Ekonomika pszczelarstwa - zarządzanie gospodarstwem pasiecznym

Na zdjęciu: produkty pszczele. Źródło zdjęcia: img1.tradeget.com/shivgramoudyog/IF6HIW7C1honey_honey_bee_products.jpg

ekonomika pszczelarstwa pasieka gospodarstwo pasieczne zarządzanie gospodarstwem pasiecznym

Zarządzanie gospodarstwem pasiecznym
Z punktu widzenia ekonomiki pszczelarstwa równie ważne jak znajomość i wdrażanie zasad ekonomii, jest także umiejętne zarządzanie gospodarstwem pasiecznym. Trzeba do tego podejść jak do każdej innej firmy, oczywiście z uwzględnieniem specyfiki czy sezonowości branży. Dobre zarządzanie gospodarstwem to nie tylko dbanie o dobrostan pszczół, ale też odpowiednie podejście do ich produktu, czyli miodu i innych wytworów pszczelich. Chodzi bowiem nie tylko o to, by produkt wytworzyć, ale też by go sprzedać z zyskiem – czyli tak, by zrekompensować sobie poniesione wydatki i by jeszcze pozostała z tego nadwyżka.

Pszczelarz, któremu zależy na rentowności pasieki, powinien przede wszystkim postawić na innowacyjność w zarządzaniu gospodarstwem pasiecznym. Ciągłe dostosowywanie się do potrzeb bardzo zmieniającego się rynku jest bowiem konieczne, aby utrzymać się na tym rynku. Pszczelarz musi uczyć się jednocześnie zarządzania, marketingu, ekonomii i prawa. Innowacje w gospodarstwie pasiecznym mogą dotyczyć nie tylko samego produktu, ale też wykorzystywanych narzędzi, strategii marketingowej firmy i innych procesów realizowanych w firmie.

Innowacyjność w gospodarstwie pasiecznym może być prostą drogą do takich oszczędności, które nie prowadzą do obniżenia jakości. A to sprzyja rozwojowi gospodarstwa jako dobrze prosperującej firmy, przez co przyczynia się do wzrostu poziomu życia jego właścicieli. [2]

Znawcy tematu upatrują w takich dobrze rozwijających się gospodarstwach szansę na rozwój całego rynku pszczelego. Tempo tego rozwoju jest jednak w dużym stopniu uzależnione także od przepisów prawa i polityki państwa. A z tym bywa różnie – biurokracja, która dotyka pszczelarzy chcących sprzedawać swój produkt bezpośrednio w pasiece sprawia, że wielu dobrych hodowców odpuszcza sobie wędrówkę po urzędach i pozostaje przy hodowli i produkcji na własne potrzeby.

Opracowano na podstawie:
1. Janusz Cichoń, Jerzy Wilde, Opłacalność produkcji pasiecznej w Polsce, „Biuletyn Naukowy” 2002, nr 18, 137-139
2. Lucyna Palicka, Innowacyjne gospodarstwo pasieczne, www.wodr.poznan.pl, 2.11.2014 r.

Zobacz również:

Ekonomika pszczelarstwa - mikro i makro podejście do pszczelarstwa

Liczba wyświetleń artykułu: 4394

Smotrawa okazała - roślina miododajna