Portal Pszczelarski

Marketing pszczelarski w praktyce – promocja

Na zdjęciu: słoiki z miodem - jeden na drugim. Źródło zdjęcia: 3.bp.blogspot.com/-RcrSBsdzIrE/ToQvuldx9PI/AAAAAAAAA2s/OTqTYNkRw94/s1600/HoneyJars_ROW1889650946_20110929.jpg Autorzy zdjęcia: Leser, Nicolas/Corbis

marketing pszczelarski promocja w pszczelarstwie sprzedaż miodu promocja miodu opakowanie produktu pszczelego

Marketing pszczelarski w praktyce – promocja

W jaki sposób pszczelarz powinien promować swoje produkty, by zwiększyć dochodowość swojego gospodarstwa pasiecznego? Ma do tego sporo narzędzi, z których umiejętne korzystanie pozwoli na osiągnięcie większych zysków, a o to przecież w marketingu, nie tylko pszczelarskim, chodzi.

Zdarza się wśród pszczelarzy stwierdzenie, że ich produkt jest tak dobry, że nie potrzebuje żadnej formy promocji. To błąd – nie umniejszając jakości produktu trzeba obiektywnie stwierdzić, że nawet najlepszy produkt nie będzie miał swojego rynku zbytu, jeśli konsumenci nie będą o nim wiedzieli. Dlaczego produkty z jednej pasieki sprzedają się lepiej, a inne gorzej, pomimo że znajdują się na tym samym terenie i pszczoły latają na takie same pożytki? Bo inne jest podejście właścicieli pasieki do wytwarzanych przez siebie produktów. Podczas gdy jeden dba o rynek zbytu wśród znajomych czy mieszkańców tej samej miejscowości, drugi stawia na promocję na szerszą skalę – sprzedaje miód bezpośrednio i przez internet, tworzy chwytliwe hasła promocyjne, którymi reklamuje się w lokalnych i regionalnych środkach przekazu, jeździ na targi, festyny i inne imprezy, które promują żywność naturalna i tradycyjną. Dba po prostu o stałe poszerzanie rynku zbytu i wzrost liczby klientów.

Skupmy się na kilku aspektach promocji miodu w praktyce. Po pierwsze – opakowanie. Wyobraźmy sobie dowolne targi produktów spożywczych czy nawet lokalny festyn, mający na celu sprzedaż miodu. Na kilku lub kilkunastu stoiskach same miody – i te same miody pod kątem rodzaju czy odmiany. Do którego stoiska podejdzie potencjalny klient? Wbrew pozorom nie tego, które jest najbliżej wejścia, ale tego, które pozytywnie wyróżnia się w tłumie. W promocji produktów pszczelarskich, podobnie jak w przypadku innych produktów żywnościowych i nie tylko, warto brać pod uwagę zachowania i reakcje konsumenta. A ten poszukuje produktu unikalnego, doskonałej jakości, ale też ładnie i ciekawie opakowanego. Opakowanie i etykietka powinny być profesjonalnie przygotowane. Dawno już minęły czasy, że wystarczyły zwykłe słoiki czy etykietki robione z kartek zapisanych długopisem czy drukowanych na domowej drukarce. Dziś opakowanie i etykietka mają ogromną moc, warto o tym wiedzieć, jeśli planujemy wyjść klientom naprzeciw.

Stałym elementem promocji miodu powinna być także reklama. Chodzi o to, by zachęcić klienta do zakupu produktu i poinformowanie go, że nasz produkt jest lepszy od konkurencji. W przypadku reklamy warto korzystać zarówno z tradycyjnych, jak i innowacyjnych form reklamy produktów. Co może zrobić pszczelarz, który ma ograniczone fundusze na reklamę i nie może pozwolić sobie na artykuły promocyjne w mediach? Może reklamować swoje produkty w inny sposób – postawić ciekawy banner przy drodze prowadzącej do gospodarstwa, zadbać o identyfikację wizualną samochodu, którym się porusza (oczywiście z wszystkimi namiarami), a także zadbać o umiejętną promocję w internecie. Pamiętajmy, że w dzisiejszych czasach to pierwsze miejsce, w którym klient szuka informacji o jakimkolwiek produkcie. Od kilku lat pokutuje nawet stwierdzenie, że kogo nie ma w internecie, ten nie istnieje – zadbajmy więc nie tylko o samo istnienie, ale też o to, by o naszym istnieniu dowiedziało się jak najwięcej osób. Każda z nich może być potencjalnym klientem, z którym – pod warunkiem zadowolenia z produktu – przyjdą kolejni.

Zobacz również:

Marketing pszczelarski w teorii - promocja

Marketing mix w pszczelarstwie

Anna Celińska

Anna Celińska

Autorka tekstów

Dziennikarz z wykształcenia, zawodu i pasji. Żaden temat nie jest jej obcy, a pszczoły z artykułu na artykuł uwielbia coraz bardziej. Na PortalPszczelarski.pl wrzuca teksty według najważniejszego klucza – informować, radzić, wyjaśniać to, co ważne dla Was. Bo bez czytelnika nie miałoby sensu pisanie.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora



Liczba wyświetleń artykułu: 5531

Komentarze z forum pszczelarskiego

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy i weź udział w dyskusji!




  Współpracują z portalem:

Magdalena Tomaszewska-Bolałek

Magdalena Tomaszewska-Bolałek

Autorka przepisów kulinarnych i bloga kuchniokracja.hanami.pl

Japonista, dziennikarka, badaczka kultury żywieniowej, autorka książek: "Tradycje kulinarne Japonii" i "Japońskie słodycze" (książka nominowana w 3 kategoriach do Gourmand World Cookbook Awards). Zajmuje się prowadzeniem warsztatów kulinarnych, a także spotkań z zakresu historii jedzenia, trendów kulinarnych i percepcji smaku.

Miodowe ciasto z sezamową bezą

Ciasteczka lekko miodowe

Żurawina z miodem i wanilią

Tadeusz Kaczkowski

Tadeusz Kaczkowski

Autor artykułów

Urodziłem się na Podolu. Jestem synem pszczelarza. Prowadzę własną pasiekę od 60 lat.

Trutowienie matek pszczelich

Agnieszka Koza

Agnieszka Koza

Autorka przepisów kulinarnych i bloga Eksplozja Smaku

Interesuje się wszystkim co jest związane z jedzeniem ale szczególną uwagę zwraca na zdrowe, racjonalne żywienie. W wolnym czasie rozwija swoje pasje którymi są: fotografia, ogrodnictwo oraz podróże.

Udka kaczki z gruszkami karmelizowanymi w miodzie

Letnia sałatka z szynką, melonem i miodem

Pstrąg z miodem w sosie orzechowym

Bogdan Piekarz

Bogdan Piekarz

Autor tekstów

Pszczelarz z przeszło 70-letnim doświadczeniem. Autor licznych publikacji w branżowych czasopismach. Członek Rejonowego Koła Pszczelarzy nr 2 w Łodzi.

Główny przegląd wiosenny rodzin pszczelich

Miodobranie - krok po kroku