Metody zapobiegania aktywności trutówek w ulu

Na zdjęciu: strutowiały plaster. Źródło zdjęcia: en.wikipedia.org/wiki/Laying_worker_bee#/media/File:LayingWorkerBee.jpg Autor zdjęcia: Audriusa

trutówki aktywność trutówek strutowiała rodzina likwidacja rodziny pszczelej poddawanie matki pszczelej czerw czerw garbaty

Metody zapobiegania aktywności trutówek w ulu

Działanie trutówek w ulu może znacznie osłabić rodzinę lub nawet doprowadzić do jej wyginięcia. Robotnice, które w okresie bezmateczności przekształcają się w trutówki składają bowiem tylko nieunasienione jaja, z których wygryzają się wyłącznie trutnie.

Nadmiar trutni w ulu jest bardzo niekorzystny dla rodziny pszczelej. Robotnice bowiem z biegiem czasu giną, a w ulu pozostają trutnie, które nie są w stanie przejąć żadnych prac w ulu. Niestety, nie ma możliwości policzenia, ile trutówek znajduje się w ulu – robotnice, u których wykształcają się jajniki nie zmieniają bowiem swojego fizycznego wyglądu. Natomiast oprócz jajników wykształca się u nich także instynkt rywalizacji, przez co są nastawione na zwalczanie każdej matki, którą pszczelarz spróbuje poddać do ula.

Likwidacja strutowiałej rodziny
Jest kilka sposobów, by poradzić sobie z trutówkami w rodzinie. Jednym z nich jest jej likwidacja. Gdy próby poddania matki spełzają na niczym, wszystkie pszczoły z ula należy wysypać na ziemię w odległości co najmniej 10 metrów od macierzystego ula. Trutówki nie mają zdolności do lotu, dlatego na tej ziemi pozostaną póki nie wyginą. Natomiast robotnice szybko odlecą. Aby nie wracały do swojego ula, trzeba go usunąć – wtedy polecą do innych rodzin i jest duża szansa, że zostaną w nich przygarnięte. [1]

Poddanie matki czerwiącej
Jeśli jednak pszczelarz woli najpierw wykorzystać inne środki zaradcze i likwidację rodziny traktuje jako ostateczność, może podjąć próbę poddania matki pszczelej do strutowiałej rodziny. Matka powinna być czerwiąca, najlepiej taka, która nie miała przerwy w składaniu jajeczek. Nie poddajemy więc nowo zakupionej matki (także dlatego, że istnieje pewne ryzyko jej utraty), a łapiemy z innych uli stare matki pszczele przeznaczone do likwidacji bądź zabieramy matki z ulików weselnych. Matki, które z różnych powodów miały przerwane czerwienie, również można poddać do ula. Trzeba jednak pamiętać, że minie co najmniej kilka dni, zanim ponownie podejmą one czerwienie. Także w tym przypadku jest duża szansa, że pszczoły bez oporów przyjmą nowa matkę. Natomiast pewności nigdy nie ma.

Czerwiącą matkę pszczelą poddaje się bezpośrednio na plaster w strutowiałym ulu. Jest ona ciężka (pełna jajeczek), dlatego nie ma obawy, że z niego ucieknie. Pszczoły robotnice bardzo szybko ją zauważają i zaczynają tworzyć wokół niej świtę. Matka zaczyna być karmiona, a pszczoły pobierają z niej feromony, przekazując je znajdującym się dalej robotnicom. Dzięki temu wszystkie robotnice dowiadują się, że w ulu znajduje się czerwiąca matka. Dobrze przyjęta matka pszczela będzie broniona przez świtę przed atakami rywalizujących z nią trutówek. [2]

Aktywność trutówek z czasem osłabnie
W ciągu kilku dni od poddania matki będzie można zauważyć zjawisko jednoczesnego czerwienia matki pszczelej oraz trutówek. Jednak z biegiem czasu zaczną one wymierać, czerwiu trutowego będzie więc coraz mniej. Pojawią się natomiast pszczoły-karmicielki, które zajmą się dostarczaniem pokarmu prawdziwej matce. W taki sposób rodzina powoli i systematycznie odbuduje swoją siłę. Aby wspomóc pszczoły w powracaniu do siły, pszczelarz może pomóc rodzinie poprzez dodawanie do niej plastrów z gryzącym się czerwiem z innych rodzin. Może także dobrze zachowane plastry, na których znajduje się czerw garbaty, a także miód i pyłek, przekazać innym rodzinom. Trzeba tylko pamiętać, by umieszczać je na skraju gniazda.

Opracowano na podstawie
1. Werner Gekeler, Pszczoły. Poradnik hodowcy, Wydawnictwo RM, Warszawa 2014, s.102
2. Przemysław Miarka, Trutówki – utrapienie pszczelarza, www.odr.pl, 11.11.2014 r.

Zobacz również:

Co to są trutówki? 

Trutowienie matek pszczelich 

Trutówki. Przyczyna występowania a poddawanie matki pszczelej 

Jak rozróżnić czerw? 

Przyjęcie matki pszczelej - utrudnienia 

Przyjęcie matki pszczelej - ułatwienia 

Liczba wyświetleń artykułu: 6644

Sklep internetowy Krauz

Kanał na Twitter

Newsletter

Nota informacyjna

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Jacek Balana EL-TER, z siedzibą przy ul. Granicznej 505, 32-095 Narama. W przypadku wyrażenia powyższej zgody, dane będą wykorzystywane do przesyłania treści marketingowych. Dane osobowe będą przechowywane do momentu ustania ich przydatności/cofnięcia zgody. Informujemy, iż ma Pani/Pana możliwość dostępu do swoich danych, w celu ich sprostowania i usunięcia oraz żądania ograniczenia ich przetwarzania ze względu na swoją szczególną sytuację, wycofania udzielonej zgody w każdym momencie, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych, a także wniesienia skargi do organu nadzorczego, jeżeli przetwarzanie Pani/Pana danych będzie naruszało przepisy o ochronie danych osobowych. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenia Administratora. W niektórych przypadkach Pani/Pana dane mogą być przekazywane do państw trzecich np. jeżeli będzie to niezbędne dla świadczenia usługi na Pana/Pani rzecz lub będzie to uwarunkowane inną podstawą prawną. Pani/Pana dane mogą podlegać profilowaniu, w celu wykorzystania danych osobowych do analizy lub prognoz dotyczących osobistych preferencji i zainteresowań. Administrator nie podejmuje decyzji która opiera się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu i istotnie wpływa na osobę, której dane dotyczą. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do realizacji ww. celów.