Odkryto nowe wirusy zagrażające pszczołom

pszczelarstwo w Polsce zdrowie pszczół wirusy przyczyny chorób pszczół

Naukowcy odkryli obecność nowych 27 wirusów atakujących pszczoły. Międzynarodowy zespół naukowców bada ich wpływ na zainfekowane owady i wynikające z tego zagrożenia dla całej populacji. Wyniki będą pomocne w opracowaniu strategii zapobiegania rozprzestrzeniania się patogenów wśród pszczół.

Jak informuje Rzeczpospolita, analiza przeprowadzona przez badaczy niemal podwoiła liczbę znanych do tej pory wirusów pszczół. Naukowcy pobrali próbki DNA i RNA od 12 gatunków pszczół z dziewięciu krajów na świecie i za pomocą nowych technik badawczych udało im się wyselekcjonować wszystkie obecne w nich wirusy. Badacze przyznają, że jest to jedynie wierzchołek góry lodowej w kontekście nieznanych człowiekowi patogenów, jednak już taka wiedza, będzie pożyteczna przy pracach nad powstrzymaniem upadku populacji.

Naukowcy badają aktualnie wpływ nowo odkrytych wirusów na organizm pszczoły. Nie wszystkie z nich,bowiem muszą stanowić zagrożenie dla owadów, niektóre z nich mogą natomiast wywoływać objawy jedynie w określonych warunkach. Przeanalizowanie wszystkich wariantów jest znaczące nie tylko z uwagi na ochronę owadów, ale również z uwagi na inne populacje oraz uprawy roślin.

Rzeczpospolita, Wirusy niszczą pszczele roje, http://www.rp.pl/Ekologia/180629324-Wirusy-niszcza-pszczele-roje.html, Data publikacji: 2018.06.28, Data odczytu: 2018.06.30

Liczba wyświetleń artykułu: 2089

Anna Celińska

Dziennikarz z wykształcenia, zawodu i pasji. Żaden temat nie jest jej obcy, a pszczoły z artykułu na artykuł uwielbia coraz bardziej. Na PortalPszczelarski.pl wrzuca teksty według najważniejszego klucza – informować, radzić, wyjaśniać to, co ważne dla Was. Bo bez czytelnika nie miałoby sensu pisanie.

Metody poławiania pyłku pszczelego

Jak zarazić się pasją pszczelarską?

Na co zwracać uwagę podczas badania pszczół?

Magdalena Mendziak

Studentka Wydziału Pedagogiki, Socjologii i Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Zielonogórskiego. Właścicielka małej pasieki w okolicach Zgorzelca. Zawsze uśmiechnięta miłośniczka zwierząt oraz natury. W wolnych chwilach poświęca się wolontariatowi.

Pierniki miodowe na choinkę

Magdalena Faltyn

Autorka przepisów kulinarnych i bloga kuchniakrokusia.co.uk.

Na co dzień mama, której pasją jest gotowanie, czytanie książek oraz zwiedzanie ciekawych miejsc.

Udka z kurczaka z ketchupem i miodem