Jak zbudować ul Dadanta? - poddasze, dennica, nadstawka i daszek

Na obrazku: rysunek techniczny ula Dadanta leżaka. Źródło obrazka: Encyklopedia pszczelarska, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 1989, s. 224.

ul Dadanta budowa ula Dadanta wymiary ula Dadanta poddasze ula Dadanta wymiary poddasza ula Dadanta dennica ula Dadanta wymiary dennicy ula Dadanta nadstawka ula Dadanta wymiary nadstawki ula Dadanta daszek ula daszek ula Dadanta wymiary daszka ula Dadanta ramka ula Dadanta wymiary ramki ula Dadanta przegroda ula Dadanta wymiary przegrody ula Dadanta ścieśniacz gniazda ula Dadanta wymiary ścieśniacza gniazda ula Dadanta beleczka powałkowa ula Dadanta wymiary beleczki powałkowej ula Dadanta poddasze dennica nadstawka daszek ramka przegroda ścieśniacz gniazda beleczka powałkowa

Jak zbudować ul Dadanta?

Poddasze, dennica, nadstawka
Gdy korpus jest już gotowy, czas na wykonanie poddasza. Ma ono 90 mm wysokości i stanowi przedłużenie zewnętrznej ściany przedniej i tylnej oraz ścian bocznych. Na dole ula trzeba wykonać dennicę. Powinna być ona podwójna, mieć 70 mm grubości. Wykonuje się ją z desek o grubości 17 mm i wypełnia materiałem izolacyjnym. Takie same deski, jak do dennicy, możemy wykorzystać do wykonania nadstawki. Jej wewnętrzne wymiary to: 450 mm szerokości, 526 mm długości oraz 165 mm wysokości. W jej dłuższych bokach trzeba wyciąć wręgi do zawieszania ramek, o wymiarach takich samych, jak to zrobiliśmy w ścianach korpusu. Nadstawkę stawia się wewnątrz poddasza na korpusie gniazdowym. Bardzo ważne jest, by wszystkich wymiarów pilnować z dokładnością do jednego milimetra – tylko wtedy wszystkie elementy ula będą do siebie idealnie dopasowane.

Daszek
Gdy inne elementy konstrukcji ula są już gotowe, czas na wykonanie daszku. Powinien być on dwuspadowy, ale o niewielkim kącie nachylenia. Aby go uszczelnić, warto całą powierzchnię pokryć papą bitumiczną. Można też wykorzystać któreś z nowocześniejszych materiałów na szczelne pokrycia dachowe. Ramkę daszka wykonuje się z desek o grubości 17 mm. Powinna mieć ona 104 mm wysokości. Daszek na poddaszu opierać się powinien za pomocą dwóch listew, przybitych od wewnątrz do bocznych ścian ramy.

Elementy wewnątrz ula Dadanta
Jeśli wszystkie elementy zewnętrznej obudowy ula są już gotowe, czas zabrać się za wykonywanie elementów wewnątrz konstrukcji. Po pierwsze – ramki. Są one szeroko-niskie i mają wymiary 450 x 300 mm. W ulu Dadanta powinno być ich 15. W nadstawce powinny znajdować się ramki poszerzone o wymiarach 435 x 145 mm w ilości 11 sztuk. Oprócz ramek na wyposażeniu ula powinny znajdować się także dodatkowe elementy, takie jak:
- ruchoma i szczelna drewniana przegroda wykonana z desek o grubości 15 mm
- dwa ścieśniacze gniazda – powinny być o 8 mm niższe od wewnętrznej wysokości korpusu
- beleczki powałkowe – 25 sztuk do gniazda i nadstawki o wymiarach: 470 x 10 x 10.

Opracowano na podstawie:
Mieczysław Janieszewski, Ule, sprzęt i budowle pasieczne, Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 2014, s. 87-91

Zobacz również:

Jak zbudować ul Dadanta? - przygotowanie do budowy oraz korpus gniazdowy

Ul Dadanta - podstawowe informacje

Ul Dadanta - historia powstania oraz wymiary pierwowzoru

Ul Dadanta - zalety i wady

Ul wielkopolski a ul Dadanta

Liczba wyświetleń artykułu: 29846

Komentarze z forum pszczelarskiego

wieslawpaleta 2020-10-15 14:40:19

Ja mam same wielkopolskie. I zastanawiam się czy właśnie nie kupić dadanta.
Pozdrawiam każdego pszczelarza. Wiesław Paleta

  Współpracują z portalem:

Magdalena Faltyn

Magdalena Faltyn

Autorka przepisów kulinarnych i bloga kuchniakrokusia.co.uk.

Na co dzień mama, której pasją jest gotowanie, czytanie książek oraz zwiedzanie ciekawych miejsc.

Koktajl z mango i ananasa z mlekiem kokosowym

Łosoś w musztardzie i miodzie

Udka z kurczaka z ketchupem i miodem

Aneta Dziakowska

Aneta Dziakowska

Autorka tekstów nt. podatków

Główna księgowa z 11-letnim doświadczeniem zawodowym. Posiada certyfikat do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych nadany przez Ministra Finansów. anetak7777@wp.pl

Kasa fiskalna - czy sprzedając miód musisz ją mieć?

Pszczelarz a faktura VAT RR

Koszty pośrednika handlu produktów pszczelich