Portal Pszczelarski

Marketing pszczelarski w teorii - produkt

Na obrazku: trzy poziomy produktu. Źródło obrazka: K. Cholewicka-Goździk (red.), Marketing w agrobiznesie, Fundacja Programów dla Rolnictwa (FAPA), Warszawa 1997, s. 238

marketing pszczelarski produkt w pszczelarstwie sprzedaż miodu

Marketing pszczelarski w teorii – produkt

Produkt jest z punktu widzenia marketingu mix jednym z najważniejszych elementów. To od jego jakości oraz sposobu przedstawienia klientowi w dużej mierze zależy rentowność gospodarstwa pasiecznego.

Każdy produkt składa się z trzech elementów. Są to rdzeń produktu, produkt rzeczywisty oraz produkt poszerzony. Rdzeń produktu to kilka najważniejszych cech, którymi konsumenci kierują się przy dokonywaniu wyboru. W przypadku miodu jest to wygląd, smak, zapach, właściwości zdrowotne. Produkt rzeczywisty to natomiast wszystkie elementy, które wpływają na postrzeganie towaru przez konsumenta. Może to być opakowanie i etykieta miodu, jego znak handlowy, marka, cena, a nawet zachowanie osoby, która ten produkt sprzedaje. Trzecie, najszersze pojęcie produktu to produkt poszerzony, w którego skład wchodzą takie korzyści, które odróżniają dany produkt od podobnych produktów konkurencji. W przypadku miodu może to być, na przykład, dostawa do domu lub taka odmiana miodu, którą u konkurencji bardzo trudno znaleźć.

Dopiero te trzy elementy produktu tworzą produkt całkowity i tak są postrzegane przez konsumentów. Dlatego też błędne jest twierdzenie właścicieli pasieki, że dobry produkt sam się sprzeda. Wręcz przeciwnie – dobry produkt potrzebuje wartości dodanych, dzięki którym będzie się konsumentom pozytywnie kojarzył. Sama jakość i smak miodu, czyli rdzeń produktu, nie są warunkiem wystarczającym, by konsument dany miód kupił. Marketing pszczelarski wymusza na pszczelarzu podejmowanie wielu dodatkowych działań, dzięki którym produkt będzie lepiej się sprzedawał i zapadał w pamięć konsumentów.

Źródło:
Jerzy Altkorn, Podstawy marketingu, Instytut Marketingu, Kraków 2004, s. 41

Zobacz również:

Marketing pszczelarski w praktyce - produkt

Marketing mix w pszczelarstwie

Anna Celińska

Anna Celińska

Autorka tekstów

Dziennikarz z wykształcenia, zawodu i pasji. Żaden temat nie jest jej obcy, a pszczoły z artykułu na artykuł uwielbia coraz bardziej. Na PortalPszczelarski.pl wrzuca teksty według najważniejszego klucza – informować, radzić, wyjaśniać to, co ważne dla Was. Bo bez czytelnika nie miałoby sensu pisanie.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora



Liczba wyświetleń artykułu: 10773

Komentarze z forum pszczelarskiego

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy i weź udział w dyskusji!




  Współpracują z portalem:

Fundacja Nasza Ziemia

Fundacja Nasza Ziemia

Partner serwisu

Organizacja pozarządowa założona w 1994 roku. Realizuje cele mające status pożytku publicznego, specjalizując się w edukacji ekologicznej i obywatelskiej.

Wyniki konkursu grantowego Z Kujawskim pomagamy pszczołom II

Konkurs grantowy - Z Kujawskim pomagamy pszczołom

Wyniki konkursu grantowego - z Kujawskim pomagamy pszczołom

Ewa Jarosz

Ewa Jarosz

autor przepisów kulinarnych i bloga dietetykwstolicy.blogspot.com

Dietetyk medyczny, blogerka kulinarna i amator fotografii. Uczy swoich pacjentów jak utrzymać zasady racjonalnego odżywiania czerpiąc przyjemność z jedzenia. Zaraża optymizmem i zdrowym podejściem do życia.

Słodka sałatka z kurczakiem

Gruszkowo-jabłkowy mus szarlotkowy

Ciasto jogurtowo-miodowe z cynamonem

Tadeusz Kąkol

Tadeusz Kąkol

Autor tekstów

Emerytowany nauczyciel zawodu w Zespole Szkół Rolniczych. Obecnie zajmuje się pszczołami (12 uli) i ogrodnictwem (rośliny miododajne) w Grabowcu koło Zamościa.

Smotrawa okazała - roślina miododajna

Miód - produkt pszczeli

Pszczelarz, a kto to taki?