Jak zwiększyć sprzedaż miodu?

Pasiecznictwo to zazwyczaj połączenie sposobu na zarabianie, pasji, hobby i miłości do przyrody. Tak samo jak dbać należy o ule i pszczoły, z taką samą pieczołowitością zaopiekować trzeba komercyjny wymiar posiadania uli i sprzedaż miodu, ponieważ bez stałego dopływu pieniędzy nie będziemy w stanie poświęcić czasu i energii, by prowadzić pasiekę, z której mogą płynąć dochody na odpowiednim poziomie. Jak zwiększyć sprzedaż miodu i odnaleźć się na rynku?
Jaka wielkość pasieki pozwoli na zarabianie na miodzie?
Według przeliczeń, jeśli pasieka ma być głównym źródłem dochodu pszczelarza, powinien on mieć około 100 uli. Tyle też jest w stanie rodzin pszczelich zaopiekować samodzielnie jeden, doświadczony i w pełni sprawny pasiecznik. Przy większej ilości uli niezbędne jest zatrudnienie pomocnika, którego wynagrodzenie generuje potrzebę postawienia kolejnych uli i założenia wydajnych rodzin pszczelich.
Pasieka mająca zaspokajać tylko część miesięcznych przychodów pszczelarza - taka, którą można zajmować się na pół hobbystycznie, weekendowo i po godzinach pracy, powinna składać się z około 30-50 uli, zależnie od doświadczenia i kondycji pszczelarza. Wówczas można pracować "na etacie" i jednocześnie sprzedawać miód i inne pszczele produkty.
Jak wejść na rynek produktów pszczelich?
Sposobów dystrybucji produktów pszczelich jest wiele. Można to robić bezpośrednio, budując lokalną markę, sprzedając swoje miody w bezpośredniej bliskości pasieki, na lokalnych targach, jarmarkach, wchodząc w relacje z małymi sklepami pozostającymi w odległości około 30 km od pasieki. Wówczas pszczelarza handlującego miodem omijają koszty transportu. Wadą tego rozwiązania jest niewielki rynek zbytu.
Kolejnym ciekawym i coraz popularniejszym sposobem sprzedaży miodu jest stworzenie własnego sklepu w sieci wraz ze stroną pasieki. Wówczas pszczelarz ma pełną kontrolę nad sprzedażą. Wiąże się to jednak z obciążeniami finansowymi, takimi jak postawienie strony oraz koniecznością zatrudnienia osoby do obsługi sklepu i dokonywania wysyłek. Korzyści płynące z tej formy dystrybucji to głównie szerszy rynek zbytu oraz możliwość kontroli nad sprzedażą.
Pszczelarz, by sprzedać swoje miody może także korzystać z dostępnych sklepów internetowych oraz portali pośredniczących pomiędzy producentami a zamawiającymi. Taka forma sprzedaży daje szerokie kręgi dystrybucji, zdejmuje też z pszczelarza konieczność promowania własnej strony i produktu. Jednak portale takie portale pobierają marżę za wystawianie u nich produktów.
Kolejnym sposobem jest wejście we współpracę z ogólnopolską, dużą siecią sklepów i wystawianie produktów na półkach marketów w całej Polsce.
Który sposób na sprzedaż miodu jest najefektywniejszy?
Trudno jednoznacznie określić, który ze sposobów sprzedaży miodu jest najbardziej efektywny. Każdy ma swoje mocne i słabe strony oraz koszty i zyski idące za dokonanym wyborem. Wszystko zależy od naszych preferencji, dynamiki biznesowej oraz efektu, jaki chcemy osiągnąć.
Jak zwiększyć sprzedaż miodu?
Działań będących odpowiedzią na pytanie: "jak zwiększyć sprzedaż miodu?" jest wiele. Przedstawię więc najciekawsze i niestandardowe sposoby na zwiększenie zainteresowania konkretnymi produktami pasiecznymi.
