Prawidłowa lokalizacja pasieki – jak ją wybrać?

Na zdjęciu: ule w pobliżu lasu. Źródło zdjęcia: stevesapiary.com

lokalizacja pasieki wydajność miodowa pożytki

Zanim postawimy pasieki czeka nas nie lada wyzwanie – musimy znaleźć dla niej właściwe miejsce. Musi być to przemyślana decyzja, gdyż od odpowiedniej lokalizacji w dużym stopniu zależą późniejsze zbiory miodu.

Jeżeli będzie to niezbyt duża pasieka stacjonarna, a osoba, która ją stawia, nie posiada gospodarstwa rolnego, idealna będzie taka lokalizacja, która zapewni stałe, a jednocześnie odpowiednio duże źródła pyłku i nektaru w ciągu całego sezonu. Musi więc to być teren, na którym znajdują się różne rośliny, mające różne pory kwitnienia. Niestety, w teorii wszystko brzmi doskonale, praktyka jednak pokazuje, że takich idealnych lokalizacji jest niezbyt wiele. Pszczelarzy zadowalają więc takie lokalizacje, w których występują dwa lub trzy pożytki dominujące – może to być na przykład pole rzepaku i plantacja malin oraz duży starodrzew lipowy. Poza okresami kwitnienia tych roślin można bowiem stosunkowo niewielkim nakładem pracy i kosztów zapewnić niezbędny pożytek rozwojowy. Wystarczą dodatkowe nasiewy i nasadzenia w pobliżu pasieki. Warto również zwrócić uwagę na jakość gleb w pobliżu planowanej lokalizacji pasieki. Najlepiej, jeśli będą żyzne i będą optymalnie zasobne w wodę przez cały rok.

Najefektywniej – w promieniu kilometra
Wybierając miejsce na pasiekę musimy pamiętać też o tym, że pszczoły najbardziej efektywnie wykorzystują te rośliny pożytkowe, które znajdują się na obszarze położonym w promieniu około kilometra wokół uli. Im dalej od ula, tym jakość roślin ma mniejsze znaczenie. Bardzo dobrym i dającym świetne efekty jest zaplecze pożytkowe w postaci jasnego lasu. Pszczoły bez problemu znajda w nim rośliny, które stanowią mniejsze lub większe źródło pyłku kwiatowego i nektaru i to prawie przez cały sezon. Co więcej, okresowo niektóre drzewa mogą dostarczać chętnie zbieranej przez pszczoły spadzi, z której również powstaje doskonały miód. Pamiętajmy, że jeśli rejon jest ubogi w rośliny lubiane przez pszczoły, warto zakroić poszukiwania lokalizacji na szerszą skalę niż godzić się na lokalizację, z której nie będzie zbyt dużego pożytku.

Z dala od cienia i zagłębień terenu
W poszukiwaniu idealnej lokalizacji na pasiekę musimy pamiętać o tym, by szerokim łukiem omijać miejsca mocno zacienione, położone w strefie silnie wiejących wiatrów, a także w zagłębieniach terenu. Te ostatnie sprzyjają powstawaniu zastoisk zimnego powietrza. A w chłodzie pszczoły pracują mniej efektywnie, gdyż niechętnie wylatują z ula. Nie jest też korzystne postawienie pasieki w pobliżu zbiorników wodnych lub mokradeł, szczególnie przy niekorzystnych wiatrach. Może to być przyczyna masowego ginięcia pszczół – pszczoły będą wylatywać z uli, jednak wiejące nad zbiornikiem wodnym wiatry utrudniać będą im powrót i wiele z nich z pewnością zakończy żywot w wodzie.

Zabezpieczenie przed kradzieżą
Zakładając pasiekę trzeba pamiętać też o czynniku ludzkim, szczególnie tym, który lubi przywłaszczać sobie cudze rzeczy. Ule i sprzęt pasieczny często bywają kradzione lub dewastowane, warto więc wybrać lokalizacje tak, by umożliwiała bezpośredni dozór nad nią, a jednocześnie nie była położona w bezpośrednim sąsiedztwie siedzib ludzkich oraz szlaków komunikacyjnych.

Opracowano na podstawie:
Ryszard Pałach, Ja też chciał(a)bym być pszczelarzem – cz. I, „Rolnicze ABC” 2008, nr 12, s. 18-19

Zobacz również:

Wyposażenie pasieczyska oraz wybór rasy i linii pszczół

Pasieka na locie a prawidłowa lokalizacja pasieki

Lokalizacja pasieki w świetle prawa

Efektywny lot pszczoły a pożytki pszczele

Kiedy i jak przenieść ul w inne miejsce?

Przenoszenie pszczół z jednego ula do drugiego

Liczba wyświetleń artykułu: 12488

Komentarze z forum pszczelarskiego

blondynekkrk

2013-12-28 17:57:46

Oby więcej takich artykułów! Przydatne źródło informacji dla młodych pszczelarzy!