Portal Pszczelarski

Badanie Apis mellifera capensis w południowej Afryce 2021

pszczelarstwo na świecie pszczelarstwo w Australii pszczelarstwo w Afryce apis mellifera capensis partenogeneza klonowanie pszczół

W czasopiśmie "Proceedings of the Royal Society B" opublikowano wyniki badań australijskiej grupy naukowców pod kierunkiem Benjamina Oldroyda z University of Sydney. Według badaczy robotnice południowoafrykańskiego podgatunku pszczoły miodnej Apis mellifera capensis potrafią się klonować w miliony osobników. 

Podczas badań naukowcy porównali genomy robotnic, dziewiczych królowych i ich potomstwa. By tak się stało należało uniemożliwić rozmnażanie się królowych za pomocą "pasa cnoty", czyli paska taśmy chirurgicznej. To uniemożliwiło wprawdzie zapłodnienie królowych, ale mimo to złożyły one jaja. Jednakże przebadane larwy niezapłodnionej królowej miały 100 razy wyższy współczynnik rekombinacji genetycznej niż larw niezapłodnionych robotnic, których potomstwo było idealnymi kopami matek. Według badaczy świadczy to o tym, że u robotnic występuje mutacja zapobiegająca rekombinacji genetycznej podczas reprodukcji.

Rozmnażanie bezpłciowe (partenogeneza) zdarza się wśród pszczół, jednak zazwyczaj taki proces wiąże się z rekombinacją materiału genetycznego. W przypadku robotnic zamieszkującego Afrykę Południową podgatunku pszczoły miodnej jest inaczej. Australijscy naukowcy nie odnotowali w tym przypadku typowych dla chowu wsobnego zaburzeń genetycznych. Potomstwo pszczół Apis mellifera capensis, będące idealną kopią rodzica jest zdrowe. 

Taka sytuacja niesie jednak również zagrożenia dla pszczelej kolonii. Zazwyczaj za rozmnażanie w ulu odpowiada królowa, ale jeżeli królowa wskutek różnych przyczyn tego nie robi, to robotnice wtedy rozpoczynają proces klonowania i nie wykonują one przynależnych im zadań, a niektóre klony mogą się rozwinąć w królowe. W takiej sytuacji życie ule zostaje zaburzone. W konsekwencji, robotnice wędrują do następnych kolonii, gdzie nie przestają się rozmnażać, co niesie za sobą kolejne problemy. Zdaniem naukowców tym sposobem co roku ginie około 10 procent południowoafrykańskich pszczelich kolonii.



Liczba wyświetleń artykułu: 777

Komentarze z forum pszczelarskiego

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy i weź udział w dyskusji!




  Współpracują z portalem:

Piotr Chmielewski

Piotr Chmielewski

Autor tekstów

Student Wydziału Biologii i Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Członek Ligi Ochrony Przyrody oraz Koła Naukowego Przyrodników UAM. Interesuje się ochroną przyrody i prawem ochrony środowiska.

Pszczoły olbrzymie i czarny miód leśny

VI Interdyscyplinarna Konferencja TYGIEL

Konferencja Współczesne Uwarunkowania Zarządzania Środowiskiem

Agata Wojtuń oraz Agnieszka Strózik

Agata Wojtuń oraz Agnieszka Strózik

Koordynatorki projektu "Pszczoły w szkole"

"Pszczoły w szkole" to projekt realizowany w Katolickiej Szkołe Podstawowej SPSK im. Jana Pawła II w Chojnach i nagrodzony w konkursie grantowym "Z Kujawskim pomagamy pszczołom".

Młodzi detektywi szukają miejsc przyjaznych pszczołom

Pszczoły w szkole w czerwcu

Szkolny Dzień Pszczoły

Ewa Jarosz

Ewa Jarosz

autor przepisów kulinarnych i bloga dietetykwstolicy.blogspot.com

Dietetyk medyczny, blogerka kulinarna i amator fotografii. Uczy swoich pacjentów jak utrzymać zasady racjonalnego odżywiania czerpiąc przyjemność z jedzenia. Zaraża optymizmem i zdrowym podejściem do życia.

Ser twarogowy z miodem i orzechami

Ciasto jogurtowo-miodowe z cynamonem

Gruszkowo-jabłkowy mus szarlotkowy

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Łukcie

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Łukcie

Partner serwisu

W Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Łukcie realizowany jest projekt ekologiczny "Pszczoły Lubię". Projekt jest laureatem konkursu grantowego "Z Kujawskim pomagamy pszczołom". Grant ufundowała firma ZT Kruszwica S.A. Organizatorem konkursu jest Fundacja Nasza Ziemia. Koordynatorkami projektu są Elżbieta Piotrak i Magdalena Palińska.

Pszczoły Lubię. Cz. 2.

Pszczoły Lubię. Cz. 1.