Jak stosować kwas szczawiowy?

Na zdjęciu: aplikacja kwasu szczawiowego do odparowywacza. Źródło zdjęcia: honeybeeworld.com/diary/articles/images/oxalic.jpg

kwas szczawiowy stosowanie kwasu szczawiowego Varroa destructor warroza zwalczanie warrozy aplikowanie kwasu szczawiowego dawkowanie kwasu szczawiowego

Jak stosować kwas szczawiowy?

Naturalny kwas organiczny to doskonały sposób na walkę z roztoczem Varroa destructor. Pod warunkiem, że trafi w ręce doświadczonego i odpowiedzialnego pszczelarza. W przeciwnym razie może spowodować więcej szkód niż korzyści.

Do leczenia kwasem szczawiowym stosuje się dość mocno stężone roztwory. Leczenie trzeba więc przeprowadzać wtedy, gdy rodzina nie wychowuje czerwia ani nie zbiera pożytków w celach produkcji miodu towarowego. Smak kwasu szczawiowego będzie bowiem mocno wyczuwalny w ostatecznym produkcie, co obniży wartości organoleptyczne nawet najwyższej jakości miodu. Pamiętajmy też, że choć kwas szczawiowy jest substancją dosyć tanią, nie wolno jej nadużywać. Większa dawka nie spowoduje szybszego zwalczenia warrozy – może natomiast osłabić pszczoły lub doprowadzić do ich wymarcia.

Kwas szczawiowy może być stosowany w formie nakrapiania bezpośrednio na pszczoły lub odparowywania za pomocą specjalnych urządzeń bezpośrednio do wnętrza ula. Bez względu na to, którą z metod wybierzemy, konieczne jest zachowanie szczególnych środków ostrożności, a także stosowanie się do wszelkich zaleceń weterynarzy – zwłaszcza jeśli chodzi o stężenie roztworu. Aby kwas szczawiowy właściwie zadziałał, rodzina musi znajdować się w kłębie zimowym. Jest więc oczywiste, że kwas szczawiowy stosujemy jesienią.

Jeśli stosujemy kwas szczawiowy do nakrapiania, zalecana dawka roztworu to od 20 do 35 mililitrów roztworu. Ostrzykiwanie powinno przebiegać w temperaturze powyżej zera. W niższej będzie po prostu nieskuteczne. Jeśli decydujemy się na zastosowanie oparów kwasu szczawiowego, bierzemy 1,5-2 gramy kwasu szczawiowego i stopniowo odparowujemy, uważając przy tym, by nie zatruć się szkodliwymi oparami.

Opracowano na podstawie:
Wrener Gekeler, Pszczoły. Poradnik hodowcy, Wydawnictwo RM, Warszawa 2014, s. 144

Zobacz również:

Kwas szczawiowy - lek na warrozę

Środki ostrożności przy stosowaniu kwasu szczawiowego

Skuteczność kwasu szczawiowego w walce z warrozą

Liczba wyświetleń artykułu: 37765

Komentarze z forum pszczelarskiego

blondynekkrk 2013-11-28 10:06:05

Jest to bezpieczne? Czy trzeba mieć jakieś rękawiczki i maskę?

pszczelarka78 2013-11-29 13:24:55

No w artykule dotyczącym bezpieczeństwa jest przedstawione, że trzeba mieć gumowe rękawice, maskę z pochłaniaczem i jeszcze okulary ochronne. Lepiej uważać, żeby sobie krzywdy nie zrobić.

factis 2013-12-01 20:49:40

Mając do czynienia z chemią lepiej zachować wszelkie środki ostrożności.

emil 2013-12-03 10:32:15

Dokładnie. Bezpieczeństwo na pierwszym planie!

Bikej0909 2016-11-15 13:15:58

na 1-m miejscu powinno być zdrowie naszych pszczolek!! a potem my!

Bikej0909 2016-11-15 13:16:50

ja sublimuje w ten weekend, pszczoły sa w kłebach i czas na odymianie rodzin, bedzie temp powyzej 0st.

oro54 2016-11-15 14:51:53

"Do leczenia kwasem szczawiowym stosuje się dość mocno stężone roztwory" - jeżeli 3,5% kwas szczawiowy rozpuszczony w syropie cukrowym 1:1, służącym do polewania uliczek z pszczołami, jest mocno stężonym roztworem, to co należy powiedzieć o 80% kwasie mrówkowym używanym do odparowywania w ulu? Coś mi tu nie gra.

Różano-orkiszowy torcik naleśnikowy z miodem

Panna cotta z miodem i orzechami włoskimi

Śledzie w korzennej marynacie z miodem

Ciasto czekoladowe z miodem - przepis

Kopulacja i rozwój murarki ogrodowej (Osmia rufa L.)

Historia pasieki rodzinnej Netczuków