Jak odkazić ul?

Na zdjęciu: odkażanie ula palnikiem gazowym. Źródło zdjęcia: immenfreunde.de/pics/swtrap/3.jpg

odkażanie ula dezynfekcja ula odkażanie ula palnikiem gazowym odkażanie sprzętu pasiecznego termin odkażania ula sposób odkażania ula wietrzenie ula

Jak odkazić ul?

Konieczność odkażenia ula zachodzi po zimie, gdy okazuje się, że nastąpił całkowity osyp w pasiece oraz o każdej porze roku, gdy w wyniku zwalczania warrozy przenosimy pszczoły z jednego ula do drugiego. Jeśli chcemy stary ul użytkować w przyszłości, trzeba zadbać o to, by wytępić w nim wszystkie ogniska chorobowe.

Pierwszą czynnością, jakę należy zrobić po przeniesieniu rodziny pszczelej do nowego ula jest dokładne jego oczyszczenie, a następnie zamknięcie. Chodzi o to, by żadne pszczoły (z przeniesionej rodziny lub obce) do tego ula nie wlatywały, co ma na celu zapobiec rozprzestrzenianiu się choroby na inne rodziny lub pobliskie pasieki.

Kolejny krok to odkażanie uli i wszystkich sprzętów pasiecznych, które były wykorzystywane przy chorej rodzinie. Odkażanie jest jedną z najważniejszych czynności higienicznych w pasiece i pszczelarz, któremu zależy na dobrostanie zwierząt i sile rodziny pszczelej nie powinien tego obowiązku zaniedbywać czy podchodzić do niego zbyt lekko.

Najlepszym sposobem odkażania ula, który sprawdza się od wielu pokoleń, jest jego wypalanie płomieniem. Zanim się za to zabierzemy, trzeba bardzo dokładnie oczyścić wnętrze ula ze wszystkich pozostałości wosku i propolisu. Dopiero po wyskrobaniu nawet najdrobniejszych resztek możemy przystąpić do pracy. Do wypalania bardzo dobrze sprawdzi się zwykły palnik gazowy. Za jego pomocą odkażamy całość ula, także daszek, wyloty, mostek i wszystkie kąty. Jeśli przy wypalaniu powstanie zbyt dużo sadzy, należy jej nadmiar po prostu zamieść. W ulu po dezynfekcji może utrzymywać się specyficzna woń spalenizny. Warto więc postawić ul w przewiewnym miejscu, a jego wnętrze spryskać olejkiem zapachowym z dodatkiem melisy lub szałwii.

Opracowano na podstawie:
Antoni Zaleski, Przedwiośnie w pasiece, www.odr.pl, 5.11.2014 r.

Zobacz również:

Dezynfekcja ula drewnianego palnikiem gazowym

Zalecenia pszczelarskie na kwiecień

Główny przegląd wiosenny rodzin pszczelich

Jak stosować kwas mrówkowy?

Przenoszenie pszczół z jednego ula do drugiego

Kiedy i jak przenieść ul w inne miejsce?

Kiedy i jak przenieść ul w inne miejsce?

Liczba wyświetleń artykułu: 16441

Zdrowe cukierki z miodem w trzech wersjach

Banan w cieście

Krem bananowo-owsiany z miodem

Stefan Jerzy Siudalski

Stefan Jerzy Siudalski

Autor artykułów

Kłodzczanin z urodzenia, obecnie mieszkaniec Warszawy. Osoba posiadające doświadczenie w różnych dziedzinach, w tym: w pszczelarstwie, poszukiwaniu wody, ochronie mienia. Emerytowany redaktor naczelny pisma Ochrona mienia, wykładowca w dziedzinie technicznej ochrony mienia oraz kierownik pracowni projektowania i produkcji aparatury naukowej.

Cztery pory roku czyli piosenka o Rębkowie

Celina Habryka

Celina Habryka

Autorka tekstów

Doktorantka w Katedrze Analizy i Oceny Jakości Żywności na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie. Zajmuje się badaniem właściwości fizykochemicznych miodów.

Rodzaje miodu ze względu na pochodzenie

Podział miodów pitnych