Portal Pszczelarski

Marketing pszczelarski – Public Relations (PR)

Na obrazku: kostki PR na gazetach. Źródło obrazka: firebellymarketing.com/wp-content/uploads/2013/12/PRPapers.jpg

marketing pszczelarski Public Relations PR sprzedaż bezpośrednia

Marketing pszczelarski – public relations

Public relations w pszczelarstwie, podobnie jak w przypadku innych działalności, jest doskonałym wsparciem dla działań marketingowych. PR, wbrew pozorom, nie jest zamienną nazwą dla marketingu, ale zespołem działań, dzięki którym marketing może przynosić lepsze efekty.

Działania PR-owe to wszelkie inicjatywy, które mają na celu rozpowszechnienie dobrego wizerunku pszczół i miodu, usprawnienie komunikacji pomiędzy producentami i odbiorcami. W przypadku produktów pszczelarskich zadaniem public relations jest tworzenie i przekazywanie opinii o produktach i ich walorach użytkowych. Dzięki temu w świadomości klientów powstaje rynkowy wizerunek miodu jako dobrego, sprawdzonego i wartego zainteresowania produktu.

Public relations powinien być odpowiednio przemyślany i skierowany do konkretnych grup docelowych. Nie ma bowiem produktu, który byłby idealny dla wszystkich. Inaczej prowadzi się PR dla rodziców z małymi dziećmi, inny dla osób zmagających się z różnymi problemami zdrowotnymi, jeszcze inny dla osób młodych i aktywnych. Natomiast każdej grupie trzeba przedstawić te pozytywne właściwości miodu, jakie są dla niej najbardziej wartościowe i które mogą być chętnie przez nią kupowane.

Właściwe prowadzenie public relations wymaga od pszczelarzy przekazywania przemyślanych i prawidłowych informacji. W dużym stopniu jest to bowiem współpraca z dziennikarzami i innymi uczestnikami życia publicznego. Dziennikarz natomiast przekazuje te informacje, jakie uzyska od producenta, a jednocześnie takie, które są dla niego interesujące z punktu widzenia odbiorcy przekazu. Właściciele pasiek powinni tez pamiętać, że PR rządzi się zupełnie innymi prawami niż reklama. Reklama jest bowiem środkiem, na który musimy wyłożyć fundusze z własnej kieszeni. PR natomiast jest środkiem bezpłatnym, na który jednak do końca producent nie ma wpływu. Dziennikarz wybierze sobie z wielu informacji jedynie te, które będą go interesować i wydawać dla niego użyteczne.

Oczywiście pszczelarze, którzy prowadzą niewielkie pasieki, powinni postawić przede wszystkim na budowanie pozytywnych relacji z mediami lokalnymi. To one są bowiem najbliżej lokalnego czytelnika, czyli potencjalnego odbiorcy miodu. Żaden klient nie będzie przecież jechał przez pół Polski, żeby kupić kilka słoików miodu – w pasiece sprzedaż odbywa się głównie dla mieszkańców okolicznego terenu.

Nowoczesny środek przekazu, jakim jest internet, daje pszczelarzom ogromne możliwości promocji i kreowania pozytywnego wizerunku produktów praktycznie bez większych nakładów finansowych. Co więcej, jest to narzędzie, które daje szansę dotarcia do tych grup docelowych, do których tradycyjnymi środkami przekazu dotrzeć byłoby trudno. Internetowy PR może doskonale wspierać marketing i sprzedaż bezpośrednią. Warto więc o nim pamiętać i nie stawiać wyłącznie na tradycyjne formy informacji i promocji. Coraz ważniejsze w ostatnich latach i skuteczne z perspektywy prowadzenia public relations są media społecznościowe. Dzięki nim można nawiązać bezpośredni kontakt z odbiorcą docelowym, a jednocześnie na szeroką skalę przekazywać wiedzę na temat pozytywnych właściwości miodu, dobroczynnego działania pszczół i wszelkich innych kwestii związanych z prowadzeniem pasieki. W ten sposób można też zachęcić innych do zainteresowania się pszczelarstwem jako ciekawym hobby i pasją, która może stać się sposobem na życie.

Zobacz również:

Marketing pszczelarski - publicity

Marketing pszczelarski - reklama

Właściwości miodu

Anna Celińska

Anna Celińska

Autorka tekstów

Dziennikarz z wykształcenia, zawodu i pasji. Żaden temat nie jest jej obcy, a pszczoły z artykułu na artykuł uwielbia coraz bardziej. Na PortalPszczelarski.pl wrzuca teksty według najważniejszego klucza – informować, radzić, wyjaśniać to, co ważne dla Was. Bo bez czytelnika nie miałoby sensu pisanie.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora



Liczba wyświetleń artykułu: 2766

Komentarze z forum pszczelarskiego

blondynekkrk 2018-08-25 12:48:37

Wizerunek to ważna rzecz. Równie ważna jest umiejętność mówienia o tym, co się robi i dlaczego. Jeszcze chyba nikomu bez jakiejkolwiek formy promocji nie udało się czegokolwiek osiągnąć!



  Współpracują z portalem:

Renata Gasek

Renata Gasek

Autorka tekstów

Entuzjastka szeroko pojętego rękodzieła, autorka prac zamieszczonych na blogu Kocie robótki (https://kocieprace.blogspot.com/)

Pirografia (sztuka malowania ogniem) w pszczelarstwie

Marcin Balana

Marcin Balana

Redaktor serwisu PortalPszczelarski.pl

Doktorant na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Punktualny, towarzyski, zawsze z milionem nowych pomysłów, które stale przybliża użytkownikom portalu PortalPszczelarski.pl

Liczba rodzin pszczelich w warmińsko-mazurskim rośnie 2017

Środki na założenie pasieki - skąd pozyskać? Cz. 3.

Wilanów Miodem Płynący 2017 - kurs pszczelarski

Wojewódzki Związek Pszczelarzy w Warszawie

Wojewódzki Związek Pszczelarzy w Warszawie

Partner serwisu

Organizacja pszczelarska działająca na terenie województwa mazowieckiego, zrzeszająca okoliczne koła pszczelarzy. Związek dba o edukację pszczelarzy zapraszając do Dyskusyjnego Klubu Pszczelarza ciekawych wykładowców, a poprzez swoje działania umożliwia członkom kół zaopatrzenie w matki, leki i sprzęt pszczelarski.

Magdalena Faltyn

Magdalena Faltyn

Autorka przepisów kulinarnych i bloga kuchniakrokusia.co.uk.

Na co dzień mama, której pasją jest gotowanie, czytanie książek oraz zwiedzanie ciekawych miejsc.

Kurczak w sosie miodowo-musztardowym z nutką chili

Marchewka z jabłkiem i miodem

Koktajl z mango i ananasa z mlekiem kokosowym