Portal Pszczelarski

Ekonomika pszczelarstwa - mikro i makro podejście do pszczelarstwa

Na zdjęciu: produkty pszczele. Źródło zdjęcia: img1.tradeget.com/shivgramoudyog/IF6HIW7C1honey_honey_bee_products.jpg

ekonomika pszczelarstwa makroekonomia pszczelarstwa mikroekonomia pszczelarstwa jakość miodu

Ekonomika pszczelarstwa a wymiar interdyscyplinarny

Ekonomika pszczelarstwa to zagadnienie, które powinien zgłębić każdy pszczelarz, chcący produkować swoje miody i produkty z ula na sprzedaż. Pszczelarstwo może być bowiem dochodowym biznesem, ale dopiero wtedy, gdy pszczelarz będzie nie tylko hodowcą, ale też przedsiębiorcą.

Temat opłacalności produkcji pasiecznej w Polsce jest poruszany niemal zawsze, gdy mówi się o niskich dochodach większości gospodarstw pasiecznych. Jako dowód podaje się obniżenie ogólnej liczby pszczół oraz ogólnoświatowy kryzys pszczelarstwa. Nie zmienia to jednak faktu, że wiele pasiek doskonale radzi sobie na rynku, wykazują się wysoką rentownością, a dla właściciela są znaczącym źródłem dochodów. Skąd te różnice? Wynikają zapewne z podejścia samych pszczelarzy. Ci, którzy skupiają się wyłącznie na hodowli pszczół osiągają niższe zyski niż ci, którzy do ekonomiki pszczelarstwa podchodzą w sposób interdyscyplinarny i łączą ją ze znajomością ekonomii, zasad rynku, sprawnym zarządzaniem i prowadzeniem biznesu w stale zmieniających się warunkach. [1]

Okazuje się więc, że zamiłowanie i hobby można zamienić w dobrze prosperujący biznes, jeśli spojrzymy na produkcję i sprzedaż miodu wieloaspektowo. Co więcej, widoczny jest tu proces wielu zależności – od promocji i reklamy, poprzez stałe poszerzanie rynku zbytu, sprawdzony transport, aż po doskonały produkt i zadowolonych klientów, którzy polecają dany miód kolejnym odbiorcom. Jeśli któreś z ogniw tego łańcucha szwankuje, dobrze prosperujący biznes może zacząć chwiać się w posadach. Sam produkt, nawet jeśli jest faktycznie najlepszy, nie obroni się w obliczu dość znaczącej konkurencji.

Ekonomia pszczelarstwa
Z punktu widzenia makroekonomii pszczelarstwo wydaje się mało opłacalne. Tendencja ta widoczna jest nie tylko w Polsce, ale praktycznie na całym świecie. Jeśli natomiast spojrzymy z punktu widzenia mikroekonomii, prowadzenie pasieki dla wielu osób może być dobrym pomysłem na biznes i utrzymywanie się tylko z niej. Warto jednak zgłębić nieco informacji z tego zakresu. Zauważmy, że na ogólny rynek miodu, podobnie jak w przypadku innych produktów żywnościowych (i nie tylko) duży wpływ ma stosunek popytu do podaży, konkurencyjność cen, szeroki wybór produktów, a co za tym idzie zróżnicowanie produkcji. Pszczelarz, który prowadzi pasiekę dla zysku niekoniecznie musi posuwać się do lewych chwytów, takich jak zafałszowanie miodu i obniżenie kosztów prowadzenia gospodarstwa pasiecznego. Zamiast ciąć koszty, warto inwestować w jakość. Ten trend – zarządzanie jakością – staje się coraz bardziej popularny w niemal wszystkich branżach z dziedziny produktów i usług.

Opracowano na podstawie:
1. Janusz Cichoń, Jerzy Wilde, Opłacalność produkcji pasiecznej w Polsce, „Biuletyn Naukowy” 2002, nr 18, 137-139
2. Lucyna Palicka, Innowacyjne gospodarstwo pasieczne, www.wodr.poznan.pl, 2.11.2014 r.

Zobacz również:

Ekonomika pszczelarstwa - zarządzanie gospodarstwem pasiecznym

Anna Celińska

Anna Celińska

Autorka tekstów

Dziennikarz z wykształcenia, zawodu i pasji. Żaden temat nie jest jej obcy, a pszczoły z artykułu na artykuł uwielbia coraz bardziej. Na PortalPszczelarski.pl wrzuca teksty według najważniejszego klucza – informować, radzić, wyjaśniać to, co ważne dla Was. Bo bez czytelnika nie miałoby sensu pisanie.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora



Liczba wyświetleń artykułu: 2274

Komentarze z forum pszczelarskiego

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy!

Weź udział w dyskusji:

Zaloguj się lub zarejestruj

Miejsce na Twoją reklamę
EL-TER biuro projektowe Kraków
filmowanie wesel, video zaproszenia, podziękowania video dla rodziców Kraków i okolice Miejsce na Twoją reklamę

Drogi Użytkowniku,

informujemy, że z dniem 03 października 2015 r. Marcin Balana Grupa Balana z siedzibą w Naramie przeniosła całość prowadzonego Portalu PortalPszczelarski.pl na Jacek Balana EL-TER z siedzibą w Narama 214, 32-095 Iwanowice.

Tym samym od 04 października 2015 r. zmienia się administrator Twoich danych osobowych. Jednocześnie podkreślamy, że zmianie nie ulegną zasady ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych, w tym korzystania z Usług świadczonych w ramach Portalu PortalPszczelarski.pl. Szczegółowe informacje nt. wykorzystania danych osobowych znajdziesz w Regulaminie Serwisu PortalPszczelarski.pl.

Przypominamy, że zawsze masz prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania, a także żądania zaprzestania ich przetwarzania i prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych.

W związku z powyższym prosimy Cię o wyrażenie zgody na zmianę Administratora Danych Osobowych poprzez zaakceptowanie poniższych klauzul:
"Wyrażam zgodę na przejście ogółu praw i obowiązków Marcin Balana Grupa Balana wynikających ze świadczenia na moją rzecz Usług w domenie portalpszczelarski.pl na Jacek Balana EL-TER" "Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Jacek Balana EL-TER w celach marketingowych."
"Wyrażam zgodę na otrzymywanie na podany adres e-mail informacji handlowej wysłanej przez Jacek Balana EL-TER w imieniu własnym lub na zlecenie jej partnerów."
"Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję treść Regulaminu Konta oraz wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Jacek Balana EL-TER w celu realizacji zamawianych usług."
"Akceptuję Regulamin Konta oraz Regulamin Serwisu PortalPszczelarski.pl i zobowiązuję się do ich przestrzegania."

Jeżeli potrzebujesz czasu na zastanowienie zapoznaj się z poniższą informacją, w terminie 30 dni od wyświetlenia tego komunikatu możesz zrezygnować z korzystania z Usługi realizowanych w ramach Portalu PortalPszczelarski.pl poprzez usunięcie konta. Pamiętaj jednak, że brak reakcji w powyższym terminie będzie równoznaczny z wyrażeniem zgody na wyżej wymienione zmiany.

W przypadku kliknięcia "Rezygnuję z posiadania konta" Twoje konto (a z nim dane osobowe) zostanie usunięte do 24 godzin od momentu przyjęcia zgłoszenia.