Karmienie pszczół na zimę miodem - zalety

Na zdjęciu: ule w zimie. Źródło zdjęcia: assets.inhabitat.com/wp-content/blogs.dir/1/files/2013/05/winter-bee-hive-deaths-537x405.jpg

karmienie pszczół podkarmianie pszczół przygotowanie pszczół do zimy zalety karmienia pszczół miodem karmienie pszczół miodem miód

Zadaniem pszczelarza przed zima jest jak najlepsze przygotowanie pszczół do tego trudnego okresu. Jednym z nich jest karmienie – pszczoły po zakończeniu lotów na pożytki oraz po miodobraniu mogą bowiem zmagać się z problemem niewystarczającej ilości pokarmu.

Jeśli pszczoły nie korzystają z późnych pożytków karmienie na zimę warto przeprowadzać już pod koniec sierpnia. Pojawia się jednak pytanie, czym je karmić? W warunkach naturalnych od stuleci pszczoły na zimę wykorzystywały do pożywienia miód. Także dziś można do tego celu wykorzystywać miód, najlepiej z własnej pasieki. Karmienie pszczół na zimę miodem to gwarancja, że rodzina pszczela otrzymuje naturalny i niczym nieskażony pokarm. Co więcej, zawiera wyłącznie składniki łatwo przyswajalne dla pszczół, rodzina więc nie będzie narażona na zatrucia czy problemy z trawieniem.

Naturalny miód jest dla pszczół normalnym pożywieniem, dzięki czemu ich zachowanie przez zimę również będzie naturalne. Pszczoły przezimują prawidłowo i na wiosnę powinny być w pełni sił, by spędzić kolejny sezon na pożytkach.

Karmienie pszczół na zimę miodem jest więc działaniem naturalnym, pojawia się tu jednak logiczne i zasadne pytanie – jeśli celem posiadania przez nas pasieki jest produkcja miodu, to czy zasadne jest zużywanie jego części na karmienie pszczół w okresie zimowym. Pszczelarze mają dziś do dyspozycji tak wiele metod karmienia, że stosowanie w tym celu miodu jest po prostu nieracjonalne i nieekonomiczne. Miód dla pszczół na zimę jest więc dobrym i całkowicie nieszkodliwym rozwiązaniem, ale bez żadnych negatywnych skutków dla pszczół można w tym celu używać innych substancji.

Opracowano na podstawie:
Werner Gekeler, Pszczoły. Poradnik hodowcy, Wydawnictwo RM, Warszawa 2014, s. 54

Zobacz również:

Ciasto cukrowe oraz ciasto miodowo-cukrowe - zalety

Gotowe syropy inwertowane - podział

Późnoletnie oraz jesienne podkarmianie pszczół

Wpływ ciepłej zimy na rodziny pszczele

Grudzień w pasiece

Liczba wyświetleń artykułu: 8338