarza to doskonały pomysł. Zaczyna on bowiem od jednego czy dwóch uli, a koszt sprzętu i wyposażenia jest dla niego zapewne spory. Choć koszt zakupu samych pszczół jest niewielki wobec całości wyposażenia, świeżo upieczony pszczelarz na pewno z wielką radością przyjmie w prezencie nową, młodą rodzinę pszczelą.

Gdzie szukać sprzedawców?
Aby kupić pszczoły trzeba przede wszystkim wiedzieć, od kogo. W tym celu można wybrać się do pasieki w pobliżu miejsca zamieszkania i zapytać o konkretne wskazówki oraz adresy pasiek, które zajmują się sprzedażą całych rodzin lub tworzeniem odkładów. Najlepiej jest znaleźć punkt sprzedaży w pobliżu, dzięki czemu unikniemy kosztów i niedogodności związanych z transportem pszczół. Nie ma sensu kupować pszczół na drugim końcu kraju, skoro na pewno w niewielkiej odległości znajdziemy co najmniej kilka pasiek hodowlanych. Warto tez pamiętać, że długi i niepotrzebny transport nie służy sile rodziny.

Wiosną drożej, jesienią taniej
Kupując pszczoły warto pamiętać, że ich ceny mogą być zróżnicowane w zależności od pory roku. Najtańsze są pszczoły sprzedawane jesienią. Najdrożej natomiast kosztują rodziny, które kupujemy wiosną. Jest to w zasadzie oczywiste – właściciel pasieki hodowlanej poniósł przecież koszty przezimowania pszczół. Muszą mu się one zwrócić po sprzedaży przezimowanej rodziny. Jeśli już jesteśmy w temacie ceny, warto dobrze zorientować się w temacie kosztów zakupu pszczół. Dzięki temu nie damy się oszukać sprzedawcy, który po mocno obniżonej kwocie zechce nam sprzedać rodzinę pszczelą. Zapewne będą to pszczoły słabe lub coś innego będzie z nimi nie w porządku. Oczywiście, nie zakładajmy z góry oszustwa, jednak w przypadku pszczół działają zwykłe prawa rynku. Jeśli coś jest zbyt tanie, nie oczekujmy, że otrzymamy produkt wysokiej jakości. Średnia cena rodziny pszczelej to około 150 zł. Może ona rosnąć w zależności od wartości hodowlanej pszczół.

Młode pszczoły dla młodego pszczelarza
Jeśli kupujemy pszczoły na prezent dla świeżo upieczonego pszczelarza, warto postawić na zakup nowo utworzonych rodzin (odkładów). Takie pszczele zakupy najlepiej jest robić w trakcie sezonu pszczelarskiego, mniej więcej w połowie czerwca. Rodzina powinna pochodzić z dobrego materiału hodowlanego i być łagodnie usposobiona. Kupno starszej rodziny może być dla początkującego pszczelarza problemowe. Pszczoły nieco starsze trudniej się aklimatyzują w warunkach, są mniej spokojne, za to częściej wykazują się agresją. Niezbyt doświadczony pszczelarz może sobie z nimi nie poradzić i będzie miał z nimi więcej kłopotów niż korzyści. Najlepiej podczas zakupu od razu poprosić o rodzinę pszczelą dla młodego pszczelarza – właściciel pasieki hodowlanej z pewnością wybierze takie pszczoły, które spełnią oczekiwania najpierw kupujących, a potem samego obdarowanego.

Opracowano na podstawie:
Werner Gekeler, Pszczoły. Poradnik hodowcy, Wydawnictwo RM, Warszawa 2014, s. 149-151

Liczba wyświetleń artykułu: 5113