Transport uli - od czego zacząć? Cz. 1.

Na zdjęciu: ule na ciężarówce gotowe do transportu. Źródło zdjęcia: fruitwoodorchardshoney.com/images/Truck%20Load%20of%20Bees.jpg

transport uli przewożenie uli gospodarka wędrowna pasieka wędrowna odstępniki klocki rozdzielcze zabezpieczenie uli

Dla pszczelarzy, dla których pasieka jest sposobem na życie i na biznes, konieczna jest intensyfikacja produkcji. Chodzi o to, by pszczoły produkowały jak najwięcej i jak najlepszego miodu. Produkcje przelicza się na kilogramy, dlatego jedną ze skutecznych metod gospodarowania jest przewożenie pszczół i całych uli w miejsca, gdzie występują większe zasoby nektaru i spadzi.

Przewożenie uli to jednak nie lada wyzwanie, do którego trzeba się dobrze przygotować. Przecież nikt o zdrowych zmysłach nie załaduje ula na przyczepę i bagażnik i nie powiezie go na nowe miejsce. Potrzebny jest do tego specjalny sprzęt do gospodarki wędrownej. Jego zadaniem jest unieruchomienie ramek w ulach, ułatwienie ich przenoszenia przy jednoczesnym zapewnieniu pszczołom zwiększonej wentylacji. Pszczoły powinny podczas transportu mieć zapewnione komfortowe warunki, dzięki czemu nie odczują przeniesienia na nowe miejsce i tuz po przeniesieniu będą gotowe do równie wydajnej pracy.

Zabezpieczone ramki
Aby ule były dobrze zabezpieczone do przewozu, konieczne jest zabezpieczenie plastrów w taki sposób, by nadmiernie nie kołysały się, co stanowi zagrożenie dla efektów produkcji pszczół. W przypadku, gdy pasieka z założenia jest wędrowna, ramki zwykle są zabezpieczone w stałe odstępniki. Wtedy ich dodatkowe zabezpieczanie nie jest konieczne. Bywa jednak i tak, gdy pasieka nie ma zabezpieczonych uli, bo do tej pory transport nie był konieczny. Co wtedy? Gdy nie ma odstępników, pomiędzy ramkami przy ich ścianach trzeba założyć specjalne komplety klocków rozdzielczych. Ich optymalny przekrój to 1,5 na 1,5 centymetra oraz 10 centymetrów długości. Trzeba je nawlec na kawałek odpowiednio sztywnego drutu [1].
Góra ramki powinna być zabezpieczona przy użyciu listwy poziomej, którą mocuje się za pomocą wkrętek do ścian bocznych ula w poprzek ramek. Najlepiej w środkowej ich części. Gdy ule mają poddasze, zakończenia listwy należy wsunąć pod dwa klocki, które uprzednio zostały przybite w sposób skośny do bocznych ścian poddasza.

Opracowano na podstawie:
1. Mieczysław Janiszewski, Ule, sprzęt i budowle pasieczne, Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 2014, s. 229-230

Zobacz również:

Transport uli - od czego zacząć? Cz. 2.

Kiedy i jak przenieść ul w inne miejsce?

Liczba wyświetleń artykułu: 7317

Komentarze z forum pszczelarskiego

wszczypkow

2014-10-26 20:49:36

Pani Anno. Gratuluję. Artykuły są profesjonalne. Jest Pani precyzyjna. Pozdrawiam.