Zakładanie pasieki – od czego zacząć?

Na zdjęciu: książki pszczelarskie. Źródło zdjęcia: standrewsrarebooks.files.wordpress.com/2013/08/8-bev-beekeeping.jpg

zakładanie pasieki wiedza pszczelarska źródła wiedzy o pszczelarstwie

Zakładanie pasieki – od czego zacząć?

Aby założyć własną pasiekę, trzeba mieć przynajmniej podstawową wiedzę o pszczołach. Przyszli pszczelarze zdobywają je zwykle u kogoś z rodziny. Można też wybrać się do pobliskiej pasieki i zobaczyć, jak wygląda codzienna praca pszczelarza. Zanim zabierzemy się za praktyczne pszczelarstwo, musimy przejść bowiem przez teorię.

Pszczelarstwo kojarzy nam się zwykle z wyposażonym w specjalny ubiór panem, który wyciąga z ula plastry pełne miodu. Jednak moment wyjęcia plastrów jest ukoronowaniem wielu miesięcy ciężkiej i mozolnej pracy. W pasiece, poza sezonem zimowym, zawsze jest bowiem mnóstwo pracy.

Zanim kupimy lub wybudujemy pierwsze ule, musimy wiedzieć, jak postępować z pszczołami, którymi te ule zasiedlimy. Trzeba przyswoić sobie niezbędny zakres wiedzy o pszczołach i gospodarce pasiecznej oraz zdobyć przynajmniej podstawowy zakres umiejętności praktycznych koniecznych przy obsłudze rodzin pszczelich. Wiedzę taką najlepiej zdobywać u źródła, czyli w kołach i związkach pszczelarskich. Organizują one różnego rodzaju kursy dla osób, które przygotowują się do samodzielnego prowadzenia pasieki. Oprócz kontaktu warto też zaopatrzyć się w literaturę fachową. Mogą to być podręczniki, poradniki lub branżowe czasopisma, w których poszczególne kwestie hodowli pszczół są opisane przystępnym i łatwo przyswajalnym językiem. Nie bez znaczenia jest ogromna kopalnia wiedzy, jaką jest internet (i nasz Portal Pszczelarski). W zasobach sieci można znaleźć nie tylko fachowe porady specjalistów, ale też skorzystać z doświadczenia starszych kolegów po fachu. Na forach internetowych dla pszczelarzy można znaleźć pomoc za każdym razem, gdy w nowo powstałej pasiece pojawi się jakiś problem. Zawsze co dwie (mądre i doświadczone) pszczelarskie głowy, to nie jedna.

Zobacz również:

Jak zaplanować założenie pasieki?

Wyposażenie pasieczyska oraz wybór rasy i linii pszczół

Pszczelarz, a kto to taki?

Zakładanie pasieki a działalność nadzorowana przez inspekcję weterynaryjną

Zakładanie pasieki a działalność nadzorowana przez inspekcję weterynaryjną

Liczba wyświetleń artykułu: 31046

Komentarze z forum pszczelarskiego

magicb12

2016-07-27 08:41:18

W sklepie dla pszczelarzy znajdziesz wszystko, co potrzebne do rozpoczęcia i obsługi pasieki, podkurzacze miodarki, ule, dozowniki itp. Ta marka prezentuje wysoką jakość, ja często robię tam zakupy.