Rój pszczół zachowuje się podobnie do ludzkiego mózgu

pszczelarstwo na świecie pszczelarstwo w USA rój roje pszczół

Zachowanie pszczelego roju ciekawi naukowców od wielu lat. Do tej pory nie udało się do końca przeanalizować w jaki dokładnie sposób działają pszczoły, aby dostosować się do zmieniających się warunków otoczenia. Naukowcy z Harvardu podjęli kolejną próbę rozwiązania tej zagadki. Wyniki ich eksperymentu zostały opublikowane w czasopiśmie "Nature Physics".

Eksperyment polegał na zamknięciu roju pszczół miodnych w niewielkiej przeźroczystej skrzynce z ruchomym sufitem. Naukowcy poruszali w ten sposób podłożem, na którym przysiadły pszczoły i obserwowali ich zachowanie. Zmieniano częstotliwość, długość i amplitudę drgań.

Okazało się, że pszczoły zmieniały swoje położenie poprzez spłaszczenie stworzonego stożka, tym samym same dostosowywały obciążenia, jakie musiały znosić niektóre z owadów, co sprawiało, że rój był bardziej stabilny. Dokładne analizy oraz szczegółowe wyliczenia prowadzone przez naukowców dały podstawę do stwierdzenia, iż zachowania pszczół tworzących rój są bardzo podobne do działania neuronów w ludzkim mózgu.

Gazeta Wyborcza, Oto jak rój pszczół dostosowuje się do otoczenia, http://wyborcza.pl/7,75400,23930923,oto-jak-roj-pszczol-dostosowuje-sie-do-otoczenia.html, Data publikacji: 2018.09.17, Data odczytu: 2018.09.29

Nature Physics, Collective mechanical adaptation of honeybee swarms, https://www.nature.com/articles/s41567-018-0262-1, Data publikacji: 2018.09.17, Data odczytu: 2018.09.29

Liczba wyświetleń artykułu: 1928

Martyna Walerowicz

Dziennikarz. Ukończyła studia ogrodnicze, na których zajmowała się pszczelarstwem i owadami zapylającymi.

Konopie indyjskie i ich wpływ na pszczoły

Royalaktyna a rozwój matki pszczelej

Pszczoła na kofeinie i miód kawowy

Sylwia Zielińska

Konsultant serwisu

Doktorantka na Uniwersytecie Rzeszowskim, członkini Koła Naukowego Technologów Żywności FERMENT. Interesuje się toksykologią żywności i zanieczyszczeniem środowiska. Dokładna analizatorka i badaczka składu chemicznego miodu. Poza uczelnią, wraz z przyjaciółką ekotesterka i propagatorka żywności ekologicznej (ekotester.pl - strona w przygotowaniu), działaczka w stowarzyszeniu oraz miłośniczka tańca i motocykli.

Jak sprawdzić rodzaj miodu? Miód spadziowy. Cz. 3.

Jak sprawdzić rodzaj miodu? Miód spadziowy. Cz. 2.

Jak sprawdzić rodzaj miodu? Miód spadziowy. Cz. 1.

Grzegorz Belica

Autor tekstów oraz Koordynator Fab Lab Łódź

Fab Lab Łódź to organizacja propagująca idee zrób to sam, samowystarczalności i rozwoju umiejętności praktycznych. Jednym z elementów jaki rozwijają jest edukacja w zakresie hodowli pszczół i roli jaką pełnią w naturze i gospodarce człowieka.

III edycja warsztatów: Sami robimy ul wielkopolski