Metody usuwania mrówek z ula

Na zdjęciu: mrówki w ulu. Źródło zdjęcia: bugguide.net/images/raw/Q0N/0S0/Q0N0S0W0JQN0Q020Z0MQFRN0S090TRJKDQ3KOQZQYRQQS0G0FQHQURRQFR60K050OQ3KTQLQNRFK1R.jpg

mrówki mrówki w ulu usuwanie mrówek z ula boraks olejek goździkowy

Metody usuwania mrówek z ula

Mrówki w ulu to zjawisko powszechne. Ciągną do ciepła i słodkości, nic więc dziwnego, że w mrówki do ula wchodzą bardzo często. Dla pszczelarzy jest to poważny problem – mrówki nie wchodzą bowiem pojedynczo, ale całymi gromadami, nierzadko zakładając w ulu całe mrowiska.

Największy problem z mrówkami pojawia się w czasie, gdy pada sporo deszczu. Wilgoć zmusza bowiem mrówki do szukania ciepłego i suchego schronienia. Wnętrze ula jest do tego idealne. Inwazja mrówek w ulu nie jest jednak korzystna z punktu widzenia rodziny pszczelej, trzeba więc ich się pozbyć. Mrówki nie są bezpośrednio szkodliwe dla pszczół, nie robią im żadnej krzywdy. Jednak doświadczenie pokazuje, że mogą dość łatwo przenosić choroby z jednego ula do drugiego. Jeśli więc mamy w pasiece chorobę pszczół i mrówki, możemy być pewni, że po krótkim czasie choroba, która dopadła jedną rodzinę pszczelą szybko rozprzestrzeni się na pozostałe rodziny w pasiece. Co więcej, mrówki w ulu często zachowują się jak rabusie, gdyż rabują pszczołom miód z plastrów. Kradną więc efekty ciężkiej pracy robotnic, nie dając w zamian żadnych korzyści. Trzeba się więc ich pozbyć, gdyż nie są w żadnym stopniu pożyteczne.

Wykorzystanie boraksu
Pszczoły potrafią unieszkodliwić czy nawet wynieść z ula pojedynczego intruza, jednak w przypadku całego mrowiska nie poradzą sobie z inwazją. Pszczelarz powinien im w tym pomóc. Jedną ze skutecznych substancji do walki z mrówkami w ulu jest boraks, który znajduje się w kilku preparatach o różnej nazwie handlowej. Boraks miesza się z ugotowanym jajkiem i umieszcza tak, by mrówki chętnie po mieszaninę sięgnęły. Mrówki wynoszą jedzenie do założonych gniazd, a następnie powoli giną, bo boraks wysusza mrówki, a także likwiduje ich larwy. W efekcie mrówki nie mają możliwości rozmnażania i mrowisko jest niszczone od środka. Później wystarczy zmieść martwe owady i wynieść je poza obręb pasieki. Boraks jest jednak substancją szkodliwą dla człowieka i zwierząt domowych, dlatego podczas jego zastosowania trzeba zachować wszelkie środki ostrożności i pilnować, by w pobliżu uli nie przebywały psy, koty czy małe dzieci. Trzeba też zachować środki ostrożności, aby kontaktu z boraksem nie miały pszczoły. Co prawda, pszczoły są bardzo inteligentne i nie sięgną po coś, co może być dla nich potencjalnie trujące, ale lepiej jest jednak dmuchać na zimne.

Nielubiane goździki
Bardzo dobrym i sprawdzonym środkiem jest też bardziej naturalny produkt, czyli olejek goździkowy. Ma on właściwości odstraszające mrówki. Aby był skuteczny, warto polać olejkiem ścieżki, po których najczęściej poruszają się mrówki. Efekt będzie niemal natychmiastowy, jednak jest obawa, że mrówki znajdą sobie nowe sposoby dojścia do ula i słodkiego miodu.

Orzech włoski odstraszy, olej przylepi
Ponieważ mrówki po wejściu do ula kierują się ku górze, to właśnie tam powinniśmy zadziałać, by skutecznie się ich pozbyć. Dobrym sposobem jest wkładanie na górę tektury, która jest wysmarowana olejem. Mrówki zaczną się do niego przyklejać i kilka takich zabiegów sprawi, że uda się znacznie zmniejszyć populację intruzów bytujących w ulu. Równie skutecznym odstraszaczem są dla mrówek liście orzecha włoskiego, którym należy wypchać górną część ula. Zapach liści jest dla mrówek drażniący i w krótkim czasie przeniosą się one w inne miejsce.

Liczba wyświetleń artykułu: 20692

Komentarze z forum pszczelarskiego

michal1972 2015-04-21 09:55:20

Można także zastosować folię. Folię nałożyć na nóżki podstawki. Ciężko się wówczas mrówką "wdrapać" wyżej.

blondynekkrk 2015-04-22 18:52:17

A mnie gdzieś się przewinęło, że o dziwo proszek do pieczenia się przydaje. Ale jak wykorzystać to sobie nie przypomnę.

factis 2015-04-23 13:55:54

@blondynekkrk Zakamarki ula wraz z powałką posypujemy proszkiem do pieczenia. Stary sposób. Nie wiem czy skuteczny bo nigdy nie wypróbowany przeze mnie.

Mrówki drażnią liście czarnej porzeczki, poza liśćmi orzecha włoskiego.

tulipan 2016-09-09 21:29:03

najlepiej jest wysmarowac nogi ula smarem na wysokosc 15 cm do okoła wtedy mrówki probująwejsc do ula przykleiaja siędo smaru i stop dalszej trasy

oro54 2016-09-09 22:12:14

Skuteczny jest też sproszkowany cynamon. Mrówki bardzo nie lubią jego zapachu. Niestety, co kilkanaście dni trzeba ten zabieg powtarzać, bo cynamon wietrzeje. Jeżeli mamy silną inwazję mrówek na ule wtedy skuteczny jest środek likwidujący gniazda mrówek w granulacie. Efekty jego działania są widoczne dopiero po kilkunastu dniach.