Marketing pszczelarski – Public Relations (PR)

Na obrazku: kostki PR na gazetach. Źródło obrazka: firebellymarketing.com/wp-content/uploads/2013/12/PRPapers.jpg
Marketing pszczelarski – public relations
Public relations w pszczelarstwie, podobnie jak w przypadku innych działalności, jest doskonałym wsparciem dla działań marketingowych. PR, wbrew pozorom, nie jest zamienną nazwą dla marketingu, ale zespołem działań, dzięki którym marketing może przynosić lepsze efekty.
Działania PR-owe to wszelkie inicjatywy, które mają na celu rozpowszechnienie dobrego wizerunku pszczół i miodu, usprawnienie komunikacji pomiędzy producentami i odbiorcami. W przypadku produktów pszczelarskich zadaniem public relations jest tworzenie i przekazywanie opinii o produktach i ich walorach użytkowych. Dzięki temu w świadomości klientów powstaje rynkowy wizerunek miodu jako dobrego, sprawdzonego i wartego zainteresowania produktu.
Public relations powinien być odpowiednio przemyślany i skierowany do konkretnych grup docelowych. Nie ma bowiem produktu, który byłby idealny dla wszystkich. Inaczej prowadzi się PR dla rodziców z małymi dziećmi, inny dla osób zmagających się z różnymi problemami zdrowotnymi, jeszcze inny dla osób młodych i aktywnych. Natomiast każdej grupie trzeba przedstawić te pozytywne właściwości miodu, jakie są dla niej najbardziej wartościowe i które mogą być chętnie przez nią kupowane.
Właściwe prowadzenie public relations wymaga od pszczelarzy przekazywania przemyślanych i prawidłowych informacji. W dużym stopniu jest to bowiem współpraca z dziennikarzami i innymi uczestnikami życia publicznego. Dziennikarz natomiast przekazuje te informacje, jakie uzyska od producenta, a jednocześnie takie, które są dla niego interesujące z punktu widzenia odbiorcy przekazu. Właściciele pasiek powinni tez pamiętać, że PR rządzi się zupełnie innymi prawami niż reklama. Reklama jest bowiem środkiem, na który musimy wyłożyć fundusze z własnej kieszeni. PR natomiast jest środkiem bezpłatnym, na który jednak do końca producent nie ma wpływu. Dziennikarz wybierze sobie z wielu informacji jedynie te, które będą go interesować i wydawać dla niego użyteczne.
Oczywiście pszczelarze, którzy prowadzą niewielkie pasieki, powinni postawić przede wszystkim na budowanie pozytywnych relacji z mediami lokalnymi. To one są bowiem najbliżej lokalnego czytelnika, czyli potencjalnego odbiorcy miodu. Żaden klient nie będzie przecież jechał przez pół Polski, żeby kupić kilka słoików miodu – w pasiece sprzedaż odbywa się głównie dla mieszkańców okolicznego terenu.
Nowoczesny środek przekazu, jakim jest internet, daje pszczelarzom ogromne możliwości promocji i kreowania pozytywnego wizerunku produktów praktycznie bez większych nakładów finansowych. Co więcej, jest to narzędzie, które daje szansę dotarcia do tych grup docelowych, do których tradycyjnymi środkami przekazu dotrzeć byłoby trudno. Internetowy PR może doskonale wspierać marketing i sprzedaż bezpośrednią. Warto więc o nim pamiętać i nie stawiać wyłącznie na tradycyjne formy informacji i promocji. Coraz ważniejsze w ostatnich latach i skuteczne z perspektywy prowadzenia public relations są media społecznościowe. Dzięki nim można nawiązać bezpośredni kontakt z odbiorcą docelowym, a jednocześnie na szeroką skalę przekazywać wiedzę na temat pozytywnych właściwości miodu, dobroczynnego działania pszczół i wszelkich innych kwestii związanych z prowadzeniem pasieki. W ten sposób można też zachęcić innych do zainteresowania się pszczelarstwem jako ciekawym hobby i pasją, która może stać się sposobem na życie.
Zobacz również:
Marketing pszczelarski - publicity
Liczba wyświetleń artykułu: 2766
Komentarze z forum pszczelarskiego
blondynekkrk 2018-08-25 12:48:37

Kocimiętka właściwa (Nepeta cataria L.)
Wydajność miodowa i wydajność pyłkowa kocimiętki właściwej Joanna Baran

Jak pomóc zatrutej rodzinie pszczelej?
Da się pomóc, tylko trzeba wiedzieć jak Joanna Baran

Postępowanie pszczelarza w przypadku zatrucia pszczół
Co robić w przypadku zatrucia pszczół? Joanna Baran

Zalecenia pszczelarskie na maj
Obowiązki pszczelarza w maju Joanna Baran

Austriacki przedsiębiorca oszukał pszczelarzy na ponad 50 000 euro!
Sprawiedliwość dosięgła nieuczciwego przedsiębiorcę. Edyta Glebocki

Błędy pszczelarzy podczas przeglądów wiosennych
Stefan Siudalski o błędach pszczelarzy Stefan Jerzy Siudalski

Jak miód stał się groźny dla bezpieczeństwa narodowego?
Co się wydarzyło w 2023 roku z miodem w Polsce? Portal Pszczelarski
