Jak odkazić ul?

Na zdjęciu: odkażanie ula palnikiem gazowym. Źródło zdjęcia: immenfreunde.de/pics/swtrap/3.jpg

odkażanie ula dezynfekcja ula odkażanie ula palnikiem gazowym odkażanie sprzętu pasiecznego termin odkażania ula sposób odkażania ula wietrzenie ula

Jak odkazić ul?

Konieczność odkażenia ula zachodzi po zimie, gdy okazuje się, że nastąpił całkowity osyp w pasiece oraz o każdej porze roku, gdy w wyniku zwalczania warrozy przenosimy pszczoły z jednego ula do drugiego. Jeśli chcemy stary ul użytkować w przyszłości, trzeba zadbać o to, by wytępić w nim wszystkie ogniska chorobowe.

Pierwszą czynnością, jakę należy zrobić po przeniesieniu rodziny pszczelej do nowego ula jest dokładne jego oczyszczenie, a następnie zamknięcie. Chodzi o to, by żadne pszczoły (z przeniesionej rodziny lub obce) do tego ula nie wlatywały, co ma na celu zapobiec rozprzestrzenianiu się choroby na inne rodziny lub pobliskie pasieki.

Kolejny krok to odkażanie uli i wszystkich sprzętów pasiecznych, które były wykorzystywane przy chorej rodzinie. Odkażanie jest jedną z najważniejszych czynności higienicznych w pasiece i pszczelarz, któremu zależy na dobrostanie zwierząt i sile rodziny pszczelej nie powinien tego obowiązku zaniedbywać czy podchodzić do niego zbyt lekko.

Najlepszym sposobem odkażania ula, który sprawdza się od wielu pokoleń, jest jego wypalanie płomieniem. Zanim się za to zabierzemy, trzeba bardzo dokładnie oczyścić wnętrze ula ze wszystkich pozostałości wosku i propolisu. Dopiero po wyskrobaniu nawet najdrobniejszych resztek możemy przystąpić do pracy. Do wypalania bardzo dobrze sprawdzi się zwykły palnik gazowy. Za jego pomocą odkażamy całość ula, także daszek, wyloty, mostek i wszystkie kąty. Jeśli przy wypalaniu powstanie zbyt dużo sadzy, należy jej nadmiar po prostu zamieść. W ulu po dezynfekcji może utrzymywać się specyficzna woń spalenizny. Warto więc postawić ul w przewiewnym miejscu, a jego wnętrze spryskać olejkiem zapachowym z dodatkiem melisy lub szałwii.

Opracowano na podstawie:
Antoni Zaleski, Przedwiośnie w pasiece, www.odr.pl, 5.11.2014 r.

Zobacz również:

Dezynfekcja ula drewnianego palnikiem gazowym

Zalecenia pszczelarskie na kwiecień

Główny przegląd wiosenny rodzin pszczelich

Jak stosować kwas mrówkowy?

Przenoszenie pszczół z jednego ula do drugiego

Kiedy i jak przenieść ul w inne miejsce?

Kiedy i jak przenieść ul w inne miejsce?

Liczba wyświetleń artykułu: 5801

Sklep internetowy Krauz

Kanał na Twitter

Newsletter

Nota informacyjna

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Jacek Balana EL-TER, z siedzibą przy ul. Granicznej 505, 32-095 Narama. W przypadku wyrażenia powyższej zgody, dane będą wykorzystywane do przesyłania treści marketingowych. Dane osobowe będą przechowywane do momentu ustania ich przydatności/cofnięcia zgody. Informujemy, iż ma Pani/Pana możliwość dostępu do swoich danych, w celu ich sprostowania i usunięcia oraz żądania ograniczenia ich przetwarzania ze względu na swoją szczególną sytuację, wycofania udzielonej zgody w każdym momencie, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych, a także wniesienia skargi do organu nadzorczego, jeżeli przetwarzanie Pani/Pana danych będzie naruszało przepisy o ochronie danych osobowych. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenia Administratora. W niektórych przypadkach Pani/Pana dane mogą być przekazywane do państw trzecich np. jeżeli będzie to niezbędne dla świadczenia usługi na Pana/Pani rzecz lub będzie to uwarunkowane inną podstawą prawną. Pani/Pana dane mogą podlegać profilowaniu, w celu wykorzystania danych osobowych do analizy lub prognoz dotyczących osobistych preferencji i zainteresowań. Administrator nie podejmuje decyzji która opiera się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu i istotnie wpływa na osobę, której dane dotyczą. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do realizacji ww. celów.