Jak sprawdzić, czy pszczoły są zdrowe?

Na zdjęciu: pszczoły miodne na plastrze. Źródło zdjęcia: i.cbc.ca/1.1699197.1379150799!/httpImage/image.jpg_gen/derivatives/16x9_620/li-bees-honey-20130911.jpg

badanie zdrowia pszczół zdrowotność pszczół stan zdrowia pszczół zdrowe pszczoły osyp pszczół osyp zimowy Varroa destructor warroza

Jak sprawdzić, czy pszczoły są zdrowe?

Zdrowotność pszczół jest jednym z najważniejszych czynników, które wpływają na ich produktywność. Do zadań pszczelarza należy więc regularne kontrolowanie pasieki i sprawdzanie stanu zdrowia pszczół. Chodzi o to, by jak najszybciej wykryć konkretną chorobę i zacząć ją leczyć.

Zdrowe pszczoły zachowują się naturalnie, czyli wylatują na pożytki i wracają do ula z zebranym nektarem i pyłkiem. Jeśli pomimo dobrej, pożytkowej pogody pszczoły niechętnie wylatują z ula, są niespokojne, krążą wokół ula i zachowują się nienaturalnie, najprawdopodobniej coś złego się z nimi dzieje.

Po zimie stan zdrowia pszczół bardzo łatwo jest ocenić po ilości osypu zimowego. Jeśli wokół ula zbierzemy dwie czy trzy garście pszczół, jest to zjawisko prawidłowe i zapewne pszczela rodzina w ulu ma się dobrze. Jeśli jednak ten osyp jest większy, a martwe pszczoły wewnątrz ula zajmują całą dennicę, zapewne ta śmiertelność jest spowodowana pasożytem lub inną chorobą.

W ocenie stanu zdrowia bardzo ważna jest też ocena czerwiu. Jeśli jest go bardzo mało lub jest zdeformowany, to znak, że w gnieździe panuje epidemia Varroa destructor. Konieczne jest wtedy podjęcie środków zapobiegawczych i leczniczych, aby nie doprowadzić do całkowitego wymarcia rodziny. Oprócz groźnej warrozy pszczoły są podatne także na inne choroby, zarówno pasożytnicze, jak i grzybicze. Warto znać ich objawy, aby móc jak najwcześniej zareagować. Trzeba też wspomnieć o tym, że wiele chorób pszczół ma swoje podłoże w nieprawidłowym prowadzeniu pasieki. Błędy pszczelarza, najczęściej te wynikające z zaniedbania mogą szybko przełożyć się na łatwe do dostrzeżenia objawy chorób.

Opracowano na podstawie:
Werner Gekeler, Pszczoły. Poradnik hodowcy, Wydawnictwo RM, Warszawa 2014, s. 136

Zobacz również:

Przyczyny ginięcia pszczół

Higiena w pasiece

Czynniki zwiększające podatność pszczół na choroby

Liczba wyświetleń artykułu: 4188