Metody poławiania pyłku pszczelego

Na zdjęciu: dennica z poławiaczem pyłku. Źródło zdjęcia: materiały przekazane przez Bartnicy.pl.

pyłek pszczeli metody poławiania pyłku pszczelego zbieranie pyłku pszczelego pyłkobranie okres zbierania pyłku pszczelego poławiacz pyłku poławiacz pyłku powałkowy poławiacz pyłku wylotkowy poławiacz pyłku dennicowy

Kiedy i za pomocą czego zbierać pyłek pszczeli?

Pyłek pszczeli to drugi, po miodzie, produkt z ula, który cieszy się dużym zainteresowaniem konsumentów i którego sprzedaż podnosi zyski z pasieki. Jednak jego zbieranie jest bardziej pracochłonne niż miodobranie.

W porównaniu do miodu, pyłku w ulu jest zdecydowanie mniej. Trzeba też pamiętać, że pszczoły wykorzystują pyłek do własnych potrzeb, dlatego jego całkowite wyzbieranie nie jest wskazane. Sezon na zbieranie pyłku trwa mniej więcej od maja do lipca. W tym czasie z jednej rodziny pszczelej można uzyskać od jednego do dwóch kilogramów pyłku.

Pszczelarze, którym zależy na pozyskiwaniu dużych ilości pyłku, potrzebują do tego specjalistycznego sprzętu, czyli poławiaczy pyłku. A te są zróżnicowane – od poławiaczy powałkowych, przez wylotkowe, aż po dennicowe. Poławiacze powałkowe montuje się przy powałce w górnej części ula, wylotkowe umiejscawia się tuż przy wylotku, a dennicowe na spodzie ula tak, że strącany pyłek wpada do szufladki znajdujące się w dennicy.

Choć poławiacze różnią się umiejscowieniem w ulu, ich zasada działania jest podobna. Składają się ze specjalnych płytek z otworami, przez które pszczoły powracające do ula muszą przejść. W ten sposób strącają obnóża pyłkowe do specjalnych szufladek.

W okresie poławiania pyłku pszczelarz powinien pamiętać, by często i regularnie opróżniać szufladki poławiaczy. Pyłek bardzo szybko się psuje i zaczyna pleśnieć, dlatego trzeba jak najszybciej umieszczać go w suchym i ciepłym miejscu, by mógł przeschnąć. Najlepiej, jeśli w okresie pyłkobrania pszczelarz będzie opróżniał poławiacze codziennie wieczorem, gdy pszczoły zakończą już loty na pożytki.

Opracowano na podstawie:
Jan Ślósarz, Miesięczne zalecenia pasieczne, www.modr.pl, 2.11.2014 r.

Zobacz również:

Pyłek kwiatowy - skład, właściwości, stosowanie i dawkowanie

Pyłek kwiatowy a pyłek pszczeli

Poławiacz pyłku

Przedwylotkowy poławiacz pyłku - sprzęt pszczelarski

Poławiacz powałkowy – zalety i wady

Liczba wyświetleń artykułu: 23882

Stan warrozy w pasiekach za pomocą obserwacji osypu zimowego - badanie

Varroa destructor - znaczenie i rys historyczny

Pszczoła miodna. Klasyfikacja, występowanie i ewolucja