Klasycznymi pomysłami na promocję są reklama, interesujące, estetyczne etykiety, banery w sieci. Można prowadzić atrakcyjne profile w mediach społecznościowych, mieć stały kontakt z klientem poprzez Facebook czy Instagram. Na Instagramie można prowadzić fotorelację z życia pasieki, dając klientom wgląd w fascynujące życie pszczół i interesującą pracę pasiecznika.
Interesującym sposobem promocji jest wprowadzania do swojej oferty pszczelich produktów innych niż miód - ekologicznych świec woskowych, pierzgi czy pyłku.
Jeszcze korzystniej z perspektywy oferty komercyjnej prezentują się w ofercie miody kremowe smakowe, kolorowe, z dodatkiem zmiksowanych owoców czy spiruliny. Bardzo ciekawą opcją jest właśnie ten drugi dodatek, który nie dość, że podnosi wartości prozdrowotne miodu, to jeszcze nadaje mu charakterystyczny niebiesko-zielony odcień. Sam kolor jest na tyle atrakcyjny, że powoduje zaciekawienie i powiazanie oryginalnego produktu z konkretną pasieką.
Ciekawą opcją jest te promocja pasieki na lokalnych jarmarkach okolicznościowych, odpustowych i świątecznych. Szczególnie w okresie świątecznym miody cieszą się wyjątkowym zainteresowaniem. Często zestawy produktów pochodzenia pszczelego są kupowane jako prezenty z okazji świat czy mikołajek.
Niestandardowym, a bardzo skutecznym i atrakcyjnym sposobem promocji pasieki na lokalnym rynku, jest prowadzenie na swoim terenie warsztatów i spotkań dla osób zainteresowanych pszczelarstwem. Znane są projekty warsztatów z malowaniem uli przez dzieci czy pokazywanie zorganizowanym grupom szkolnym czy zajęciowym życia pasieki. Jest to bardzo ciekawy, niestandardowy i skuteczny sposób promocji swojego produktu, przekładający się bezpośrednio na zwiększoną sprzedaż miodu.
Który sposób na promocję jest najlepszy?
Wszystkie powyższe sposoby służą budowaniu marki i zapadaniu w pamięć klientów. Najlepiej sprawdza się połączenie kilku form promocji i reklamy, bo dzięki temu pszczelarz-biznesmen jest w stanie trafić do jak najszerszego grona odbiorców. Pomysłów na to, jak zwiększyć sprzedaż miodu jest wiele, najważniejszy jednak zawsze jest ostatecznie produkt. Niezależnie jak skuteczna, szeroko zakrojona i pomysłowa strategia marketingowa zostałaby wprowadzona w ruch, nie obroni się, jeśli nie będzie za nią szedł wysokogatunkowy, pyszny i prawdziwy miód.
Bibliografia
- Spałach R., Kodeks Dobrej Praktyki Produkcyjnej w Pszczelarstwie, dostęp: https://pasiekatworek.pl/images/2017/2017_03_17_kodeks.pdf, Data dostępu: 2022.12.02
- pasiekamichalow.weebly.com, Praca zbiorowa, Podręcznik dla pszczelarzy, http://pasiekamichalow.weebly.com/uploads/5/9/5/4/5954604/jadoxdocument_12454_124859.pdf,
Data dostępu: 2022.12.02
Liczba wyświetleń artykułu: 148
Komentarze z forum pszczelarskiego
ewafan 2025-03-03 12:19:56

Miód w gablocie - nowy pomysł na sprzedaż miodu w Dreźnie 2023
Sposób na sprzedaż miodu w Niemczech Edyta Glebocki

Marketing pszczelarski w praktyce – promocja
Jak w praktyce wygląda promocja miodu? Anna Celińska

Marketing pszczelarski - promocja sprzedaży produktów pszczelich
Próbki miodu, rabaty, degustacje produktów pszczelich Anna Celińska

Marketing pszczelarski w teorii - produkt
Jak w teorii wykorzystać marketing względem produktu? Anna Celińska

Marketing pszczelarski - innowacje
Innowacja produktowa kluczem do pozyskania klientów w pszczelarstwie Anna Celińska

Sprzedaż a konsumpcja miodu pszczelego
Kiedy rośnie sprzedaż miodu? Anna Celińska

Wystawianie rachunku za miód
Czy pszczelarz nieprowadzący działalności gospodarczej może wystawić rachunek za miód? Anna Celińska
