Wymiana matek pszczelich a tworzenie odkładów

Na zdjęciu: ramka z czerwiem i królową. Źródło zdjęcia: beemovies.net/wp-content/uploads/2012/04/Queen-on-frame-long-shot.jpg

tworzenie odkładu matka pszczela odkład pszczeli łączenie rodzin pszczelich wymiana matki pszczelej

Wymiana matek pszczelich a tworzenie odkładów

Tworzenie odkładów to dobry i sprawdzony sposób na rozmnażanie rodzin i powiększanie pasieki. Jednak po utworzeniu odkładu pojawia się problem – jak poddać do niego matkę, by została przyjęta przez pszczoły?

Tworzenie odkładów to doskonały czas na wymianę matek pszczelich. Możliwości w tym przypadku jest kilka. Nowa rodzina pszczela może na dodanych plastrach z młodym czerwiem budować mateczniki ratunkowe. Wtedy pierwsza matka wygryza się po około 11-12 dniach od utworzenia nowej rodziny. Szybko niszczy pozostałe mateczniki ratunkowe i zabija żądłem rozwijające się w nich kolejne matki. Cóż, działa tu zasada, kto pierwszy, ten lepszy. Takie rozwiązanie jest zalecane w przypadku plastrów z czerwiem, które zostały pozyskane z wartościowych rodzin. Nowa rodzina pod panowaniem młodej, świeżo wygryzionej matki powinna szybko dojść do siły.

Inną opcją poddania matki do odkładu jest najpóźniej w terminie 10 dni od utworzenia odkładu poddać do niego hodowlany matecznik na wygryzieniu. Oczywiście, wcześniej trzeba wyciąć wszystkie mateczniki ratunkowe. Co więcej, wszystkie komórki z czerwiem powinny być w tym czasie zasklepione. Dobrym sposobem, aby zagwarantować przyjęcie poddawanej matki przez nową rodzinę jest poddanie jej w klateczce i pozostawienie na jeden dzień zamkniętej. Dzięki temu ze strony pszczół nic jej nie grozi, a jednocześnie zacznie ona uwalniać feromony scalające nową rodzinę. Pszczoły robotnice szybko zaczną matkę karmić i traktować jako członkinie swojej rodziny. W ten sposób odkład pszczeli szybko zyskuje nową, silna matkę.

Opracowano na podstawie:
Werner Gekeler, Pszczoły. Poradnik hodowcy, Wydawnictwo RM, Warszawa 2014, s. 72

Zobacz również:

Warroza a wymiana matek pszczelich

Rozróżnianie mateczników - mateczniki ratunkowe

Jak wykonać odkład pszczeli?

Jak stworzyć odkład pszczeli?

Jak wykonać pakiet pszczeli?

Jakość odkładów pszczelich

Liczba wyświetleń artykułu: 4796