Węza pszczela

Na zdjęciu: ramka z wtopioną węzą. Źródło obrazka: caddon-hives.co.uk/Graphics/Product_Detail_Thumbnails/Deep_brood_frame_14x12_Hoffman3.jpg

węza pszczela wosk pszczeli budowa ula ramka pracy plastikowa ramka

W hodowli pszczół znaczenie ma każdy, nawet najdrobniejszy element budowy ula. Jednym z takich elementów jest węza pszczela, która pomaga pszczołom zapewnić czystość w ulu oraz prawidłowo odbudowywać plastry.

Węza to specjalny szablon z wytłoczonymi komórkami w kształcie plastra, który umieszcza się wewnątrz ula. Dzięki niemu pszczoły budują plastry staranniejsze i stabilniejsze. Gdy rodzina pszczela jest w fazie intensywnego rozwoju, do budowania plastrów wykorzystywane są ramki z wtopioną węza lub tak zwane ramki pracy. Pszczołom pomaga to także w budowaniu komórek trutowych i wychowywaniu trutni. Węzę wtapia się w specjalną drucianą ramkę, dzięki czemu plastry są wytrzymałe, stabilne i mają jednorodny kształt. Wymiary węzy mogą być różne w zależności od rodzaju uli, jakie są stosowane w danej pasiece.

Dzięki węzie z wtopioną ramką plastry pszczele są okazałe i symetryczne. Bez ramek pszczoły zwykle ignorują same wytłoczone denka w wewnętrznej ścianie węzy. Węza produkowana jest z wosku - można ją kupić w sklepie z produktami pszczelarskimi, jednak równie dobrze można ją wykonać samodzielnie. Służą do tego stalowe walce z wytłoczeniami w kształcie dna komórek pszczelich. Wraz z rozwojem technologii pszczelarskich, na rynku pojawiły się także węzy plastikowe. Są one dostępne najczęściej z także plastikową ramką. Są tańsze, proste w obsłudze, a nawet bardziej wytrzymałe, jednak zdania na temat ich funkcjonalności są wśród pszczelarzy podzielone. Niektórzy obawiają się, że plastikowa ramka spowalnia budowanie plastra, a co za tym idzie – osłabia potencjał rodziny pszczelej.

Opracowano na podstawie:
Werner Gekeler, Pszczoły. Poradnik hodowcy, Wydawnictwo RM, Warszawa 2014, s. 64

Zobacz również:

Wtapianie węzy w ramkę

Jak pszczoły produkują wosk?

Do czego wykorzystuje się wosk pszczeli?

Jak wykonać świeczkę z wosku pszczelego?

Liczba wyświetleń artykułu: 15421

Komentarze z forum pszczelarskiego

pszczelarz_hobbysta

2016-10-09 22:39:23

Jeżeli ktoś chce się więcej dowiedzieć o produkcji węzy pszczelej, to zapraszam na tą stronę http://www.wezapszczela.pl/ . Wszystko jest bardzo dokładnie i przystępnie opisane. Polecam!