Na zdjęciu: pszczoły na ramce. Źródło zdjęcia: ucanr.edu/blogs/bugsquad/blogfiles/1893.jpg

tworzenie odkładu odkład pszczeli mateczniki ratunkowe czerw plastry z czerwiem otwarty czerw

Jak wykonać odkład pszczeli?

Odkład pszczeli wykonuje się z pszczół pochodzących z rodzin produkcyjnych. Trzeba jednak pamiętać, że zabierając robotnice, musimy pozostawić w ulu matkę.

Odpowiednio wczesne wytworzenie odkładu jest jednym z najlepszych sposobów, aby zapobiec rójce. Jest też najlepszym sposobem, aby zwiększyć liczbę rodzin w obrębie jednej pasieki. Odkłady w razie potrzeby można też dowolnie łączyć z rodzinami macierzystymi.

Tworząc odkład pszczelarz zabiera rodzinie przeważnie dwa plastry z czerwiem. Oczywiście, trzeba pamiętać, że można to zrobić dopiero wtedy, gdy liczba plastrów w ulu jest odpowiednio duża. Powinny w nim znajdować się co najmniej dwa plastry trutowe lub ponad dziesięć plastrów z czerwiem. Odkład przenosi się do nowego, przygotowanego wcześniej ula i podaje nową matkę. Można też poczekać, aż odkład sam wychowa sobie matkę z mateczników ratunkowych.

Jak wyjąć plastry z czerwiem?
Trzeba wybrać takie plastry, które w dużym stopniu mają zasklepiony czerw. Oczywiście, razem z plastrami wyjmujemy też pszczoły na nich siedzące. Jeśli nie ma ich akurat zbyt dużo, trzeba zmieść pszczoły z plastrów z otwartym czerwiem. Chodzi o to, by liczba pszczół w nowo tworzonym odkładzie była na tyle duża, by mogła bez problemu ogrzać plastry z czerwiem. Koniecznie trzeba zadbać o to, by na wyjmowanych plastrach nie znajdowała się matka. Wyjęte z rodziny macierzystej plastry zastępujemy węzą lub pustymi plastrami. Pszczoły szybko je odbudują i raczej nie powinny zauważyć braku wyjętych plastrów. Nowo powstały odkład warto od razu umieścić w ulu postawionym poza zasięgiem lotów starej rodziny. Chodzi o to, by pszczoły z odkładu nie powracały do matecznego ula.

Opracowano na podstawie:
Georg Petrausch, Moja własna pasieka. Hodowla pszczół w mieście, Buchmann Sp. z o.o., Warszawa 2012, 61-62

Zobacz również:

Jak stworzyć odkład pszczeli?

Jakość odkładów pszczelich

Jak wykonać pakiet pszczeli?

Zalecenia pszczelarskie na czerwiec

Liczba wyświetleń artykułu: 35607

Stefan Jerzy Siudalski

Stefan Jerzy Siudalski

Autor artykułów

Kłodzczanin z urodzenia, obecnie mieszkaniec Warszawy. Osoba posiadające doświadczenie w różnych dziedzinach, w tym: w pszczelarstwie, poszukiwaniu wody, ochronie mienia. Emerytowany redaktor naczelny pisma Ochrona mienia, wykładowca w dziedzinie technicznej ochrony mienia oraz kierownik pracowni projektowania i produkcji aparatury naukowej.

Cztery pory roku czyli piosenka o Rębkowie

Magdalena

Magdalena

Autorka przepisów kulinarnych i bloga nadpaleniskiem.blogspot.com

Dorastając w babcinej kuchni, nauczyłam się, że najlepsza kuchnia to polska kuchnia i to ją uwielbiam najbardziej. "Chwilowo" udomowiona mama na pełen etat, chwytająca życie za rogi, nie bojąca się wyzwań w żadnej sferze. Z pasji: kucharka i smakoszka, z wykształcenia: geograf.

Tartaletki na słodko z bananami i czekoladą

Bananowe chipsy z miodem

Bigos staropolski na winie z miodem

Luiza Dawidowicz

Luiza Dawidowicz

Autorka publikacji

Doktorantka na Wydziale Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Absolwentka kierunków: ochrona środowiska na UAM w Poznaniu oraz ogrodnictwo na UP w Poznaniu. Interesuje się projektowaniem ogrodów, urządzaniem i pielęgnacją zieleni, a także rewitalizacją zdegradowanych obszarów. W swoim działaniu łączy wiedzę zdobytą na obu kierunkach studiów z zamiłowaniem artystycznym oraz florystycznym. Uwielbia rośliny, zwierzęta, pracę w ogrodzie, podróże bliskie i dalekie. Działa w Stowarzyszeniu Inżynierów i Techników Ogrodnictwa w Poznaniu, w którym pełni funkcję wiceprezesa Sekcji Florystycznej.

Murarka ogrodowa (Osmia rufa L.). Cz. 3.

Murarka ogrodowa (Osmia rufa L.). Cz. 1.

Murarka ogrodowa (Osmia rufa L.). Cz. 2.