Wymiana matki pszczelej ze stworzeniem odkładu

Na zdjęciu: ramka z matecznikami ratunkowymi. Źródło zdjęcia: lewiscountybeekeepers.org/yahoo_site_admin/assets/images/carnis_with_queen_cups.249181855_std.jpg

tworzenie odkładu matka pszczela odkład pszczeli wymiana matki pszczelej

Wymiana matki pszczelej ze stworzeniem odkładu

Wymiana matki ze stworzeniem odkładu to dobry sposób na szybkie jej przyjęcie przez nową rodzinę. Oczywiście, wymaga to od pszczelarza pewnym zabiegów dużo wcześniej przed poddaniem nowej matki do utworzonego odkładu.

Także dużo wcześniej pszczelarz wie o tym, że pojawi się nowa, sztucznie lub naturalnie unasienniona matka. Może więc się do tego dobrze przygotować. Dziewięć dni wcześniej musi wykonać odkład z czerwiem. W tym celu wykorzystuje się trzy, cztery plastry z czerwiem, który jest w różnych okresach rozwoju. Jako plastry okrywające odkład dodaje się jeden plaster pusty i jeden z miodem. Na każdym z plastrów powinno znajdować się dużo pszczół, jednak pod żadnym pozorem nie może być na nich matki. Odkład należy umieścić na nowym pasieczysku, które znajduje się poza zasięgiem lotów dotychczasowej rodziny. Wieczorem tego samego dnia można lekko otworzyć wylot i pozwolić pszczołom latać. W tym samym czasie trzeba podać do odkładu ciasto cukrowe.

Dziewięć dni po utworzeniu odkładu, czyli w dniu, w którym ma przybyć matka, należy wyciąć wszystkie powstałe w tym czasie mateczniki ratunkowe. Trzeba zrobić to bardzo dokładnie, by żaden nie został – wtedy próba poddania matki mogłaby zakończyć się niepowodzeniem. Gdy wszystkie mateczniki są zlikwidowane, wstawiamy między plastry klateczkę z nową matką. Matka niemal natychmiast zacznie wydzielać silne feromony, a pszczoły w ulu po dziewięciodniowym okresie bezmateczności będą na nie szczególnie wyczulone. Przyjmą nowa matkę łagodnie i już tego samego dnia będzie możliwe wypuszczenie jej z klateczki.

Opracowano na podstawie:
Werner Gekeler, Pszczoły. Poradnik hodowcy, Wydawnictwo RM, Warszawa 2014, s. 99

Zobacz również:

Warroza a wymiana matek pszczelich

Wymiana matek pszczelich a tworzenie odkładów

Jak wykonać odkład pszczeli?

Jak stworzyć odkład pszczeli?

Jak wykonać pakiet pszczeli?

Ciasto cukrowe oraz ciasto miodowo-cukrowe - zalety

Rozróżnianie mateczników - mateczniki ratunkowe

Liczba wyświetleń artykułu: 2662