Współdziałanie pszczelarzy w zakresie promocji i sprzedaży
Współdziałanie pszczelarzy w zakresie promocji i sprzedaży
Pierwsza połowa lipca to środek okresu pozyskiwania produktów pszczelich. Jesteśmy pomiędzy drugim a trzecim miodobraniem. Pogoda jak dotąd była sprzyjająca. W pasiekach które wykorzystują pożytek lipowy panują optymistyczne nastroje.
Wyprodukowanie miodu o najwspanialszych właściwościach i cechach to jednak nie koniec. Trzeba także zatroszczyć się o to, by trafił on na stół konsumenta. W tym względzie w najtrudniejszym położeniu są osoby prowadzące niewielkie pasieki. Podmioty liczące kilkanaście – kilkadziesiąt rodzin pszczelich są w stanie wytworzyć całkiem spore ilości miodu towarowego. Są one na tyle poważne, że w zdecydowanym stopniu przekraczają potrzeby członków rodziny i przyjaciół. Z drugiej jednak strony nie są na tyle duże, aby opłacalne stało się wytworzenie stałych kanałów dystrybucji, które przecież generują także koszty.
Odpowiedzią na dylematy związane z optymalizacją strategii sprzedażowej miodu w takich gospodarstwach pasiecznych może być konsolidacja. Powiadamy czasem, że "choć małe jest piękne, to duży może więcej". Okazuje się, że prowadząc małą pasiekę można korzystać z przywilejów jakie posiadają ci duzi operatorzy rynkowi jeśli będziemy działać w grupie. Czy to zbyt piękne, aby mogło być prawdziwe? Wcale nie.
Klub Dyskusyjny Pszczółka działający przy stowarzyszeniu Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Sierzchowskiej zwyciężył niedawno w konkursie grantowym zorganizowanym przez Lokalną Grupę Działania Kraina Rawki. Za przyznane pieniądze członkowie organizacji zakupili namiot wystawienniczy o powierzchni 10 m2 wraz ze stołem handlowym. Łączny koszt inwestycji to bez mała 1500 zł. Został on w 100% poniesiony przez LGD. Teraz łatwiejsze stanie się realizowanie niektórych celów jakie przyświecały założycielom klubu pszczelarskiego. Będą oni mogli nie tylko wspólnie realizować sprzedaż produktów pszczelich pochodzących z indywidualnie prowadzonych pasiek. Zwiększy się też zadaszona przestrzeń ekspozycyjna jaką dysponować będzie organizacja podczas organizowanych w listopadzie i lutym konferencji pszczelarskich. Dzięki temu możliwe stanie się zaproszenie większej liczby wystawców.
Na dzisiejszym spotkaniu klubu zapadła także decyzja o budowie strony internetowej klubu. Znajdzie się na niej miejsce do promowania produktów z pasiek jego członków. Współdziałanie pszczelarzy może przynieść wymierne rezultaty finansowe. Wymagane jest jednak zaangażowanie i minimum dobrej woli w zakresie kolektywnego podejmowania decyzji i działań.
Liczba wyświetleń artykułu: 2689
Komentarze z forum pszczelarskiego
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy i weź udział w dyskusji!