Jak wykonać pakiet pszczeli?

Na zdjęciu: pakiet pszczeli. Źródło zdjęcia: doorgarden.com/images/critters/bee-pictures/package-of-bees.JPG

pakiet pszczeli zsypaniec odkład pszczeli sztuczny rój rojnica transportówka

Jak stworzyć pakiet pszczeli?

Rodzinę pszczelą można rozmnożyć na kilka sposobów. Jednym z nich jest wykonanie pakietu pszczelego. Podobnie, jak w przypadku innych metod powiększenia pasieki, także ten sposób wymaga od pszczelarza wielu umiejętności i precyzji.

Pakiet, zwany też czasami zsypańcem, to około 1,2-1,5 kilogramów pszczół. Są one bez ramek, znajdują się w szczelnej, dwustronnie osiatkowanej skrzynce. Do tych pszczół dodaje się matkę pszczelą umieszczoną w klateczce. Pakiety tworzy się po zakończeniu dobrych pożytków w danym roku (na przykład wtedy, gdy rzepak zakończy kwitnienie). Wykonuje się go równolegle do miodobrania. Przy okazji jest to jeden z dobrych i skutecznych sposobów na zapobieganie nastroju rojowego w rodzinie pszczelej.

Jak wykonać pakiet pszczeli? Podczas wybierania plastrów miodu podczas miodobrania omiatamy miotełką pszczoły siedzące na plastrach, a następnie za pomocą drewnianego leja umieszczamy je w pakietowej skrzynce. Potem pszczoły zabrane z rodziny macierzystej czekają mało przyjemne chwile. Są przechowywane przez dobę w chłodnym i ciemnym pomieszczeniu, po uprzednim spryskaniu wodą i kilkukrotnym mocnym wstrząśnięciu skrzynką. Po co te zabiegi? Mają sprawić, aby pszczoły w skrzynce chętniej przyjęły matkę. Tak przygotowane pakiety pszczele są wywożone na inne, dość odległe (co najmniej kilka kilometrów) pasieczysko, a następnie osadzane w nowych ulach na ramkach i węzie. Wtedy można w miarę bezpiecznie poddać matkę w klateczce (albo matecznik na wygryzieniu), a następnie przystępujemy do intensywnego karmienia pszczół. Ponieważ pakiet tworzony jest późną wiosną, jest ogromna szansa, że do jesieni rodzina pszczela dojdzie do pełnej siły. Nowa rodzina może posłużyć do powiększenia pasieki lub do powiększenia siły rodziny poprzedniej.

Opracowano na podstawie:
Jan Ślósarz, Metody odbudowy i powiększania pasiek, www.modr.pl, 12.11.2014 r.

Jakość odkładów pszczelich

Zalecenia pszczelarskie na czerwiec

Liczba wyświetleń artykułu: 14149