Jak umyć wirówkę do miodu (miodarkę)?

Na zdjęciu: wirówka do miodu (miodarka). Źródło zdjęcia: images.iagro.pl/2012-01/1409119809_big.jpg

wirówka do miodu miodarka mycie wirówki do miodu mycie miodarki wirowanie miodu miodobranie sprzęt do pozyskiwania miodu

Jak umyć wirówkę do miodu (miodarkę)?

Wirowanie miodu to rzecz oczywista w corocznym sezonie pszczelarski. Jednak potem przychodzi czas na mniej przyjemne czynności niż wylewanie złocistego miodu do słoiczków. Prace porządkowe są jednak konieczne i nie można o nich zapominać. Kto nie lubi zmywać naczyń, zapewne również niezbyt się pali do mycia wirówki po wirowaniu miodu. Warto jednak zabrać się za to jak najszybciej, gdyż nieumyta wirówka nie tylko jest nieestetyczna, ale też jest świetnym siedliskiem dla bakterii i innych drobnoustrojów.

Zanim zabierzemy się za mycie, warto wystawić wirówkę na dwór pod odpowiednim kątem, by resztki miodu spłynęły. Dopiero potem bierzemy się za mycie i płukanie. Dobrym i sprawdzonym rozwiązaniem jest wykorzystanie zwykłego węża ogrodowego, pod warunkiem, że woda leci w nim pod w miarę dużym ciśnieniem. Dzięki temu szybko i bez problemu usuniemy resztki zaschniętego miodu. Jeśli wnętrze wirówki nadal się klei, można je porządnie wyszorować płynem do mycia naczyń. Warto to robić bardzo dokładnie, ze szczególnym uwzględnieniem trudno dostępnych miejsc. Trzeba jednak pamiętać, by po skończonym myciu dokładnie usunąć detergent. W przeciwnym razie przy kolejnym użyciu wirówki będziemy borykać się ze smakiem płynu do naczyń w miodzie. A nawet odrobina chemii może całkowicie zepsuć jego smak. Jeżeli chcemy mieć pewność, że wirówka jest idealnie czysta, możemy ją dodatkowo potraktować specjalnym środkiem odkażającym. Jednak także po jego użyciu trzeba pamiętać, by całość wirówki dodatkowo opłukać wodą. Tak przygotowane urządzenie będzie doskonale przygotowane do kolejnego miodobrania.

Opracowano na podstawie:
Mieczysław Janiszewski, Ule, sprzęt i budowle pasieczne, Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 2014, s. 117

Miodobranie - artykuły powiązane

Miodobranie - sprzęt, przebieg, technika wirowania miodu i porady

Wirowanie miodu

Liczba wyświetleń artykułu: 9025

Komentarze z forum pszczelarskiego

truten

2015-12-26 20:21:55

Witam.Jestem pszczelarzem ponad 30 lat.Czytając pani artykuł jestem przynajmniej zaskoczony,po co tak sobie utrudniac pracę.Przy obróbce miodu można stosować tylko środki z atestem a nie jakieś tam srodki do naczyń czy odkażacze.Przede wszystkim wirówkę myje się po każdym skonczonym cyklu miodobrania a nie przetrzymuje się jej aż do zaschnięcia. Brak higienicznego postępowania przy produkcji środków spożywczych jest karalne,proszę zasięgnąc informacji u powiatowego lekarza weterynari.Jeśli chodzi o środki do utrzymania czystości oraz do mycia sprzetu to polecam od Łysonia, rewelacja,duży wybór,z atestami przeznaczone tylko do stosowania przy obróbce miodu Pozdrawiam

factis

2015-12-27 16:13:42

Po części zgadzam się z tym, co jest w artykule i to co napisał kolega truten. Na pewno trzeba dbać o higienę i to nie podlega dyskusji. Myślę, że autorce (o ile chodzi o zaschnięty miód) to chodziło o miejsca na zewnątrz miodarki, gdy w jakiś niewytłumaczalny aktualnie sposób zostaje "zabrudzona" część sprzętu nie biorąca bezpośrednio udziału w całym procesie kręcenia miodu. Zgadzam się, że należy korzystać ze środków z atestami, ale tylko wtedy, gdy użycie chemii jest konieczne. Najlepiej zakasać rękawy, wziąć węża lub najlepiej myjkę wysokociśnieniową Karcher i działać. Jeżeli już trzeba korzystać z detergentów to trzeba je dokładnie usunąć. Niedopuszczalne jest wirowanie miodu kiedy miód może mieć styczność z chemią. Tu mam nadzieję, że to chciała przekazać nam autorka, tylko zrobiła w to dość nieudolny sposób...

blondynekkrk

2015-12-27 21:28:14

Hmmm to płynu do naczyń nie można używać? Przecież jak się myje naczynia w domu to też się używa płynu...

arek

2015-12-28 18:31:24

Wyczytałem, że dużo osób stosuje płyn do naczyń ale później jeszcze odkaża miodarkę takimi środkami chemicznymi jak Cagrosept lub Alvisept. Następnie znowu przepłukuje wodą i voila. Są też tacy, którzy po myciu płynem do naczyń stosują wodę, a następnie spirytus. To jak to jest najlepiej zrobić?

truten

2015-12-28 22:16:18

Jak wczesniej napisalem po co sobie utrudniac prace Nie wiem czy można płynem do naczyn czy innymi srodkami odkażającymi,natomiast wiem na pewno że płyn jest do naczyń i tłuszczu a nie do miodu,a wirowkę mamy ubrudzoną tylko miodem.Są specjalne środki myjące przeznaczone do sprzętu pszczelarskiego, pracowni,ktore doskonale radzą sobie z resztkami miodu,wosku itd dodatkowo odkazają.Używam takich środkow rewelacja ,nakłada się cienką warstwę,przerwa na papierosa,spłukuje się wodą i gotowe.Ceny środków do mycia przystępne np litr koncentratu ok 20 złotych.Kto raz wypróbuje profesjonalnych srodków do mycia,na pewno nie wróci juz nigdy do jakś tam odkażaczy czy płynu do naczyń Pozdrawiam

michal-trabka

2015-12-31 09:38:56

Ja korzystam z BonSan od Łysonia i jest nawet niezły. Niespecjalnie bardzo się pieni. Można nim myć nie tylko miodarki ale i odstojniki, sita czy beczki.