Marketing pszczelarski w teorii - produkt

Na obrazku: trzy poziomy produktu. Źródło obrazka: K. Cholewicka-Goździk (red.), Marketing w agrobiznesie, Fundacja Programów dla Rolnictwa (FAPA), Warszawa 1997, s. 238
Marketing pszczelarski w teorii – produkt
Produkt jest z punktu widzenia marketingu mix jednym z najważniejszych elementów. To od jego jakości oraz sposobu przedstawienia klientowi w dużej mierze zależy rentowność gospodarstwa pasiecznego.
Każdy produkt składa się z trzech elementów. Są to rdzeń produktu, produkt rzeczywisty oraz produkt poszerzony. Rdzeń produktu to kilka najważniejszych cech, którymi konsumenci kierują się przy dokonywaniu wyboru. W przypadku miodu jest to wygląd, smak, zapach, właściwości zdrowotne. Produkt rzeczywisty to natomiast wszystkie elementy, które wpływają na postrzeganie towaru przez konsumenta. Może to być opakowanie i etykieta miodu, jego znak handlowy, marka, cena, a nawet zachowanie osoby, która ten produkt sprzedaje. Trzecie, najszersze pojęcie produktu to produkt poszerzony, w którego skład wchodzą takie korzyści, które odróżniają dany produkt od podobnych produktów konkurencji. W przypadku miodu może to być, na przykład, dostawa do domu lub taka odmiana miodu, którą u konkurencji bardzo trudno znaleźć.
Dopiero te trzy elementy produktu tworzą produkt całkowity i tak są postrzegane przez konsumentów. Dlatego też błędne jest twierdzenie właścicieli pasieki, że dobry produkt sam się sprzeda. Wręcz przeciwnie – dobry produkt potrzebuje wartości dodanych, dzięki którym będzie się konsumentom pozytywnie kojarzył. Sama jakość i smak miodu, czyli rdzeń produktu, nie są warunkiem wystarczającym, by konsument dany miód kupił. Marketing pszczelarski wymusza na pszczelarzu podejmowanie wielu dodatkowych działań, dzięki którym produkt będzie lepiej się sprzedawał i zapadał w pamięć konsumentów.
Źródło:
Jerzy Altkorn, Podstawy marketingu, Instytut Marketingu, Kraków 2004, s. 41
Zobacz również:
Liczba wyświetleń artykułu: 11963
Komentarze z forum pszczelarskiego
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy i weź udział w dyskusji!

Jak zwiększyć sprzedaż miodu?
Pomysły na sprzedaż miodu Joanna Baran

Miód w gablocie - nowy pomysł na sprzedaż miodu w Dreźnie 2023
Sposób na sprzedaż miodu w Niemczech Edyta Glebocki

Marketing pszczelarski w praktyce – promocja
Jak w praktyce wygląda promocja miodu? Anna Celińska

Marketing pszczelarski - promocja sprzedaży produktów pszczelich
Próbki miodu, rabaty, degustacje produktów pszczelich Anna Celińska

Marketing pszczelarski - innowacje
Innowacja produktowa kluczem do pozyskania klientów w pszczelarstwie Anna Celińska

Sprzedaż a konsumpcja miodu pszczelego
Kiedy rośnie sprzedaż miodu? Anna Celińska

Wystawianie rachunku za miód
Czy pszczelarz nieprowadzący działalności gospodarczej może wystawić rachunek za miód? Anna Celińska
