Pestycydy zmniejszają pszczele mózgi. Odkrycie naukowców z UK 2020

pszczelarstwo na świecie pszczelarstwo w Wielkiej Brytanii neonikotynoidy mózg pszczoły

Naukowcy z Imperial College London odkryli, że pestycydy wpływają na rozwój pszczelich larw. Sztuczne środki ochrony roślin mają powodować u nich zmniejszenie mózgu, a przez to mniejszą zdolność do uczenia się.

Brytyjscy badacze wykonali swój eksperyment na kolonii pszczół, do której wprowadzono wzbogacony neonikotynoidami nektar o podobnym stężeniu jak ten, występujący w dzikich kwiatach. Następnie naukowcy skanowali mózgi pszczół, które były narażone na imidaklopryd, środek owadobójczy o podobnym składzie chemicznym do nikotyny oraz 100 innych pszczół z różnych kolonii. Na podstawie tych badań stwierdzono, że owady będące pod wpływem pestycydów miały mniejszą objętość mózgu. Dotoczyło to zwłaszcza części odpowiedzialnej za uczenie się – ciała grzybkowatego.

Wyniki tych obserwacji opublikowano w czasopiśmie Proceedings of the Royal Society B. Naukowcy z Imperial College London twierdzą, że narażone na pestycydy larwy jako dorosłe owady będą miały trwale i nieodwracalnie mniejsze i upośledzone funkcjonalnie mózgi, co może mieć wpływ na całą populację.

Agata Kurzajak

Autorka przepisów kulinarnych i bloga ziarenkapieprzu.com.pl

Ukończyła filologię polską i podyplomowe studia z zakresu doradztwa zawodowego na UAM w Poznaniu. Doradca zawodowy i trener. Jej największą pasją jest gotowanie. Uwielbia łączyć różne smaki i odkrywać nowe przyprawy. Miłośniczka zwierząt, filmów dokumentalnych oraz herbaty z miodem i cytryną.

Skrzydełka z miodem i chili

Koktajl arbuzowo-truskawkowy z miodem

Zielona sałata z dressingiem miodowo-musztardowym

Karolina Wronowska

Studentka biologii stosowanej na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie. Prowadzi badania na temat profilaktyki i zwalczania warrozy u pszczoły miodnej.

Pszczoła miodna. Klasyfikacja, występowanie i ewolucja

Pszczoła miodna. Liczebność roju pszczół, zachowanie i rasy

Stan warrozy w pasiekach za pomocą obserwacji osypu zimowego - badanie

Magdalena Tomaszewska-Bolałek

Autorka przepisów kulinarnych i bloga kuchniokracja.hanami.pl

Japonista, dziennikarka, badaczka kultury żywieniowej, autorka książek: "Tradycje kulinarne Japonii" i "Japońskie słodycze" (książka nominowana w 3 kategoriach do Gourmand World Cookbook Awards). Zajmuje się prowadzeniem warsztatów kulinarnych, a także spotkań z zakresu historii jedzenia, trendów kulinarnych i percepcji smaku.

Ciasto z mąką z czarnego ryżu

Pierniczki świąteczne z miodem

Żurawina z miodem i wanilią

Łukasz Zabłocki

Autor tekstów

Właściciel dużego gospodarstwa pasiecznego w południowo-zachodniej Polsce.

Wpływ ciepłej zimy na rodziny pszczele