Portal Pszczelarski

Współdziałanie pszczelarzy w zakresie promocji i sprzedaży

Na zdjęciu: Namiot wystawienniczy Klubu Dyskusyjnego Pszczółka. Źródło zdjęcia: materiały nadesłane przez autora.

Klub Dyskusyjny Pszczółka Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Sierzchowskiej Lokalna Grupa Działania Kraina Rawki namiot wystawienniczy

Współdziałanie pszczelarzy w zakresie promocji i sprzedaży

Pierwsza połowa lipca to środek okresu pozyskiwania produktów pszczelich. Jesteśmy pomiędzy drugim a trzecim miodobraniem. Pogoda jak dotąd była sprzyjająca. W pasiekach które wykorzystują pożytek lipowy panują optymistyczne nastroje.

Wyprodukowanie miodu o najwspanialszych właściwościach i cechach to jednak nie koniec. Trzeba także zatroszczyć się o to, by trafił on na stół konsumenta. W tym względzie w najtrudniejszym położeniu są osoby prowadzące niewielkie pasieki. Podmioty liczące kilkanaście – kilkadziesiąt rodzin pszczelich są w stanie wytworzyć całkiem spore ilości miodu towarowego. Są one na tyle poważne, że w zdecydowanym stopniu przekraczają potrzeby członków rodziny i przyjaciół. Z drugiej jednak strony nie są na tyle duże, aby opłacalne stało się wytworzenie stałych kanałów dystrybucji, które przecież generują także koszty.

Odpowiedzią na dylematy związane z optymalizacją strategii sprzedażowej miodu w takich gospodarstwach pasiecznych może być konsolidacja. Powiadamy czasem, że "choć małe jest piękne, to duży może więcej". Okazuje się, że prowadząc małą pasiekę można korzystać z przywilejów jakie posiadają ci duzi operatorzy rynkowi jeśli będziemy działać w grupie. Czy to zbyt piękne, aby mogło być prawdziwe? Wcale nie.

Klub Dyskusyjny Pszczółka działający przy stowarzyszeniu Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Sierzchowskiej zwyciężył niedawno w konkursie grantowym zorganizowanym przez Lokalną Grupę Działania Kraina Rawki. Za przyznane pieniądze członkowie organizacji zakupili namiot wystawienniczy o powierzchni 10 m2 wraz ze stołem handlowym. Łączny koszt inwestycji to bez mała 1500 zł. Został on w 100% poniesiony przez LGD. Teraz łatwiejsze stanie się realizowanie niektórych celów jakie przyświecały założycielom klubu pszczelarskiego. Będą oni mogli nie tylko wspólnie realizować sprzedaż produktów pszczelich pochodzących z indywidualnie prowadzonych pasiek. Zwiększy się też zadaszona przestrzeń ekspozycyjna jaką dysponować będzie organizacja podczas organizowanych w listopadzie i lutym konferencji pszczelarskich. Dzięki temu możliwe stanie się zaproszenie większej liczby wystawców.

Na dzisiejszym spotkaniu klubu zapadła także decyzja o budowie strony internetowej klubu. Znajdzie się na niej miejsce do promowania produktów z pasiek jego członków. Współdziałanie pszczelarzy może przynieść wymierne rezultaty finansowe. Wymagane jest jednak zaangażowanie i minimum dobrej woli w zakresie kolektywnego podejmowania decyzji i działań.

Michał Piątek

Michał Piątek

Ekspert Portalu Pszczelarskiego

Pszczelarz, właściciel serwisu www.pogodnypiatek.pl, w którym prowadzi blog pszczelarski i zamieszcza nakręcone przez siebie filmy. Jeden z autorów dwumiesięcznika „Pasieka”, organizator konferencji pszczelarskich, wykładowca.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora



Liczba wyświetleń artykułu: 3097

Komentarze z forum pszczelarskiego

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy i weź udział w dyskusji!


  Ostatnio na forum:



  Współpracują z portalem:

Łukasz Karol Uliasz

Łukasz Karol Uliasz

Autor artykułów

Profesor i dr hc apiterapii i ziołolecznictwa, naturopata dyplomowany, pszczelarz zawodowy, rzeczoznawca chorób pszczół i specjalista pozyskiwania produktów pszczelich. Prefekt Akademii Apiterapii Medycznej i Ziołolecznictwa im. prof. Bogdana Kędzi, promującej dorobek prof. Kędzi oraz apiterapię w użyciu. Autor publikacji pszczelarskich, historycznych, medycznych i etnograficznych. Prowadzi izbę pamięci i mini skansen pszczelarsko-bartniczy w powiecie kozienickim.

Warunki dobrego rozwoju oraz zdrowia pszczół

Łukasz Karol Uliasz - Rozważania o życiu i zdrowiu. Kontekst apiterapii

10 przykazań profilaktyki zdrowia

Agnieszka Koza

Agnieszka Koza

Autorka przepisów kulinarnych i bloga Eksplozja Smaku

Interesuje się wszystkim co jest związane z jedzeniem ale szczególną uwagę zwraca na zdrowe, racjonalne żywienie. W wolnym czasie rozwija swoje pasje którymi są: fotografia, ogrodnictwo oraz podróże.

Grillowana karkówka miodowa

Sos malinowo-miodowy

Lekka sałatka z miodowym dressingiem

Magdalena Tomaszewska-Bolałek

Magdalena Tomaszewska-Bolałek

Autorka przepisów kulinarnych i bloga kuchniokracja.hanami.pl

Japonista, dziennikarka, badaczka kultury żywieniowej, autorka książek: "Tradycje kulinarne Japonii" i "Japońskie słodycze" (książka nominowana w 3 kategoriach do Gourmand World Cookbook Awards). Zajmuje się prowadzeniem warsztatów kulinarnych, a także spotkań z zakresu historii jedzenia, trendów kulinarnych i percepcji smaku.

Figi z jogurtem bałkańskim i pistacjami

Ciasteczka lekko miodowe

Miodowe ciasto z sezamową bezą