Portal Pszczelarski

Marketing pszczelarski – Public Relations (PR)

Na obrazku: kostki PR na gazetach. Źródło obrazka: firebellymarketing.com/wp-content/uploads/2013/12/PRPapers.jpg

marketing pszczelarski Public Relations PR sprzedaż bezpośrednia

Marketing pszczelarski – public relations

Public relations w pszczelarstwie, podobnie jak w przypadku innych działalności, jest doskonałym wsparciem dla działań marketingowych. PR, wbrew pozorom, nie jest zamienną nazwą dla marketingu, ale zespołem działań, dzięki którym marketing może przynosić lepsze efekty.

Działania PR-owe to wszelkie inicjatywy, które mają na celu rozpowszechnienie dobrego wizerunku pszczół i miodu, usprawnienie komunikacji pomiędzy producentami i odbiorcami. W przypadku produktów pszczelarskich zadaniem public relations jest tworzenie i przekazywanie opinii o produktach i ich walorach użytkowych. Dzięki temu w świadomości klientów powstaje rynkowy wizerunek miodu jako dobrego, sprawdzonego i wartego zainteresowania produktu.

Public relations powinien być odpowiednio przemyślany i skierowany do konkretnych grup docelowych. Nie ma bowiem produktu, który byłby idealny dla wszystkich. Inaczej prowadzi się PR dla rodziców z małymi dziećmi, inny dla osób zmagających się z różnymi problemami zdrowotnymi, jeszcze inny dla osób młodych i aktywnych. Natomiast każdej grupie trzeba przedstawić te pozytywne właściwości miodu, jakie są dla niej najbardziej wartościowe i które mogą być chętnie przez nią kupowane.

Właściwe prowadzenie public relations wymaga od pszczelarzy przekazywania przemyślanych i prawidłowych informacji. W dużym stopniu jest to bowiem współpraca z dziennikarzami i innymi uczestnikami życia publicznego. Dziennikarz natomiast przekazuje te informacje, jakie uzyska od producenta, a jednocześnie takie, które są dla niego interesujące z punktu widzenia odbiorcy przekazu. Właściciele pasiek powinni tez pamiętać, że PR rządzi się zupełnie innymi prawami niż reklama. Reklama jest bowiem środkiem, na który musimy wyłożyć fundusze z własnej kieszeni. PR natomiast jest środkiem bezpłatnym, na który jednak do końca producent nie ma wpływu. Dziennikarz wybierze sobie z wielu informacji jedynie te, które będą go interesować i wydawać dla niego użyteczne.

Oczywiście pszczelarze, którzy prowadzą niewielkie pasieki, powinni postawić przede wszystkim na budowanie pozytywnych relacji z mediami lokalnymi. To one są bowiem najbliżej lokalnego czytelnika, czyli potencjalnego odbiorcy miodu. Żaden klient nie będzie przecież jechał przez pół Polski, żeby kupić kilka słoików miodu – w pasiece sprzedaż odbywa się głównie dla mieszkańców okolicznego terenu.

Nowoczesny środek przekazu, jakim jest internet, daje pszczelarzom ogromne możliwości promocji i kreowania pozytywnego wizerunku produktów praktycznie bez większych nakładów finansowych. Co więcej, jest to narzędzie, które daje szansę dotarcia do tych grup docelowych, do których tradycyjnymi środkami przekazu dotrzeć byłoby trudno. Internetowy PR może doskonale wspierać marketing i sprzedaż bezpośrednią. Warto więc o nim pamiętać i nie stawiać wyłącznie na tradycyjne formy informacji i promocji. Coraz ważniejsze w ostatnich latach i skuteczne z perspektywy prowadzenia public relations są media społecznościowe. Dzięki nim można nawiązać bezpośredni kontakt z odbiorcą docelowym, a jednocześnie na szeroką skalę przekazywać wiedzę na temat pozytywnych właściwości miodu, dobroczynnego działania pszczół i wszelkich innych kwestii związanych z prowadzeniem pasieki. W ten sposób można też zachęcić innych do zainteresowania się pszczelarstwem jako ciekawym hobby i pasją, która może stać się sposobem na życie.

Zobacz również:

Marketing pszczelarski - publicity

Marketing pszczelarski - reklama

Właściwości miodu

Anna Celińska

Anna Celińska

Autorka tekstów

Dziennikarz z wykształcenia, zawodu i pasji. Żaden temat nie jest jej obcy, a pszczoły z artykułu na artykuł uwielbia coraz bardziej. Na PortalPszczelarski.pl wrzuca teksty według najważniejszego klucza – informować, radzić, wyjaśniać to, co ważne dla Was. Bo bez czytelnika nie miałoby sensu pisanie.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora



Liczba wyświetleń artykułu: 2569

Komentarze z forum pszczelarskiego

blondynekkrk 2018-08-25 12:48:37

Wizerunek to ważna rzecz. Równie ważna jest umiejętność mówienia o tym, co się robi i dlaczego. Jeszcze chyba nikomu bez jakiejkolwiek formy promocji nie udało się czegokolwiek osiągnąć!



  Współpracują z portalem:

Malgorzata Radziszewska

Malgorzata Radziszewska

Autorka przepisów kulinarnych

Blogerka kulinarna (amku.blogspot.com), która uwielbia kuchenne eksperymenty. Z zawodu: tester aplikacji. Na co dzień: mama. W wolnych chwilach robi zdjęcia i zajmuje się promowaniem fotografii mobilnej działając w ramach Grupy Mobilni (grupamobilni.pl).

Sałatka kobieca Keep smiling z miodem

Pierogi z kaszą jaglaną, jabłkami i miodem

Kruidnoten - holenderskie ekspresowe pierniczki z miodem

Emilia

Emilia

Autorka przepisów kulinarnych oraz bloga Kuchenna Kontrrewolucya

Całkiem świeżo upieczona tak mama, jak blogerka kulinarna. Fascynatka dobrej kuchni i słowiańskiego folkloru.

Kutia wigilijna z miodem pitnym

Pularda w złotem kolorze z kartoflanymi kulkami

Pieczone przepiórki miodowo-cynamonowe z kremem z pieczarek

Piotr Chmielewski

Piotr Chmielewski

Autor tekstów

Student Wydziału Biologii i Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Członek Ligi Ochrony Przyrody oraz Koła Naukowego Przyrodników UAM. Interesuje się ochroną przyrody i prawem ochrony środowiska.

Konferencja Współczesne Uwarunkowania Zarządzania Środowiskiem

Pszczoły olbrzymie i czarny miód leśny

Historia pszczelarza-sapera. Cz. 2.

Fundacja Nasza Ziemia

Fundacja Nasza Ziemia

Partner serwisu

Organizacja pozarządowa założona w 1994 roku. Realizuje cele mające status pożytku publicznego, specjalizując się w edukacji ekologicznej i obywatelskiej.

Wyniki konkursu grantowego - z Kujawskim pomagamy pszczołom

Konkurs grantowy - Z Kujawskim pomagamy pszczołom

Wyniki konkursu grantowego Z Kujawskim pomagamy pszczołom II