Miodarka stanowi kluczowe narzędzie w pasiece

Artykuł sponsorowany

miodarka Łysoń wyposażenie pasieki

Miodarka stanowi kluczowe narzędzie w pasiece, niezbędne do wydobywania miodu z plastrów. Każdy, kto podejmuje decyzję o hodowli pszczół, musi dokładnie rozważyć wybór odpowiedniej miodarki.

W jaki sposób powinniśmy podejść do wyboru miodarki?

Często słyszy się, że kluczowym kryterium przy wyborze miodarki jest rozmiar pasieki. Choć to zasadniczo prawda, zdarzają się sytuacje, gdzie efektywniejsza miodarka sprawdzi się lepiej nawet w małej pasiece, przyspieszając i usprawniając proces wirowania plastrów. W większym gospodarstwie, gdzie dostępna jest dodatkowa siła robocza, miodarka mniejsza może okazać się wystarczająca. Istotnym kryterium wyboru jest również baza pożytkowa, zwłaszcza przy ekstrakcji miodu wrzosowego. W takich przypadkach zaleca się miodarki, w których ramki poruszają się równolegle do ściany bębna, czyli miodarki diagonalne lub miodarki kasetowe.

Którą miodarkę warto wybrać?

Podczas zakupu pierwszej miodarki istotne jest uwzględnienie typu używanego ula, ponieważ wymiary ramek różnią się między typami uli. W większości przypadków miodarki produkowane przez firmę ŁYSOŃ są uniwersalne i pomieszczą różne typy ramek. Wyjątkiem są mniejsze modele, gdzie średnica bębna jest na tyle mała, że nie pomieszczą dużych ramek.

Pięć serii miodarek – dostosowanie do potrzeb każdego pszczelarza

Na dzisiejszym rynku dostępnych jest wiele modeli miodarek, co pozwala dostosować urządzenie do indywidualnych potrzeb. Firma ŁYSOŃ wyróżnia się ofertą pięciu serii miodarek: podstawowej BASIC, minimalistycznej MINIMY, optymalnej OPTIMY, klasycznej CLASSIC i prestiżowej PREMIUM. Dodatkowo firma produkuje miodarki dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co zostało nawet nagrodzone złotym medalem na Międzynarodowym Kongresie Apimondia w Kanadzie w 2019 roku. Różnice między seriami dotyczą głównie standardu i wyposażenia. Chociaż miodarki z serii BASIC są tańsze i mają prostszy osprzęt, zachowują najwyższe standardy jakości materiałów i wykonania.

Rodzaje miodarek – diagonalna, kasetowa czy radialna?

Miodarka diagonalna ustawia plastry w ramkach równolegle do ściany bębna. Wymaga przestawienia ramki po odwirowaniu jednej strony, co sprawia, że jest uniwersalna i nadaje się do większości typów ramek. Idealnie sprawdza się przy wirowaniu gęstego miodu, np. wrzosowego. Miodarka radialna, znana również jako promienista, układa ramki w kształt promieni słońca. Im większa średnica, tym lepsze efekty odwirowania miodu, ale ten typ wymaga ostrożnego dostosowania obrotów, aby nie uszkodzić plastrów. Miodarka kasetowa posiada ruchome kasety, umożliwiające łatwe wirowanie obu stron plastra bez konieczności przestawiania ich ręcznie. Warto jednak zauważyć, że różne typy miodarek kasetowych są dostosowane do konkretnych rodzajów ramek.

Miodarka radialno-kasetowa – połączenie dwóch zalet

Ten rodzaj miodarki łączy cechy miodarki radialnej i kasetowej, co czyni ją idealną dla pszczelarzy zbierających różne rodzaje miodu, także o większej gęstości. Warto jednak pamiętać, że miodarka ta pomieści o 6 ramek mniej niż standardowy kosz w miodarce radialnej.

Napęd ręczny czy elektryczny?

Wybór między napędem ręcznym a elektrycznym zależy od preferencji i potrzeb. Miodarka elektryczna jest droższa, ale zapewnia wygodniejszą pracę przy miodobraniu. Napęd ręczny umożliwia pracę bez dostępu do energii elektrycznej, jest więc idealny w pasiekach wędrownych. Niektóre modele oferują także napęd mieszany, co daje możliwość korzystania z obu opcji. Firma ŁYSOŃ umożliwia również samodzielne zamontowanie napędu elektrycznego do miodarki z napędem ręcznym. 

Stabilność podczas wirowania

Podczas procesu wirowania miodu, miodarka często doświadcza wibracji, zwłaszcza przy pracach na najwyższych obrotach. W odpowiedzi na to wyzwanie, proste i ekonomiczne rozwiązanie znalazły podkładki amortyzujące, dostępne w pięciu wariantach dedykowanych poszczególnym liniom miodarek. Firma ŁYSOŃ każdorazowo dołącza podkładki do miodarek.

Miodarka koniecznie z atestem!

Używane dawniej miodarki ocynkowane ustąpiły miejsca urządzeniom wykonanym z nierdzewnej blachy kwasoodpornej, która spełnia obecne normy dotyczące kontaktu z żywnością.

Nieodłącznym elementem bezpieczeństwa przy ekstrakcji miodu jest posiadanie atestu. Miodarki firmy ŁYSOŃ wykonane są ze stali nierdzewnej kwasoodpornej, spełniając wymagania UE oraz inne przepisy dotyczące bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i środowiska. Specjalne oznaczenia CE (Conformité Européenne) na miodarkach są gwarancją, że zakupione i używane urządzenie jest bezpieczne dla procesu wirowania miodu.

Podsumowując, wybór właściwej miodarki to kluczowy element strategii każdego pszczelarza. Firma ŁYSOŃ, oferując różnorodne modele z pięciu serii, umożliwia dostosowanie urządzenia do konkretnych potrzeb. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom i wysokim standardom, miodarki tej firmy stanowią nie tylko efektywne narzędzie do ekstrakcji miodu, lecz także gwarancję bezpieczeństwa i zgodności z najnowszymi normami branżowymi. Wybierając miodarkę ŁYSOŃ, pszczelarz inwestuje nie tylko w sprzęt, lecz także w niezawodność i komfort pracy.

Liczba wyświetleń artykułu: 991

Smotrawa okazała - roślina miododajna

Ser Brie w cieście francuskim z dodatkiem miodu

Surówka z kiszonej kapusty z miodem i pomarańczą

Bastani – perskie lody szafranowe

Warsztat: Sami robimy ul wielkopolski

Warsztaty pszczelarskie w Fab Lab Łódź - relacja z wydarzenia

III edycja warsztatów: Sami robimy ul wielkopolski