Jak rozpoznać dojrzały miód?

Na zdjęciu: miód w odbiciu. Źródło zdjęcia: benc.pl/czytelnia/608/leczenie-miodem/

dojrzały miód dojrzałość miodu miodobranie próba kapania nakrop niedojrzały miód

Artykuł sprawdził

Jak rozpoznać dojrzały miód?

Rozpoznanie dojrzałego miodu może być problemowe dla początkujących pszczelarzy. Jednak w miarę pogłębiania wiedzy o pszczołach nie powinno stanowić to żadnych trudności. Warto pamiętać, że jedynie wirowanie dojrzałego miodu jest efektywne z punktu widzenia rentowności pasieki.

Aby dobrze rozpoznawać dojrzałość miodu, trzeba uważnie obserwować wygląd plastrów. Jeśli są one w całości zasklepione, jest to wyraźny sygnał, że miód jest już pełni dojrzały. Jednak część pszczelarzy zabiera się za odwirowanie miodu także wtedy, gdy plastry są zasklepione tylko w dwóch trzecich. Nie ma to bowiem dużego znaczenia dla ilości pozyskanego miodu.

A co zrobić, gdy plastry nie są w takim stopniu zasklepione? Wtedy do oceny dojrzałości miodu wykorzystuje się tak zwaną próbę kapania. Jeżeli po wyjęciu plastra w celu obserwacji miód z niego spływa strumieniem lub kapie podczas strząsania z niego pszczół, to znak, że plaster nie jest jeszcze gotowy na wirowanie. Znajduje się w nim bowiem zbyt duża ilość miodu. Plaster trzeba ponownie włożyć do ula i poczekać, aż znajdujący się w nim miód dojrzeje i będzie gotowy do wirowania.

Często podczas obserwacji plastrów, szczególnie wieczorami, można na nich zaobserwować specyficzny nakrop. Te krople nie są jednak jeszcze dojrzałym miodem, mogą natomiast zmylić mniej doświadczonych pszczelarzy. Niestety, wirowanie takich plastrów całkowicie mija się z celem – nakrop to bowiem krople niedojrzałego miodu w komórkach, które jeszcze nie zostały zasklepione. Taki miód nie osiągnął jeszcze pełni swoich walorów smakowych i właściwości chemicznych.

Opracowano na podstawie:
Werner Gekeler, Pszczoły. Poradnik hodowcy, Wydawnictwo RM, Warszawa 2014, s. 117

Zobacz również:

Miodobranie - krok po kroku

O czym pamiętać przy miodobraniu?

Miodobranie - sprzęt, przebieg, technika wirowania miodu i porady

Zbieranie miodu z uli bezramkowych i w małych pasiekach

Liczba wyświetleń artykułu: 26172

Komentarze z forum pszczelarskiego

blondynekkrk 2015-09-20 20:04:13

Ja jeszcze wyczytałem, że dojrzały miód to miód, który został poszyty przez pszczoły warstwą wosku. Taki miód nie zawiera więcej niż 20% wody i taki miód można wirować.

Ewelina Rękawek

Ewelina Rękawek

Autorka przepisów kulinarnych i bloga pysznewege.com

Copywriter z zawodu, górołaz i kucharka z zamiłowania, wegetarianka z przekonania.

Jajka w koszulce z kuskusem, pomidorkami i miodem

Korzenna sałatka z tofu i miodem na jabłkach

Krem czekoladowo-owocowy z bazylią