Pszczelarstwo miejskie – edukacja ekologiczna a zrównoważony rozwój

Na zdjęciu: pszczelarz miejski z ramkami. Źródło zdjęcia: static2.stuff.co.nz/1302559993/966/4875966.jpg

pszczelarstwo miejskie zrównoważony rozwój edukacja pszczelarska

Pszczelarstwo miejskie – edukacja ekologiczna a zrównoważony rozwój

Pszczelarstwo miejskie może być doskonałym sposobem na edukację ekologiczną, zarówno najmłodszych, jak i nieco starszych mieszkańców. To niezwykle istotne w czasach, gdy ekologia i środowisko naturalne zostały wyparte i zdominowane przez tereny wielkomiejskie i przemysł.

Pszczelarstwo może być doskonałym hobby dla osób zainteresowanych ekologią. Pozwala na obserwację życia pszczół z bliskiej perspektywy, bez konieczności wyjazdu na tereny wiejskie. Towarzyszenie rodzinie pszczelej w ciągu roku pozwala na zdobycie wiedzy nie tylko na temat jej funkcjonowania, ale też tego, jak wielkie znaczenie mają pszczoły dla lokalnego środowiska. Potem warto podzielić się tą wiedzą z innymi.

Ciekawym sposobem włączenia pszczół i ich mieszkań w przestrzeń miejską mogą pochwalić się pszczelarze niemieccy. W ich przypadku hodowla pszczół i prace w pasiece nie służą jedynie produkcji miodu. Warto te dobre przykłady poznać i spróbować przerzucić na nasz polski, często bardzo oporny grunt. W wielu niemieckich miastach pszczoły są stawiane na placach zabaw dla dzieci. Dzięki temu już od najmłodszych lat maluchy uczą się życia obok pszczół i nie traktują ich jedynie jak żądlących intruzów. Oczywiście, nie są to duże i rozbudowane pasieki – zwykle na takim placu zabaw, nieco na uboczu, stoi jeden czy dwa ule. Co jakiś czas do pszczół przychodzi pszczelarz, a dzieci mają okazję przyjrzeć się z bliska pracom ulowym i wirowaniu miodu, który następnie od razu mogą spróbować. Świetne połączenie przestrzeni miejskiej z pszczołami, które pełnią funkcje ekologicznych edukatorek możemy znaleźć we Frankfurcie. Niezwykła pasieka znajduje się na dachu Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Służy nie tyle produkcji miodu, co zapoczątkowaniu dyskusji na temat przemian społecznych, ekologii, środowiska naturalnego i zrównoważonego rozwoju. Osoby zwiedzające muzeum mogą wybrać się na spacer na dach, posłuchać ciekawych wykładów na temat ekonomii, klimatu, pszczelarstwa.

W Polsce pszczoły w mieście nadal są zjawiskiem mało znanym. Ale także w naszym kraju można znaleźć kilka ciekawych przykładów, jak pszczoły służą edukacji ekologicznej najmłodszych. Niewielkie pasieki znajdują się w miastach przy centrach edukacji ekologicznej lub muzeach przyrody. Wielu pszczelarzy przychodzi ze swoimi podopiecznymi także bezpośrednio do szkół, dzięki czemu dzieci mogą na własne oczy przyjrzeć się, jak wygląda pszczela rodzina, wnętrze ula czy produkcja miodu i wosku.

Pszczelarstwo miejskie, oprócz wartości ekologicznych, może uchronić pszczoły przed zagrożeniami, jakie czyhają na nie we współczesnych pasiekach. Tereny miejskie to idealne miejsce dla pszczół. Pamiętajmy, że tak naprawdę tylko 30 procent powierzchni miasta to tereny zabudowane czy zabetonowane. Pozostałe 70 procent to parki, ogrody, skwery, które są idealnym miejscem pożytkowym dla pszczół. Pszczoły, dzięki swojej funkcji zapylającej mogą wspomóc wiele rośli przed wymarciem i wyplenieniem. Hodowla pszczół w miastach sprzyja rozwojowi parków, ogrodów i innych zielonych terenów rekreacyjnych. Zapraszając pszczoły do miejskich ogrodów czy na działki możemy mieć pewność, że odwdzięczą nam się bujną roślinnością i lepszymi plonami.

Opracowano na postawie:
Georg Petrausch, Moja własna pasieka – hodowla pszczół w mieście, Buchmann Sp. z o.o. 2012, 2.10-11

Zobacz również:

Pszczelarstwo miejskie – baza pożytkowa

Pszczelarstwo miejskie – ekologiczna moda miast

Pszczelarstwo miejskie – utrudnienia

Pszczelarstwo miejskie - podsumowanie

Pszczoły na dachu - hotelowy pomysł na ekologię

Edukacja pszczelarska najmłodszych

Liczba wyświetleń artykułu: 4081

Smotrawa okazała - roślina miododajna

BeePower - prelekcja p. Adriana Suszki. Cz. 2.

O co chodzi w BeePower!?

BeePower – Be or not to be, depends on a bee!

Szaszłyki z marynatą miodową

Kurczak z sosem sojowym i miodem

Sałata z grejpfrutem, serem pleśniowym i sosem winegret z miodem