Portal Pszczelarski

Marketing pszczelarski w teorii - produkt

Na obrazku: trzy poziomy produktu. Źródło obrazka: K. Cholewicka-Goździk (red.), Marketing w agrobiznesie, Fundacja Programów dla Rolnictwa (FAPA), Warszawa 1997, s. 238

marketing pszczelarski produkt w pszczelarstwie sprzedaż miodu

Marketing pszczelarski w teorii – produkt

Produkt jest z punktu widzenia marketingu mix jednym z najważniejszych elementów. To od jego jakości oraz sposobu przedstawienia klientowi w dużej mierze zależy rentowność gospodarstwa pasiecznego.

Każdy produkt składa się z trzech elementów. Są to rdzeń produktu, produkt rzeczywisty oraz produkt poszerzony. Rdzeń produktu to kilka najważniejszych cech, którymi konsumenci kierują się przy dokonywaniu wyboru. W przypadku miodu jest to wygląd, smak, zapach, właściwości zdrowotne. Produkt rzeczywisty to natomiast wszystkie elementy, które wpływają na postrzeganie towaru przez konsumenta. Może to być opakowanie i etykieta miodu, jego znak handlowy, marka, cena, a nawet zachowanie osoby, która ten produkt sprzedaje. Trzecie, najszersze pojęcie produktu to produkt poszerzony, w którego skład wchodzą takie korzyści, które odróżniają dany produkt od podobnych produktów konkurencji. W przypadku miodu może to być, na przykład, dostawa do domu lub taka odmiana miodu, którą u konkurencji bardzo trudno znaleźć.

Dopiero te trzy elementy produktu tworzą produkt całkowity i tak są postrzegane przez konsumentów. Dlatego też błędne jest twierdzenie właścicieli pasieki, że dobry produkt sam się sprzeda. Wręcz przeciwnie – dobry produkt potrzebuje wartości dodanych, dzięki którym będzie się konsumentom pozytywnie kojarzył. Sama jakość i smak miodu, czyli rdzeń produktu, nie są warunkiem wystarczającym, by konsument dany miód kupił. Marketing pszczelarski wymusza na pszczelarzu podejmowanie wielu dodatkowych działań, dzięki którym produkt będzie lepiej się sprzedawał i zapadał w pamięć konsumentów.

Źródło:
Jerzy Altkorn, Podstawy marketingu, Instytut Marketingu, Kraków 2004, s. 41

Zobacz również:

Marketing pszczelarski w praktyce - produkt

Marketing mix w pszczelarstwie

Anna Celińska

Anna Celińska

Autorka tekstów

Dziennikarz z wykształcenia, zawodu i pasji. Żaden temat nie jest jej obcy, a pszczoły z artykułu na artykuł uwielbia coraz bardziej. Na PortalPszczelarski.pl wrzuca teksty według najważniejszego klucza – informować, radzić, wyjaśniać to, co ważne dla Was. Bo bez czytelnika nie miałoby sensu pisanie.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora



Liczba wyświetleń artykułu: 11963

Komentarze z forum pszczelarskiego

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy i weź udział w dyskusji!




  Współpracują z portalem:

Stefan Jerzy Siudalski

Stefan Jerzy Siudalski

Autor artykułów

Kłodzczanin z urodzenia, obecnie mieszkaniec Warszawy. Osoba posiadające doświadczenie w różnych dziedzinach, w tym: w pszczelarstwie, poszukiwaniu wody, ochronie mienia. Emerytowany redaktor naczelny pisma Ochrona mienia, wykładowca w dziedzinie technicznej ochrony mienia oraz kierownik pracowni projektowania i produkcji aparatury naukowej.

Cztery pory roku czyli piosenka o Rębkowie

Marcin Balana

Marcin Balana

Redaktor serwisu PortalPszczelarski.pl

Doktorant na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Punktualny, towarzyski, zawsze z milionem nowych pomysłów, które stale przybliża użytkownikom portalu PortalPszczelarski.pl

Pasieka Lidii i Mateusza Morawskich w Cannes 2017

Nabór na bezpłatny kwalifikacyjny kurs zawodowy w zawodzie pszczelarz - TCEZ w Tucholi 2015

XXXVI Barzkowickie Targi Rolne Agro Pomerania 2024