Na zdjęciu: odkład pszczeli. Źródło zdjęcia: ellinikomeli.gr/images/stories/arxarios/Frame_o_Bees_July_21_2004.jpg

odkład pszczeli tworzenie odkładu pszczelego czerw zaczerwione plastry mateczniki ratunkowe ule ramki pszczele poddawanie matki

Wykonywanie odkładów pszczelich to efektowna metoda rozmnażania pasieki, którą stosujemy, gdy chcemy zapewnić pszczołom zajęcie lub planujemy zwiększenie liczebności rodzin. Najważniejsze w tej metodzie jest takie wykonanie odkładu, by mógł on samodzielnie przetrwać zimę.

Wielkość odkładu pszczelego jest uzależniona od terminu, w jakim chcemy go wykonać. Na początku czerwca wystarczą zaledwie dwa zaczerwione plastry, natomiast pod koniec czerwca będziemy potrzebowali już trzech. W lipcu potrzeba jeszcze więcej – od czterech do pięciu plastrów, a w sierpniu nawet sześć lub siedem. Liczba odkładów, jakie otrzymamy z jednej rodziny jest natomiast zależna od jej wyjściowej siły oraz czasu, jaki ma na podział. Można otrzymać od czterech do ośmiu odkładów.

Aby wykonać odkład potrzebna jest specjalna skrzynka. Najlepiej w tym celu sprawdzą się w pasiece ule systemu używanego. Zanim utworzymy odkład w środku ula musimy włożyć do środka dwa plastry – jeden pusty i jeden z zapasem pokarmu. Trzeba też pamiętać, że oba musimy traktować jako plastry okrywające – pomiędzy nimi umieszczamy plastry z czerwiem. Co więcej, każdy odkład na plastrach z czerwiem zamkniętym musi zawierać przynajmniej kilka komórek z otwartym czerwiem. Tak przygotowany ul należy przenieść na inne pasieczysko, a na tym, które zostanie pozostawić kilka rodzin. Chodzi o to, by pszczoły zbieraczki miały gdzie wrócić, jeśli akurat podczas naszej pracy są w trakcie lotów.

Gdy ule z odkładem znajdują się na nowym pasieczysku, należy otwierać ich wyloty w godzinach wieczornych. Dodatkowym zadaniem jest podawanie pszczołom pokarmu z ciasta cukrowego. W tym czasie odkładowi podaje się też matkę, ewentualnie podaje rozrobiony matecznik. Gdy minie dziewięć dni od wykonania odkładu, poddaje się do ula unasiennioną matkę. Trzeba jednak przedtem zniszczyć mateczniki oraz sprawdzić, czy w ulu nie pozostał żaden matecznik ratunkowy.

Opracowano na podstawie:
Werner Gekeler, Pszczoły. Poradnik hodowcy, Wydawnictwo RM, Warszawa 2014, s. 95

Zobacz również:

Jak wykonać odkład pszczeli?

Jakość odkładów pszczelich

Zalecenia pszczelarskie na czerwiec

Liczba wyświetleń artykułu: 21158

Magdalena

Magdalena

Autorka przepisów kulinarnych i bloga nadpaleniskiem.blogspot.com

Dorastając w babcinej kuchni, nauczyłam się, że najlepsza kuchnia to polska kuchnia i to ją uwielbiam najbardziej. "Chwilowo" udomowiona mama na pełen etat, chwytająca życie za rogi, nie bojąca się wyzwań w żadnej sferze. Z pasji: kucharka i smakoszka, z wykształcenia: geograf.

Bananowe chipsy z miodem

Nalewka jaśminowa z miodem

Bigos staropolski na winie z miodem