Od lat 90. XX wieku ponad 25% gatunków pszczół stopniowo znika ze środowiska naturalnego

pszczelarstwo na świecie pszczelarstwo w Argentynie populacja pszczół pszczoły

Naukowy z Instytutu Badań nad Różnorodnością Biologiczną i Środowiskiem w Argentynie odkryli, że od lat 90. XX wieku ponad 25 procent znanych gatunków pszczół coraz trudniej zaobserwować w środowisku naturalnym. Badacze podkreślają, że nie świadczy to jeszcze o katastrofie, ale o poważnym zagrożeniu.

Wyniki badań zostały opublikowane na łamach czasopisma naukowego "One Earth". Naukowcy w swoim opracowaniu posłużyli się danymi z Global Biodiversity Information Facility. Ta międzynarodowa organizacja udostępnia w Internecie informacje dotyczące środowiska naturalnego. Wśród nich znalazły się gromadzone od ponad 30 lat dane na temat ponad 20 tysięcy gatunków pszczół.

Naukowcy chcieli sprawdzić, jakie gatunki pszczół były obserwowane w danym miejscu na świecie w ściśle określonym czasie. Jak się okazało od lat 90. ubiegłego wieku liczba pszczół, które można zaobserwować stale maleje. Dotyczy to ponad 25 procent gatunków. Nie oznacza to jednak, że owady te wyginęły, ale to, że są one już rzadko spotykane w środowisku naturalnym.

Badacze stwierdzili ponadto, że spadek liczebności pszczół przy podziale na poszczególne gatunki jest bardzo nierównomierny. Przykładowo, liczba pszczół z rodziny smuklikowatych od lat 90. zmniejszyła się o 17 procent, z kolei w przypadku pszczół z rodziny spójnicowatych, spadek ten wynosi już 41 procent.

Argentyńscy badacze uważają, że rezultaty ich badań powinny zostać potraktowane jak ostrzeżenie i politycy na cały świecie powinni zacząć działać na rzecz populacji pszczół, zanim sytuacja stanie się dramatyczna.

SKN Apis

Studenckie Koło Naukowe "Apis" funkcjonuje na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu, kierując swoje działania do wszystkich miłośników owadów użytkowych.

Zbiórka nasion i sadzonek roślin miododajnych i pyłkodajnych. SKN Apis 2016

Mirka Lenarcik

Autorka tekstów oraz bloga mirosixgotuje.blox.pl

Ukończyła archeologię i anglistykę we Wrocławiu oraz studia doktoranckie w Niemczech. Oprócz gotowania największa pasja to kultura Iranu oraz historia.

Konfitura z melona z imbirem i miodem