Jak stosować kwas mlekowy?

Wzory strukturalne kwasu mlekowego. Źródło obrazka: jiujitsumania.com/wp-content/uploads/2012/08/LacticAcid-1024x587.jpg

kwas mlekowy stosowanie kwasu mlekowego leczenie wspomagające lek na warrozę środek na warrozę warroza Varroa destructor polewanie pszczół kwasem mlekowym pasieka ekologiczna pasieka amatorska miód towarowy

Jak stosować kwas mlekowy?

Kwas mlekowy jest jednym z organicznych, naturalnych składników, które wspomagają pszczelarzy w skutecznej walce z warrozą. Trzeba jednak pamiętać, aby podczas jego stosowania zachować wszelkie środki ostrożności.

Kwas mlekowy najczęściej jest wykorzystywany do jesiennego leczenia wspomagającego. Jest substancją naturalną, można więc go wykorzystywać także w pasiekach ekologicznych. Jest skuteczny wtedy, gdy inne metody nie działają z powodu niskich temperatur. Zanim go zastosujemy, trzeba jednak poznać wszelkie przeciwwskazania. Kwasu nie stosuje się podczas pożytku oraz wtedy, gdy pszczoły wytwarzają miód towarowy. Co więcej, nie działa on skutecznie na pasożyty, które bytują pod zasklepami – nie należy więc go stosować w gniazdach, w których znajduje się czerw.

Kwas mlekowy stosuje się za pomocą oprysków. Pszczoły opryskuje się 15-procentowym roztworem kwasu. Robi się to dwukrotnie, przy czym trzeba pamiętać, by nie dopuścić do przemoczenia pszczół. W połączeniu z chłodnymi nocami możemy bowiem wtedy spowodować znaczne straty w rodzinach. Każdy plaster powinien być opryskany z każdej strony przy użyciu około 10-12 mililitrów roztworu – po 5-6 mililitrów na jedną stronę. Bardzo ważne jest, by stężenie kwasu mlekowego nie było większe niż wskazane. Choć działa on na aparat gębowy Varroa destructor i sprawia, że pasożyt ginie z głodu, przy zbyt dużym stężeniu może też uszkadzać języczki pszczół. Stosowanie kwasu mlekowego jest dość pracochłonne, gdyż wymaga rzetelnego opryskania plastra i to z każdej strony. Jest więc stosowany głównie w amatorskich pasiekach.

Opracowano na podstawie:
Paweł Chorbiński, Jak skutecznie zwalczać warrozę w rodzinach pszczelich, „Życie weterynaryjne” 2010, nr 85, s. 587

Zobacz również:

Kwas mlekowy - lek na warrozę

Skuteczność kwasu mlekowego w walce z warrozą

Środki ostrożności przy stosowaniu kwasu mlekowego

Liczba wyświetleń artykułu: 27317

Komentarze z forum pszczelarskiego

wieslawpaleta 2020-10-15 11:49:37

ja zawsze używam tego kwasu
Pozdrawiam każdego pszczelarza. Wiesio

  Współpracują z portalem:

Centrum Apiterapii ApiBałt

Centrum Apiterapii ApiBałt

Bałtów 8, 27-423 Bałtów (na terenie Bałtowskiego Kompleksu Turystycznego) Telefon: +48 530-747-744 E-mail: biuro@apibalt.pl

Mini SPA w Bałtowie

Chałka z szafranem i miodem

Bastani – perskie lody szafranowe

Chleb z szafranem i miodem