Pestycydy zmniejszają pszczele mózgi. Odkrycie naukowców z UK 2020

pszczelarstwo na świecie pszczelarstwo w Wielkiej Brytanii neonikotynoidy mózg pszczoły

Naukowcy z Imperial College London odkryli, że pestycydy wpływają na rozwój pszczelich larw. Sztuczne środki ochrony roślin mają powodować u nich zmniejszenie mózgu, a przez to mniejszą zdolność do uczenia się.

Brytyjscy badacze wykonali swój eksperyment na kolonii pszczół, do której wprowadzono wzbogacony neonikotynoidami nektar o podobnym stężeniu jak ten, występujący w dzikich kwiatach. Następnie naukowcy skanowali mózgi pszczół, które były narażone na imidaklopryd, środek owadobójczy o podobnym składzie chemicznym do nikotyny oraz 100 innych pszczół z różnych kolonii. Na podstawie tych badań stwierdzono, że owady będące pod wpływem pestycydów miały mniejszą objętość mózgu. Dotoczyło to zwłaszcza części odpowiedzialnej za uczenie się – ciała grzybkowatego.

Wyniki tych obserwacji opublikowano w czasopiśmie Proceedings of the Royal Society B. Naukowcy z Imperial College London twierdzą, że narażone na pestycydy larwy jako dorosłe owady będą miały trwale i nieodwracalnie mniejsze i upośledzone funkcjonalnie mózgi, co może mieć wpływ na całą populację.

Martyna Walerowicz

Dziennikarz. Ukończyła studia ogrodnicze, na których zajmowała się pszczelarstwem i owadami zapylającymi.

Royalaktyna a rozwój matki pszczelej

Konopie indyjskie i ich wpływ na pszczoły

Webinarium Kim & Jim show: I bought bees. Now what? 2016

Anna Celińska

Dziennikarz z wykształcenia, zawodu i pasji. Żaden temat nie jest jej obcy, a pszczoły z artykułu na artykuł uwielbia coraz bardziej. Na PortalPszczelarski.pl wrzuca teksty według najważniejszego klucza – informować, radzić, wyjaśniać to, co ważne dla Was. Bo bez czytelnika nie miałoby sensu pisanie.

Karmienie pszczół na zimę miodem - zalety