Portal Pszczelarski

Marketing pszczelarski w teorii - produkt

Na obrazku: trzy poziomy produktu. Źródło obrazka: K. Cholewicka-Goździk (red.), Marketing w agrobiznesie, Fundacja Programów dla Rolnictwa (FAPA), Warszawa 1997, s. 238

marketing pszczelarski produkt w pszczelarstwie sprzedaż miodu

Marketing pszczelarski w teorii – produkt

Produkt jest z punktu widzenia marketingu mix jednym z najważniejszych elementów. To od jego jakości oraz sposobu przedstawienia klientowi w dużej mierze zależy rentowność gospodarstwa pasiecznego.

Każdy produkt składa się z trzech elementów. Są to rdzeń produktu, produkt rzeczywisty oraz produkt poszerzony. Rdzeń produktu to kilka najważniejszych cech, którymi konsumenci kierują się przy dokonywaniu wyboru. W przypadku miodu jest to wygląd, smak, zapach, właściwości zdrowotne. Produkt rzeczywisty to natomiast wszystkie elementy, które wpływają na postrzeganie towaru przez konsumenta. Może to być opakowanie i etykieta miodu, jego znak handlowy, marka, cena, a nawet zachowanie osoby, która ten produkt sprzedaje. Trzecie, najszersze pojęcie produktu to produkt poszerzony, w którego skład wchodzą takie korzyści, które odróżniają dany produkt od podobnych produktów konkurencji. W przypadku miodu może to być, na przykład, dostawa do domu lub taka odmiana miodu, którą u konkurencji bardzo trudno znaleźć.

Dopiero te trzy elementy produktu tworzą produkt całkowity i tak są postrzegane przez konsumentów. Dlatego też błędne jest twierdzenie właścicieli pasieki, że dobry produkt sam się sprzeda. Wręcz przeciwnie – dobry produkt potrzebuje wartości dodanych, dzięki którym będzie się konsumentom pozytywnie kojarzył. Sama jakość i smak miodu, czyli rdzeń produktu, nie są warunkiem wystarczającym, by konsument dany miód kupił. Marketing pszczelarski wymusza na pszczelarzu podejmowanie wielu dodatkowych działań, dzięki którym produkt będzie lepiej się sprzedawał i zapadał w pamięć konsumentów.

Źródło:
Jerzy Altkorn, Podstawy marketingu, Instytut Marketingu, Kraków 2004, s. 41

Zobacz również:

Marketing pszczelarski w praktyce - produkt

Marketing mix w pszczelarstwie

Anna Celińska

Anna Celińska

Autorka tekstów

Dziennikarz z wykształcenia, zawodu i pasji. Żaden temat nie jest jej obcy, a pszczoły z artykułu na artykuł uwielbia coraz bardziej. Na PortalPszczelarski.pl wrzuca teksty według najważniejszego klucza – informować, radzić, wyjaśniać to, co ważne dla Was. Bo bez czytelnika nie miałoby sensu pisanie.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora



Liczba wyświetleń artykułu: 8660

Komentarze z forum pszczelarskiego

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy i weź udział w dyskusji!




  Współpracują z portalem:

Malgorzata Radziszewska

Malgorzata Radziszewska

Autorka przepisów kulinarnych

Blogerka kulinarna (amku.blogspot.com), która uwielbia kuchenne eksperymenty. Z zawodu: tester aplikacji. Na co dzień: mama. W wolnych chwilach robi zdjęcia i zajmuje się promowaniem fotografii mobilnej działając w ramach Grupy Mobilni (grupamobilni.pl).

Irlandzkie bułeczki owsiane z miodem

Sałatka z kalafiora z miodem

Kukurydziane bułeczki z miodem

Tadeusz Kaczkowski

Tadeusz Kaczkowski

Autor artykułów

Urodziłem się na Podolu. Jestem synem pszczelarza. Prowadzę własną pasiekę od 60 lat.

Trutowienie matek pszczelich

Łukasz Zabłocki

Łukasz Zabłocki

Autor tekstów

Właściciel dużego gospodarstwa pasiecznego w południowo-zachodniej Polsce.

Wpływ ciepłej zimy na rodziny pszczele