Warsztaty pszczelarskie w Fab Lab Łódź - relacja z wydarzenia

Zdjęcie przedstawia ule wielkopolskie wykonane przez uczestników warsztatów Fab Lab Łódź. Autorka zdjęcia: Dorota Karwat

wydarzenie pszczelarskie szkolenie pszczelarskie warsztaty pszczelarskie listopad 2013 2013 Łódź Weekend Pszczelarski Fab Lab Łódź Dariusz Adler

Pszczelarstwo to interdyscyplinarne rzemiosło i pasja, która wymaga wielu lat nauki, praktyki i doświadczenia. Gospodarstwa pasieczne oraz umiejętność hodowli pszczół najczęściej były przekazywane z ojca na syna w ramach dziedzictwa i wymiany międzypokoleniowej. Dziś można by uznać, że ta wymiana doświadczeń została w pewien sposób zachwiana, a młodzi dopatrują się w pasieczysku swego rodzaju biznesu.

To tylko sugestywne przemyślenia poparte strukturą wieku pszczelarzy w Polsce, nakierowały mnie jednak na ogromną niszę, którą przy współpracy z inż. Dariuszem Adlerem, Fundacją Cohabiatat i Fab Lab Łódź staramy się uzupełnić. Nasze listopadowe przedsięwzięcie czyli „Wekeend pszczelarski. Sami budujemy ul wielkopolski” oraz szkolenie „Jak założyć własną pasiekę krok po kroku” okazały się wodą na pustyni i przekroczyły nasze najśmielsze oczekiwania.

16 i 17 listopada grupa 15 osób z całej Polski przyjechała do Fab Labu Łódź i przez dwa dni intensywnie uczyła się jakie wyzwania czekają na początku pszczelarskiej przygody i zakładania własnej pasieki. W trybie szkoleniowym poruszone zostały aspekty hodowli, narzędzi pasiecznych, bazy pożytkowej oraz etapów zakładania pasieki. Ponad to praktykanci zbudowali trzy ule wielkopolskie wg projektu p. Adlera. Kiedy drugiego dnia szkolenia zauważyłem, że uczestnicy wcale nie chcą jechać do domu, a Pan Dariusz otoczony przez uczestników odpowiada na dociekliwe pytania o pszczołach, miodach i przygodach w pasiece planując kolejne spotkania, nie mieliśmy wątpliwości, że wymiana pokoleniowa pszczelarzy zagości u nas na dłużej.

To jest właśnie nisza, o której wspomniałem. Nikt nie przekaże wiedzy lepiej niż człowiek z prawie czterdziestoletnią pasją i specjalistyczną wiedzą i nikt nie będzie chłonął wiedzy lepiej niż marzyciel, który nie miał okazji wprowadzić planu w życie. Młodzi ludzie, którzy do nas przyjechali deklarowali założenie własnej pasieki w najbliższych latach i opisywali warsztaty jako pierwszy ważny krok i szkołę jak należy to zrobić. Najważniejszym dla nas było, że wraz z Cohabitatem przyczyniliśmy się do propagowania praktycznej nauki rzemiosła pszczelarskiego. To ważny element w naszych założeniach czyli samowystarczalności, idei zrób to sam i życia zgodnie z naturą.

Druga edycja warsztatów planowana jest na styczeń 2014, a ogrom wiedzy pszczelarskiej Pana Adlera będziemy starali się przekazywać również w formie webinarów, artykułów i szkoleń.

Z fotorelacją przygotowaną przez panią Dorotę Karwat można zapoznać się w galerii: Sami robimy ul wielkopolski.

Liczba wyświetleń artykułu: 3028