Skuteczny sposób na nastrój rojowy

Na zdjęciu: rójka na drzewie. Źródło zdjęcia: queenanneview.com/wp-content/uploads/2013/04/Bee-Swarm.jpg

nastrój rojowy rójka zapobieganie nastrojowi rojowemu wentylacja ula wydajność matki pszczelej

Skuteczny sposób na nastrój rojowy

Nastrój rojowy pojawia się w rodzinie pszczelej z co najmniej kilku powodów. Jego przyczyną może być słaba wydajność matki, zbyt mało miejsca w gnieździe, słaba wentylacja w ulu czy chwilowy brak pożytków i pracy dla wielu robotnic. Znając te przyczyny właściciel pasieki może odpowiednio szybko zareagować, zanim pojawią się skutki w postaci rójki.

Jest kilka sprawdzonych sposobów, które pozwolą do minimum ograniczyć ryzyko wystąpienia nastroju rojowego. Przede wszystkim – warto postawić na młode i bardzo wydajne matki. Królowe, które są zajęte składaniem jajeczek, mają naturalnie mniejszą skłonność do rójki. Co więcej, nastrojowi rojowemu można skutecznie zapobiegać już na etapie wyboru rasy i odmiany rodziny pszczelej, jaką chcemy hodować w swojej pasiece. Wybierając pszczoły o małej rojliwości pszczelarz może być pewien, że nastrój rojowy w jego rodzinach nie będzie powstawał z byle powodu.

Aby skutecznie zapobiec nastrojowi rojowemu warto uważnie obserwować gniazdo i poszerzyć je od razu, gdy zauważymy, że pszczołom jest za ciasno. Jest bowiem oczywiste, że pszczoły, które będą siedzieć w gnieździe bezczynnie z braku plastrów do pracy, będą miały duże skłonności do rojliwości. Trzeba też dopilnować momentu, w którym rodzinę trzeba osłabić za pomocą odkładu. Tutaj również przyda się regularna obserwacja – najważniejsze, by z tworzeniem odkładów nie czekać do momentu, aż w gnieździe pojawią się mateczniki rojowe. Dobrym sposobem na nastrój rojowy jest również dopasowanie otworu wylotowego do siły rodziny – chodzi o to, by do ula dochodziła odpowiednia ilość świeżego powietrza. Prawidłowa wentylacja pomoże znacznie obniżyć ryzyko wystąpienia nastroju rojowego.

Opracowano na podstawie:
Werner Gekeler, Pszczoły. Poradnik hodowcy, Wydawnictwo RM, Warszawa 2014, s. 79

Zobacz również:

Nastrój rojowy – czy rójka to konieczność?

Roje pszczół i ich nazwy

Jak zwabić rójkę?

Rozróżnianie mateczników - mateczniki rojowe

Zalecenia pszczelarskie na czerwiec

Liczba wyświetleń artykułu: 22943

Serniczki z malinami i miodem

Lawendowe ciasto dyniowe

Krem bananowo-owsiany z miodem

Pszczoły miodne w snach

Pierwsze przeglądy rodzin pszczelich na wiosnę – 2014

Grzane piwo z miodem i propolisem

Konopie indyjskie i ich wpływ na pszczoły