Siła rodziny pszczelej

Na zdjęciu: pszczoły miodne. Źródło zdjęcia: media.treehugger.com/assets/images/2012/10/Screen_Shot_2012-10-31_at_10.58.13_AM.png

rodzina pszczela siła rodziny pszczelej liczebność rodziny pszczelej zwiększanie siły rodziny pszczelej czerw praca pszczoły miodnej pszczoły zbieraczki

Co to jest siła rodziny pszczelej? Po prostu jej liczebność. Jest ona zmienna w zależności od pory roku, wielkości pożytków oraz wielu dodatkowych czynników. Okresowe zwiększanie siły rodziny pszczelej jest uzasadnione potrzebami produkcyjnymi.

Największa siłę rodzina pszczela ma na wiosnę. Wtedy pojedyncze rodziny osiągają liczebność od 20 do 30 tysięcy pszczół. Każda pszczoła ma do wykonania ściśle określone zadania, gdyż role w rodzinie są podzielone. Podział ten jest dość równy – połowa rodziny zajmuje się lataniem po pożytkach i zbiorem nektaru oraz pyłku, druga połowa natomiast pracuje w ulu, zajmuje się zgromadzonymi zapasami, karmi czerw.

Pszczoły w ciągu jednego dnia wykonują ogromna pracę. Jeśli w rodzinie znajduje się 20 tysięcy pszczół, możemy spokojnie przyjąć, że połowa z nich to zbieraczki. Każda pszczoła zbierająca przy dobrych warunkach pogodowych wykonuje około dziesięciu lotów na pożytki. Za każdym razem odwiedza średnio 50 kwiatów – liczba ta jest jednak dość zmienna, zależy od rodzaju pożytku, jego odległości od ula, a nawet warunków atmosferycznych. Przyjmijmy jednak wartość uśrednioną dla ukazania, jak imponujące możliwości ma jedna rodzina o pełnej wiosennej sile.

Podsumowując – każda rodzina pszczela w ciągu tylko jednego dnia zbiera nektar i pyłek z pięciu milionów kwiatów. Gdyby ta liczba miała przełożenie na ilość wyprodukowanego miodu na sprzedaż, pszczelarze byliby naprawdę bogatymi ludźmi. Niestety, duża rodzina ma też duże potrzeby – około 90 procent wyprodukowanego miodu jest przeznaczana na pożywienie dla pszczół w ulu. Pszczelarz zabiera jedynie 10 procent miodu.

Opracowano na podstawie:
Werner Gekeler, Pszczoły. Poradnik hodowcy, Wydawnictwo RM, Warszawa 2014, s. 7

Zobacz również:

Kiedy dać nadstawkę?

Sposoby zwiększenia siły rodziny pszczelej

Liczba wyświetleń artykułu: 9393

Komentarze z forum pszczelarskiego

blondynekkrk 2014-02-06 09:39:28

Dobrze wiedzieć:) Dzięki! :)

Szynka miodowo-musztardowa z rozmarynem

Kluski leniwe w sosie maślano-miodowym

Grillowana karkówka miodowa

Fundacja Nasza Ziemia

Fundacja Nasza Ziemia

Partner serwisu

Organizacja pozarządowa założona w 1994 roku. Realizuje cele mające status pożytku publicznego, specjalizując się w edukacji ekologicznej i obywatelskiej.

Wyniki konkursu grantowego Z Kujawskim pomagamy pszczołom II

Wyniki konkursu grantowego - z Kujawskim pomagamy pszczołom

Konkurs grantowy - Z Kujawskim pomagamy pszczołom