Zgoda na sprzedaż bezpośrednią produktów pszczelich – jak ją uzyskać?

Na zdjęciu: miód w różnych słoikach. Źródło zdjęcia: upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/42/Texas_State_Fair_honey.jpg Autor zdjęcia: Andreas Praefcke

sprzedaż bezpośrednia zgoda na sprzedaż bezpośrednią uzyskiwanie zgody na sprzedaż bezpośrednią sprzedaż produktów pasiecznych pracownia pszczelarska badania w sanepidzie Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Powiatowa Inspekcja Weterynaryjna etykieta na słoik z miodem

Produkować miód na własny użytek może każdy. Jeśli jednak chcemy prowadzić pasiekę na większą skalę i planujemy produkty pasieczne sprzedawać, musimy uzyskać zgodę na taką działalność. Sprzedaż bez zezwolenia, nawet jeśli odbywa się na lokalnym targowisku czy festynie jest nielegalna i trzeba liczyć się z karami nie tylko finansowymi.

Aby uzyskać zgodę na sprzedaż bezpośrednią produktów pszczelich (nie tylko miodu, ale też pyłku, propolisu, pierzgi czy mleczka pszczelego), które przeznaczone są do celów spożywczych, trzeba spełnić wiele wymogów. Po pierwsze – konieczne jest przygotowanie i wyposażenie pracowni pasiecznej ściśle według wytycznych inspekcji weterynaryjnej. Istotny jest sam wygląd pomieszczenia, wyposażenie dodatkowe, dostęp do czystej wody i wiele innych szczegółów. Równie szczegółowo powinny być przygotowane opakowania, w których produkty będziemy oferować do sprzedaży. Nie chodzi o ich wygląd czy estetykę, a bardziej o kwestie sanitarne.

Badania, wnioski i kontrole
Każdy pszczelarz musi wykonać też badania w Sanepidzie na nosicielstwo Salmonelli oraz Shigelli. Jeśli wyniki badań będą prawidłowe, trzeba udać się do lekarza medycyny pracy, który wyda odpowiednie orzeczenie oraz dokona wpisu do książeczki zdrowia. Po załatwieniu kwestii medycznych kolejnym krokiem jest złożenie wniosku do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o wpis do ewidencji producentów oraz o nadanie odpowiedniego numeru identyfikacyjnego. Jednak to nie koniec wnioskowania – kolejny wniosek trzeba złożyć w Powiatowej Inspekcji Weterynaryjnej o wpis do ewidencji sprzedaży bezpośredniej. Konieczne jest przy tym złożenie szczegółowego opisowego projektu technologicznego.

Po etapie składania wniosków trzeba przygotować się na kontrolę z inspekcji weterynaryjnej. Jeżeli kontrolerzy nie wykażą żadnych uchybień i niedociągnięć, wydadzą decyzję o dopuszczeniu do sprzedaży bezpośredniej produktów z danej pasieki. I w tym momencie będziemy już legalnymi sprzedawcami.

Producenci miodu pod unijnym nadzorem
Pszczelarze powinni pamiętać, że przy produkcji miodu obowiązują ich nie tylko przepisy krajowe, ale też dyrektywy unijne. Według Dyrektywy Rady Europejskiej 2001/110 dopuszczony do sprzedaży miód powinien mieć określone nazewnictwo, dopuszczalne w sytuacji, gdy miód w całości lub większej części jest wyprodukowany ze wskazanego kwiatu lub rośliny oraz ma właściwe dla danego rodzaju miodu cechy organoleptyczne, mikroskopowe oraz fizyko-chemiczne. Jeśli miód pochodzi wyłącznie z pożytków zebranych we wskazanej wcześniej lokalizacji dozwolone jest wykorzystanie dla niego określenia terytorialnego, regionalnego albo topograficznego.

Standaryzacja etykiet na słoiki z miodem
Na etykiecie każdego produktu musi koniecznie znajdować się informacja o kraju pochodzenia lub chociaż o kierunku, np. mieszanka miodów z terenów Wspólnoty Europejskiej. Każdy miód dopuszczony do sprzedaży ma prawo być skontrolowany pod kątem zawartości niedozwolonych substancji i innych składników. Każdy pojemnik produktu pszczelego musi też zawierać informację o producencie miodu. Co więcej – pojemnik już w momencie napełniania musi posiadać etykietę z informacją o dacie przydatności do spożycia.

Opracowano na podstawie:
Werner Gekeler, Pszczoły. Poradnik hodowcy, Wydawnictwo RM, Warszawa 2014, s. 167

Liczba wyświetleń artykułu: 13328

Stefan Jerzy Siudalski

Stefan Jerzy Siudalski

Autor artykułów

Kłodzczanin z urodzenia, obecnie mieszkaniec Warszawy. Osoba posiadające doświadczenie w różnych dziedzinach, w tym: w pszczelarstwie, poszukiwaniu wody, ochronie mienia. Emerytowany redaktor naczelny pisma Ochrona mienia, wykładowca w dziedzinie technicznej ochrony mienia oraz kierownik pracowni projektowania i produkcji aparatury naukowej.

Cztery pory roku czyli piosenka o Rębkowie

Magdalena

Magdalena

Autorka przepisów kulinarnych i bloga nadpaleniskiem.blogspot.com

Dorastając w babcinej kuchni, nauczyłam się, że najlepsza kuchnia to polska kuchnia i to ją uwielbiam najbardziej. "Chwilowo" udomowiona mama na pełen etat, chwytająca życie za rogi, nie bojąca się wyzwań w żadnej sferze. Z pasji: kucharka i smakoszka, z wykształcenia: geograf.

Tartaletki na słodko z bananami i czekoladą

Wigilijne łazanki na bogato

Majowy miodek z mniszka lekarskiego