Jak stosować kwas mrówkowy?

Na zdjęciu: ramka z dozownikiem. Źródło zdjęcia: bienenzuchtbedarf-seip.de/images/product_images/popup_images/nassenheiderverdunsterclassic_2.jpg

kwas mrówkowy stosowanie kwasu mrówkowego warroza Varroa destructor zwalczanie warrozy odkażanie ula

Jak stosować kwas mrówkowy?

Kwas mrówkowy jest jednym z kwasów organicznych powszechnie wykorzystywanych do zwalczania warrozy. Podobnie, jak w przypadku innych kwasów, trzeba go jednak stosować w czasie, gdy pszczoły nie latają na pożytki towarowe i gdy w ulu nie ma czerwia.

Odkażanie ula zainfekowanego kwasem mrówkowym polega na poddaniu wnętrza jego oparom. W tym celu stosuje się kwas o odpowiednim stężeniu – najlepiej 65 procent. Aby uzyskać jak najlepsze rezultaty, trzeba w ciągu doby odparowywać od 7 do 10 gramów kwasu mrówkowego na jeden korpus ula. Para unosi się wewnątrz ula i atakuje układ oddechowy Varroa destructor, co w rezultacie powoduje powolne wyginięcie pasożyta.

Zabieg odkażania kwasem mrówkowym należy wykonywać przy otwartym wylocie ula w odpowiedniej temperaturze otoczenia. Odkażania kwasem mrówkowym nie stosujemy, gdy na dworze jest mniej niż 12 lub więcej niż 25 stopni Celsjusza. Wyższe i niższe temperatury mogą znacznie osłabiać efektywność kwasu, przez co zabiegi nie przyniosą oczekiwanego rezultatu. Aby skuteczność działania kwasu była optymalna, zabieg należy przeprowadzić dwukrotnie. Pierwsze odkażanie przeprowadzamy od razu po głównym miodobraniu. Wtedy stosuje się słabszy roztwór kwasu w ilości około 100 mililitrów na jeden korpus ula lub, w przypadku użycia dozownika, około 180 mililitrów na dwa korpusy. Kolejny zabieg przeprowadzamy dopiero po zakończeniu jesiennego podkarmiania pszczół na przełomie września i października. Odkażanie powinno trwać od 10 dni do dwóch tygodni, pod warunkiem, że temperatura otoczenia w tym czasie nie spadnie poniżej 12 stopni Celsjusza.

Opracowano na podstawie:
Paweł Chorbiński, Jak skutecznie zwalczać warrozę w rodzinach pszczelich?, „Życie Weterynaryjne” 2010, nr 85, s. 589

Zobacz również:

Kwas mrówkowy - lek na warrozę

Skuteczność kwasu mrówkowego w walce z warrozą

Jakie środki bezpieczeństwa zachować przy stosowaniu kwasu mrówkowego?

Jak stosować kwas mrówkowy?

Kwas mrówkowy jest jednym z kwasów organicznych powszechnie wykorzystywanych do zwalczania warrozy. Podobnie, jak w przypadku innych kwasów, trzeba go jednak stosować w czasie, gdy pszczoły nie latają na pożytki towarowe i gdy w ulu nie ma czerwia.

Odkażanie ula zainfekowanego kwasem mrówkowym polega na poddaniu wnętrza jego oparom. W tym celu stosuje się kwas o odpowiednim stężeniu – najlepiej 65 procent. Aby uzyskać jak najlepsze rezultaty, trzeba w ciągu doby odparowywać od 7 do 10 gramów kwasu mrówkowego na jeden korpus ula. Para unosi się wewnątrz ula i atakuje układ oddechowy Varroa destructor, co w rezultacie powoduje powolne wyginięcie pasożyta.

Zabieg odkażania kwasem mrówkowym należy wykonywać przy otwartym wylocie ula w odpowiedniej temperaturze otoczenia. Odkażania kwasem mrówkowym nie stosujemy, gdy na dworze jest mniej niż 12 lub więcej niż 25 stopni Celsjusza. Wyższe i niższe temperatury mogą znacznie osłabiać efektywność kwasu, przez co zabiegi nie przyniosą oczekiwanego rezultatu. Aby skuteczność działania kwasu była optymalna, zabieg należy przeprowadzić dwukrotnie. Pierwsze odkażanie przeprowadzamy od razu po głównym miodobraniu. Wtedy stosuje się słabszy roztwór kwasu w ilości około 100 mililitrów na jeden korpus ula lub, w przypadku użycia dozownika, około 180 mililitrów na dwa korpusy. Kolejny zabieg przeprowadzamy dopiero po zakończeniu jesiennego podkarmiania pszczół na przełomie września i października. Odkażanie powinno trwać od 10 dni do dwóch tygodni, pod warunkiem, że temperatura otoczenia w tym czasie nie spadnie poniżej 12 stopni Celsjusza.

Opracowano na podstawie:
Paweł Chorbiński, Jak skutecznie zwalczać warrozę w rodzinach pszczelich?, „Życie Weterynaryjne” 2010, nr 85, s. 589

Liczba wyświetleń artykułu: 43179

Komentarze z forum pszczelarskiego

wieslawpaleta 2020-10-14 12:36:00

Ja używam biomus. Na warroze działa dobrze

wieslawpaleta 2020-10-14 12:36:44

Oczywiście jeszcze dozownik

pozdrawiam każdego pszczelarza! Wiesio

Piernik sułtański

Surówka z kiszonej kapusty z miodem i pomarańczą

Chleb z szafranem i miodem

Piotr Chmielewski

Piotr Chmielewski

Autor tekstów

Student Wydziału Biologii i Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Członek Ligi Ochrony Przyrody oraz Koła Naukowego Przyrodników UAM. Interesuje się ochroną przyrody i prawem ochrony środowiska.

Biały miód leśny z Mount Oku

Pszczoły olbrzymie i czarny miód leśny

Historia pszczelarza-sapera. Cz. 2.