Spadź iglasta i liściasta

Na zdjęciu: pszczoła zlizująca spadź. Źródło zdjęcia: infonews.co.nz/photos/600-106271602_BfckD94a_BeeOnOakTreeHoneydew.jpg

spadź spadź iglasta spadź liściasta miód spadziowy powstawanie spadzi iglastej powstawanie spadzi liściastej pożytki owady równoskrzydłowe występowanie spadzi mszyce czerwce pożytek spadziowy

Zarówno spadź iglasta, jak i liściasta to doskonały pożytek dla pszczół miodnych. Produkują z niej miód o doskonałych walorach smakowych i zdrowotnych.

Spadź może powstawać zarówno na drzewach iglastych, jak i liściastych. Niestety, jej występowanie nie jest cykliczne i do tej pory nie wiadomo, od czego to zależy. Na jednym i tym samym drzewie w jednym roku spadzi może być pod dostatkiem, a w następnym roku ani kropelki. Spadź jest wydaliną owadów równoskrzydłych, które żywią się sokami liści i igieł. Soki te są bardzo odżywcze i zawierają sporo białka, ale też cukru. Owadom potrzebne jest w dużej mierze jedynie białko, dlatego nadmiar cukru wydalają z organizmu. Lepkie i gęste krople spadzi można więc spotkać na liściach i igłach.

Wśród drzew liściastych spadź najczęściej występuje na brzozach, dębach, klonach lipach oraz na wielu drzewkach owocowych. Natomiast iglaste rośliny spadziowe to głównie sosny i świerki, a także jodły i modrzewie. Występowanie spadzi jest ściśle związane z występowaniem owadów równoskrzydłych, czyli mszyc i czerwców. Im jest ich na drzewach więcej, tym więcej będzie również miododajnej spadzi. Z punktu widzenia pszczelarza ilość spadzi jest najważniejsza. Jak to sprawdzić? Dobrym pomysłem jest pozostawienie pod kilkoma wybranymi drzewami kartki papieru na noc, a rankiem sprawdzić, jak dużo kropel spadzi się na niej znajduje. Jeśli sporo, jest to informacja, że to dobry spadziowy pożytek i warto przestawić w pobliże drzew pasiekę. Jednak pszczelarz nigdy nie ma stuprocentowej pewności, czy spadź z danego drzewa będzie akurat odpowiadała wybranej rodzinie pszczelej.

Opracowano na podstawie:
Werner Gekeler, Pszczoły. Poradnik hodowcy, Wydawnictwo RM, Warszawa 2014, s. 108

Liczba wyświetleń artykułu: 39848

Magdalena Faltyn

Magdalena Faltyn

Autorka przepisów kulinarnych i bloga kuchniakrokusia.co.uk.

Na co dzień mama, której pasją jest gotowanie, czytanie książek oraz zwiedzanie ciekawych miejsc.

Łosoś w musztardzie i miodzie

Marchewka z jabłkiem i miodem

Kurczak w sosie miodowo-musztardowym z nutką chili

III edycja warsztatów: Sami robimy ul wielkopolski

Warsztaty pszczelarskie w Fab Lab Łódź - relacja z wydarzenia

Warsztat: Sami robimy ul wielkopolski