Firma Łysoń

Pszczoły żyją o połowę krócej niż 50 lat temu

pszczelarstwo na świecie pszczelarstwo w USA pszczoły

Grupa amerykańskich entomologów z Uniwersytetu w Maryland opublikowała w czasopiśmie Scientific Reports wyniki swoich badań, z których wynika, że w przeciągu pół wieku nastąpił drastyczny spadek długości życia pszczół. Żyją one o połowę krócej niż w latach 70. XX stulecia.

Badania zostały przeprowadzone na pszczołach miodnych w warunkach laboratoryjnych. Początkowo utrzymywano je w inkubatorach, a dorosłe osobniki w specjalnych klatkach. Owady zostały wyizolowane od swoich kolonii na bardzo wczesnym etapie rozwoju – 24 godziny od wyłonienia się z łuseczek woskowych, w których są hodowane. Oznacza to, że wszystkie czynniki, które mogły wpłynąć na skrócenie życia musiały się pojawić przed tym punktem. To skłoniło badaczy do poszukiwania przyczyn problemu w uwarunkowaniach genetycznych.

Skrócenie długości życia pszczół miodnych obserwowano już od dłuższego czasu, lecz dopiero teraz udało przeprowadzić tak szeroko zakrojone badania na ten temat. Okazało się, że pszczoły żyją na początku trzecie dekady XXI stulecia 17,7 dni, gdy dla porównania w latach 70. ubiegłego wieku było to 34,3 dni. Spadek zaistniał, pomimo że standardy hodowli laboratoryjnej uległy poprawie. Zdaniem naukowców dzieje się tak wyłącznie z przyczyn genetycznych, co daje nadzieje na rozwiązanie problemu, jeżeli uda się wyeliminować szkodliwe czynniki genetyczne. Badacze zamierzają także zestawić ze sobą trendy długości życia pszczół w Stanach Zjednoczonych i innych krajach.

Martyna Walerowicz

Dziennikarz. Ukończyła studia ogrodnicze, na których zajmowała się pszczelarstwem i owadami zapylającymi.

Pszczoła na kofeinie i miód kawowy

Webinarium Kim & Jim show: I bought bees. Now what? 2016

Konopie indyjskie i ich wpływ na pszczoły

Malgorzata Radziszewska

Autorka przepisów kulinarnych

Blogerka kulinarna (amku.blogspot.com), która uwielbia kuchenne eksperymenty. Z zawodu: tester aplikacji. Na co dzień: mama. W wolnych chwilach robi zdjęcia i zajmuje się promowaniem fotografii mobilnej działając w ramach Grupy Mobilni (grupamobilni.pl).

Kurczak teriyaki z miodem

Kruidnoten - holenderskie ekspresowe pierniczki z miodem

Koktajl pietruszkowy z miodem

Ewa Jarosz

autor przepisów kulinarnych i bloga dietetykwstolicy.blogspot.com

Dietetyk medyczny, blogerka kulinarna i amator fotografii. Uczy swoich pacjentów jak utrzymać zasady racjonalnego odżywiania czerpiąc przyjemność z jedzenia. Zaraża optymizmem i zdrowym podejściem do życia.

Ciasto jogurtowo-miodowe z cynamonem