Karmienie pszczół na zimę miodem - zalety

Na zdjęciu: ule w zimie. Źródło zdjęcia: assets.inhabitat.com/wp-content/blogs.dir/1/files/2013/05/winter-bee-hive-deaths-537x405.jpg

karmienie pszczół podkarmianie pszczół przygotowanie pszczół do zimy zalety karmienia pszczół miodem karmienie pszczół miodem miód

Zadaniem pszczelarza przed zima jest jak najlepsze przygotowanie pszczół do tego trudnego okresu. Jednym z nich jest karmienie – pszczoły po zakończeniu lotów na pożytki oraz po miodobraniu mogą bowiem zmagać się z problemem niewystarczającej ilości pokarmu.

Jeśli pszczoły nie korzystają z późnych pożytków karmienie na zimę warto przeprowadzać już pod koniec sierpnia. Pojawia się jednak pytanie, czym je karmić? W warunkach naturalnych od stuleci pszczoły na zimę wykorzystywały do pożywienia miód. Także dziś można do tego celu wykorzystywać miód, najlepiej z własnej pasieki. Karmienie pszczół na zimę miodem to gwarancja, że rodzina pszczela otrzymuje naturalny i niczym nieskażony pokarm. Co więcej, zawiera wyłącznie składniki łatwo przyswajalne dla pszczół, rodzina więc nie będzie narażona na zatrucia czy problemy z trawieniem.

Naturalny miód jest dla pszczół normalnym pożywieniem, dzięki czemu ich zachowanie przez zimę również będzie naturalne. Pszczoły przezimują prawidłowo i na wiosnę powinny być w pełni sił, by spędzić kolejny sezon na pożytkach.

Karmienie pszczół na zimę miodem jest więc działaniem naturalnym, pojawia się tu jednak logiczne i zasadne pytanie – jeśli celem posiadania przez nas pasieki jest produkcja miodu, to czy zasadne jest zużywanie jego części na karmienie pszczół w okresie zimowym. Pszczelarze mają dziś do dyspozycji tak wiele metod karmienia, że stosowanie w tym celu miodu jest po prostu nieracjonalne i nieekonomiczne. Miód dla pszczół na zimę jest więc dobrym i całkowicie nieszkodliwym rozwiązaniem, ale bez żadnych negatywnych skutków dla pszczół można w tym celu używać innych substancji.

Opracowano na podstawie:
Werner Gekeler, Pszczoły. Poradnik hodowcy, Wydawnictwo RM, Warszawa 2014, s. 54

Zobacz również:

Ciasto cukrowe oraz ciasto miodowo-cukrowe - zalety

Gotowe syropy inwertowane - podział

Późnoletnie oraz jesienne podkarmianie pszczół

Wpływ ciepłej zimy na rodziny pszczele

Grudzień w pasiece

Liczba wyświetleń artykułu: 13622

Centrum Apiterapii ApiBałt

Centrum Apiterapii ApiBałt

Bałtów 8, 27-423 Bałtów (na terenie Bałtowskiego Kompleksu Turystycznego) Telefon: +48 530-747-744 E-mail: biuro@apibalt.pl

Mini SPA w Bałtowie

Ewelina Rękawek

Ewelina Rękawek

Autorka przepisów kulinarnych i bloga pysznewege.com

Copywriter z zawodu, górołaz i kucharka z zamiłowania, wegetarianka z przekonania.

Ciasto kukurydziane z wiśniami na miodzie

Tofu smażone w ziołach z miodem

Krążki owsiane z żurawiną i miodem

Smotrawa okazała - roślina miododajna

Propolis - produkt pszczeli

Magdalena

Magdalena

Autorka przepisów kulinarnych i bloga nadpaleniskiem.blogspot.com

Dorastając w babcinej kuchni, nauczyłam się, że najlepsza kuchnia to polska kuchnia i to ją uwielbiam najbardziej. "Chwilowo" udomowiona mama na pełen etat, chwytająca życie za rogi, nie bojąca się wyzwań w żadnej sferze. Z pasji: kucharka i smakoszka, z wykształcenia: geograf.

Majowy miodek z mniszka lekarskiego

Wigilijne łazanki na bogato

Nalewka jaśminowa z miodem