Kiedy i jak przenieść ul w inne miejsce?

Na zdjęciu: Taczka pasieczna. Źródło zdjęcia: simonrees.com/wp-content/uploads/2013/05/Coopers-Lake-Easter-2008470.jpg

transport uli przewożenie uli lokalizacja pasieki taczka pasieczna

Kiedy i jak przenieść ul w inne miejsce?

Przenoszenie ula to nie lada wyzwanie, przed którym prędzej czy później staje każdy pszczelarz. Czasem konieczne jest przestawienie ula w obrębie pasieki, bo dotychczasowe miejsce nie służy pszczołom. Jak się za to zabrać?

Przenoszenie ula powinno odbywać się w taki sposób, by jak najmniej zaszkodziło pszczołom. Pamiętajmy, że są to zwierzęta, które dość łatwo się stresują i z początku mogą źle czuć się na nowym miejscu. Przywiązują się bowiem bardzo mocno do lokalizacji – w ten sposób wylatują z ula na pożytki i bezbłędnie wracają wieczorem do własnej rodziny, jeśli przestawimy ul w sposób nieprzemyślany, pszczoły mogą stracić orientację w terenie i po prostu nie wrócić.

Lokalizację zmieniaj małymi kroczkami
Pamiętajmy, że uli nigdy nie należy przenosić w zimie. Najlepszy czas to od kwietnia do października. Niestety nie można przenieść od razu kilkadziesiąt metrów dalej. Aby pszczoły nie zauważyły naszych zabiegów i nie denerwowały się bez potrzeby, trzeba codziennie, a raczej co nos przesuwać ul o około pół metra. Dzięki temu pszczoły codziennie będą przyzwyczajały się do nowych parametrów i nowej lokalizacji. Niestety, metoda małych kroczków sprawdzi się tylko w przypadku niewielkich odległości. W przypadku kilkuset metrów nie ma to większego sensu, gdyż conocne przenoszenie o pół metra zajęłoby cały rok.

Nie przemieszczaj po oblocie
Jeśli chcemy przenieść ul od razu na większą odległość, należy wykonać to jeszcze przed wiosennym oblotem. Dzięki temu pszczoły podczas corocznego oblotu „zeskanują” nowe otoczenie i nauczą się go na pamięć. Jeśli jest już po oblocie, takie gwałtowne zmiany są niewskazane. W czasie, gdy pszczoły powinny efektywnie latać na pożytki będą bowiem musiały uczyć się nowej drogi do swojego ula.

Sprzęt do przenoszenia uli
Przy przenoszeniu uli przyda się specjalny sprzęt do transportu wewnątrzpasiecznego. Przenoszenie samych uli, na przykład z przechowalni na toczek nie powinien stanowić żadnego problemu. Dużo więcej uwagi wymaga przenoszenie ula zamieszkanego przez pszczoły. Po pierwsze dlatego, że jest on sporo cięższy. I po drugie – możemy narazić się na nerwowość, a nawet agresję mieszkanek przenoszonego ula. Do przenoszenia ula z pszczołami warto użyć sznurowanych noszy. Składają się one z dwóch drążków i dwóch sznurków z pętlami na końcach. Sznury nakłada się pętlami na jeden drążek, przeciąga pod ulem i nakłada następnie na drugi drążek. Dzięki temu uzyskujemy stabilna konstrukcję, a uniesione do góry drążki pozwalają na bezpieczny transport.

Przewożenie na taczce
Jeśli pasiekę obsługuje jedna osoba, do przenoszenia uli wewnątrz pasieki – przy tworzeniu odkładów lub podczas łączenia rodzin – można wykorzystać lekką taczkę pasieczną. Składa się ona z dwóch drążków oraz metalowego kółka o średnicy 25 cm na osi, która jest osadzona na końcach drążków. Drążki są ze sobą połączone listwą poprzeczną. Drążki w odległości około 80 cm od listwy łączy się za pomocą klamry wykonanej ze sztywnego drutu. Podczas transportu klamrę się wyjmuje, a drążki podsuwa pod ul w taki sposób, by oparł się o listę krawędzią. Wtedy zakłada się klamrę i podnosi ul do góry. W ten sposób można szybko i bezpiecznie przewieźć ul w nowe miejsce.

Opracowano na podstawie:
Mieczysław Janiszewski, Ule, sprzęt i budowle pasieczne, Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 2014, s. 128-129

Zobacz również:

Transport uli - od czego zacząć? Cz. 1.

Prawidłowa lokalizacja pasieki - jak ją wybrać?

Liczba wyświetleń artykułu: 14940