Krakowscy naukowcy badają zachowania pszczół... wolną kamerą 2020

pszczelarstwo małopolskie rójka pszczoły badanie zachowań pszczół

Badacze z Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie obserwują i analizują całodobowe zachowania pszczół. Praca naukowców może pomóc pszczelarzom we wcześniejszym wykrywaniu czyhających na owady zapylające zagrożeń.

Jak informuje Polska Agencja Prasowa, badane przez krakowskich naukowców pszczoły znajdują się w specjalny ulu obserwacyjnym z przeszklonymi ścianami i kamerą rejestrującą 3000 klatek na sekundę, a to oznacza, że na ekranie owady poruszają się 100 razy wolniej niż na zwykłym materiale filmowym.

Naukowcy już przyznają, że udało im się zaobserwować dotąd nieznane zachowania pszczół. Badacze mają nadzieje, że uda się m.in. automatycznie wykrywać, czy pszczoły szykują się do rójki, co mogłoby znacząco ułatwić pracę pszczelarzy. Dzięki prowadzonym obserwacjom w przyszłości mógłby powstać program analizujący dźwięki z ula i ostrzegający pszczelarzy o zbliżającej się rójce. Badania na tym polu są jednak trudne, gdyż pszczele rodziny roją zazwyczaj tylko raz w roku.

Obserwacje pszczół przez krakowskich naukowców obejmują także analizę zachowania owadów podczas tak zwanego tańca wywijanego – jednej z form pszczelej komunikacji. Polega on na przemieszczaniu się pszczoły po plastrze w obydwu kierunkach na odcinku kilku centymetrów i machaniu przy tym odwłokiem. Informacje między owadami w ulu są również przekazywane za pomocą feromonów (wydzielanych zapachów) oraz wibracji (wzajemne potrząsanie się pszczół). Znaczenie jednak większość z tych zachowań pozostaje nadal zagadką.

Magdalena Mendziak

Studentka Wydziału Pedagogiki, Socjologii i Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Zielonogórskiego. Właścicielka małej pasieki w okolicach Zgorzelca. Zawsze uśmiechnięta miłośniczka zwierząt oraz natury. W wolnych chwilach poświęca się wolontariatowi.

Pierniki miodowe na choinkę

Luiza Dawidowicz

Autorka publikacji

Doktorantka na Wydziale Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Absolwentka kierunków: ochrona środowiska na UAM w Poznaniu oraz ogrodnictwo na UP w Poznaniu. Interesuje się projektowaniem ogrodów, urządzaniem i pielęgnacją zieleni, a także rewitalizacją zdegradowanych obszarów. W swoim działaniu łączy wiedzę zdobytą na obu kierunkach studiów z zamiłowaniem artystycznym oraz florystycznym. Uwielbia rośliny, zwierzęta, pracę w ogrodzie, podróże bliskie i dalekie. Działa w Stowarzyszeniu Inżynierów i Techników Ogrodnictwa w Poznaniu, w którym pełni funkcję wiceprezesa Sekcji Florystycznej.

Murarka ogrodowa (Osmia rufa L.). Cz. 3.

Murarka ogrodowa (Osmia rufa L.). Cz. 1.

Murarka ogrodowa (Osmia rufa L.). Cz. 2.

Agata Kurzajak

Autorka przepisów kulinarnych i bloga ziarenkapieprzu.com.pl

Ukończyła filologię polską i podyplomowe studia z zakresu doradztwa zawodowego na UAM w Poznaniu. Doradca zawodowy i trener. Jej największą pasją jest gotowanie. Uwielbia łączyć różne smaki i odkrywać nowe przyprawy. Miłośniczka zwierząt, filmów dokumentalnych oraz herbaty z miodem i cytryną.

Skrzydełka z miodem i chili